bitfikleren Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Kjapt spørsmål. Hvorfor står det "Intel P67, Z68 and X79" på noen av minnebrikkene hos f.eks. Komplett/Norek? Vil de ikke virke på en AMD maskin? Er det virkelig slik at disse kun går på Intel, eller hvordan skal man tolke dette? Lenke til kommentar
MrKayser Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Som oftest så kommer dette av at forskjellige minnebrikker ofte har forskjellig antall kanaler. Noen har 2, noen har 3, og noen har 4. Som regel er det ofte 2 kanaler på "mainstream" minnebrikker og 4 på "high-end" minnebrikker. Når du skal kjøpe minnebrikker er det flere ting en må være obs på: 1. Sjekk frekvens, og sjekk hva prosessoren din og hovedkortet ditt støtter. Selv om det står på hovedkortet at det støtter for eks. 2800mhz, så betyr det ikke at det er standard. Det står ofte (OC) i parantes framfor disse frekvensene, og det vil si at du kun kan oppnå disse hastighetene ved overklokking av minnebrikkene. Noen hovedkort støtter ut av boksen slike hastigheter med den rette prosessoren, men det er alltid med mer enn 2 kanaler innabords. 2. Sjekk antall kanaler på brikkene! Kjøper du minnebrikker med feil antall kanaler, vil ikke maskinen godta det. Sjekk hva hovedkortet støtter. 3. Grunnen til at Intel ofte er oppgitt, er at det er de som har mest satsing innenfor prosessorer for tiden, og er ett godt referansepunkt for kjøp av minnebrikker. De fleste vil fungere uten problemer med det rette hovedkortet, om det så er Intel eller AMD oppsett. 4. Ved kjøp av minnebrikker vil jeg anbefale å ta en tur innom crucial sine sider. Der kan du søke opp ditt eget oppsett, og finne minnebrikker laget for å fungere utmerket med det. Du kan og bruke søkeresultatene som referanse ved kjøp av andre produsenter, for å finne de rette minnebrikkene. Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Nyttig å vite. Når det gjelder Crusial sine sider, så var http://www.crucial.com/store/advisor.aspx det nærmeste jeg kom, men den gjelder for maskiner - ikke for hovedkort (for dem som bygger selv). Nå er det ogsp Crusial jeg har hatt mest problemer med dårlige brikker, så dem tror jeg uansett jeg skal holde meg borte fra fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå