bitfikleren Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hei, Vet ikke helt om det er jeg som har en magisk tiltrekkningskraft overfor dårlige minnebrikker, men jeg begynner å bli lei av å stadig vekke sende minne i retur. Det startet da jeg bygget en ny testserver på jobb. Fikk 4x4 Gb minne og kjørte en memtest (mener det er versjon 4.52 - følger med Fedora Core 17 distroen). Den sto på hele helga og jeg så bare en feil en gang. Noen uker senere hadde jeg store problemer med maskinen og kjørte memtest igjen - de var fulle av feil. Returnerte og fikk ny. Neste var en ny server hjemme. Fikk 4x4 Gb igjen og kjørte memtest. Jeg stusset over at jeg kun så 12 av 16 Gb. Brikkene så fine ut, men jeg manglet altså 4 Gb eller en brikke. Byttet litt på rekkefølgen og oppdaget at jeg ikke hadde minne i det hele tatt. Kjørte så en og en brikke og fant ut at den ene brikken var totalt død og nærmest "kortsluttet" bussen slik at de etterfølgende brikkene ikke ble synlige. Returnerte brikkene og bestilte like godt 4x8 Gb (Crucial Ballistix Tactical). Disse fikk jeg for to dager siden og satte dem inn og startet opp memtest. De var fulle av feil samtlige. De siste brikkene er av typen 1600Mhz, men jeg merker meg at maskinen ser på disse som 667 (eller deromkring) Mhz. Hvordan skal man tolke denne benevnelsen? Jeg kjørte ned til 400 Mhz og testet igjen - fremdeles fulle av feil. Når jeg ser tilbake i tid så er memory noe av det jeg oftest har slitt med. Det nærmer seg 50% retur på all minne jeg har kjøpt. Det synes jeg er ganske drøyt. Er virkelig minnet man kjøper over nettet så vanvittig fulle av feil? Eller er det jeg som har vært utrolig uheldig??? Lenke til kommentar
phlake Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Høres mer ut som om hovedkortet ikke er helt bra. Hvis ikke er du usedvanlig uheldig. Minnehastighet må du gjerne skru opp i bios. Per default vil den nok stå på 1333 (vises som 667). Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 HK er OK, slik jeg ser det. Jeg har flyttet minne (som jeg vet er OK) fra en annen maskin til det hovedkortet jeg bygger nå og ikke funnet feil med det minner på den heller. Husk også at de tre av de fire brikkene (første feil) fungerte OK alene. Jeg har jo to like hovedkort så det vil jo være fort gjort å bytte minne og sjekke, men jeg tviler sterkt for at det vil gi noe forskjell. Når det gjelder den første testserveren på jobb, så fant jo også Norek feil på minnet. Det var jo interessant å vite at minnet per def er 667 på hovedkortene (så det er det Auto betyr... Auto = 667 Mhz). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Spørsmålet er heller hvilken versjon av Memtest Fedora har inkludert og hvor moderne maskinen du bruker. Om de bruker gamle Memtest86 så har du falske positiver, det vil si at memtest rapporterer feil fordi den ikke kjenner til hvordan minnekontrolleren opererer. Løsningen er da å bruke Memtest86+ (Merk deg plussen, den sublime forskjellen som kan avgjøre feil eller at det funker.) denne er dog en separat distro som du må legge på ett bootbart medium for å bruke, men skal kunne gi deg svar. Oddsen er dog imot deg om du fortsatt får feil, jeg ville mistenkt enten hovedkort eller CPU som neste kandidat (Om du har CPU med integrert minnekontroller) Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Tror det er en ganske nye versjon av memtest (har ikke noe av det forran meg i skrivende stund), men mener det sto 4.52+ i versjonsnavnet. Ville vært rart om de la ved en gammel versjon. Og siden det ikke er første gang jeg har fått godkjent retur av defekt memory på grunnlag av denne versjonen av memtest, så velger jeg å tro at den er OK. Når det gjelder hovedkort/CPU så har jeg testet memory i boksen som jeg vet fungerer OK. Da var det ingen feil å finne. Det sier meg at man kan avskrive at hovedkort eller CPU er synderen (men 100% sikker kan man ikke være uten å ha testet de to komponentene). Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Fredagen fikk jeg nye 32 Gb med Kingston memory - DE FUNKA fint. Felles for de brikkene som har feilet - både privat og på testserveren på jobb er en ting - Merket. Alle brikkene som jeg har hatt problemer med er fra Crucial. Er det virkelig så stor forskjell på merkene?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå