Gå til innhold

Mac'en vil ikke oppdatere til ML 10.8.2

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en Macbook Pro Retina, naturligvis ganske ny maskin. Installert OS er Mountain Lion, og jeg hadde nå gledet meg til å få oppleve forlenget batteritid i oppdateringen av OS'et fra 10.8.1 til 10.8.2. Så i går satte jeg i gang. I Programvareoppdatering lyste Oppdater-knappen mot meg. Satte i gang, og maskinen stod tilkoblet strøm som påkrevd. Lot den stå og gå, og trykket på Omstart da det valget dukket opp. Men ingen ting hendte. Jaja, tenkte jeg, sikkert bare noen bakgrunnsprosesser som skulle løpe frem mot omstart. Så jeg lot den stå en stund.

Etter en times tid kom jeg tilbake til maskina. Den var gått i dvale, og jeg regnet med den var ferdig. Ingen feilmeldinger eller noe som helst forelå. Så jeg gikk for sikkerhets skyld inn i maskininfo for å se om oppdateringen var gått som smurt. Der stod det fremdeles at min versjon av OS'et var 10.8.1. Gikk tilbake i programvareoppdateringen, og der foreslo den fremdeles oppdatering. Så jeg prøvde samme snurra en gang til. Samme prosedyre. Kom tilbake til maskina etter en stund. Dvale-modus. Ingen feilmeldinger. Sjekket info. Fremdeles 10.8.1. Prøvde å kjøre Omstart fra menyen. Men den ville ikke slå seg av. Prøvde å slå den av helt gjennom menyen. Fremdeles ikke snakk om at den skulle slå seg av. Ingen feilmelding eller noe som helst.

Til slutt måtte jeg holde inne powertasten på tastaturet i noen sekunder for å få en "forced shutdown". Omsider fikk jeg slått av maskinen. Når jeg fyrer den opp igjen står det fremdeles 10.8.1 som OS-versjon.

Så hva i huleste er galt? Noen som har noen anelse? Vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å laste ned oppdateringen og installere den manuelt etter en frisk restart.

Har du installert noen systemprogrammer som kan ligge og sperre? Antivirus, diskverktøy, e.l.?

Et tips kan være å reparere diskrettigheter. Gjør følgende:

Verify Disk Permissions & Repair Mac OS X Mountain Lion with Disk Utility & Recovery HD

The same concept as OS X Lion, just hold down Command+R when booting up. You should click the verify disk permissions button before your try the disk repair to fix any permission errors that may be causing an issue with your new system.

Reboot the Mac and hold down Command+R to boot into Recovery

Select “Recovery HD” at the boot menu

At the Mac OS X Utilities screen, select “Disk Utility”

Select the boot volume or partition from the left menu and click on the “Repair” tab

Repair Disk is now possible, click on “Repair Disk” to repair the boot volume

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...