IQ84 Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Tror du det moderene samfunnet har gjort oss mindre menneskelige? Hvilket faktorer er viktigst for at du skal være glad? Hva holder deg gående? Hva er drømme jobben? I hvilket land ville du helst blitt født? Foretrekker du landsbygden eller byen? Hvis du kunne dratt tilbake i historien, hvor og når ville du dratt? Tror du all fokuset på suksess skadlig eller motiverende? Hva ønsker du å gjøre før du dør? Om du kun kunne velge en av disse tingene: aviser, radio, tv, skjønnlitteratur eller faglitteratur, hva ville du valgt? Fint om dere begrunner. Endret 20. september 2012 av 1Q84 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) - Moderne samfunnet har gjort oss mer menneskelige i mine øyne. Vi kan i uttrykke oss mer slik vi ønsker, har friere muligheter til både tenke og handle etter ønske. Ja, rett og slett essensen av det å være menneske kommer bedre frem. Kommunikasjonen er også forbedret slik at vi kan kommunisere med de vi ønsker å kommunisere med. Hvis vi bare ønsker noe gjort, så kan vi få en maskin til å gjøre det. Er det derimot noe vi ønsker å gjøre selv, ja så finnes det mulighet for det. Nå går jeg selvsagt ikke ut fra at det var akkurat dette du mente, men tenkte allikevell at det var verdt å sette i lyset at det sanne, rene menneske ikke nødvendigvis trenger å være så fryktelig positivt for allmenheten. Vi er laget for å overleve, og dermed er det også fordel med en viss form for egoisme. Men som alt annet, det må være en god balanse. - Jeg liker også uttrykket til Ole Brum, og sier ja takk begge deler. Både byen og landsbygda har begge positive verdier, og vil prøve å få det beste fra begge deler. Men et sted må jeg jo bo, og da vil en forstad være et godt alternativ. - Fokuset på suksess beror på grunnleggende verdier, der mennesker ønsker å lykkes, bety noe mer enn bare seg selv, og oppmerksomhet. Ja det er en viktig faktor for motiviasjon for veldig mange, og kan også være viktig nøkkelelement for å drive ett samfunn fremover. Det kan umulig være fordelaktig fra et teknologiskt og sammfundsmessig standpunkt der alle er mindre eller mellomytere. - "Om du kun kunne velge en av disse tingene: aviser, radio, tv, skjønnlitteratur eller faglitteratur" Hmm, godt spørsmål. Selv så foretrekker jeg kommunikasjon (PC, internett), altså noe med input og output, noe verken av disse gir deg. Kun input. Skulle jeg valgt ville det dog vært en av dem, så ville det nok vært TV. Gir meg høyest mulig underholdsningsfaktor, samt desidert mest effektiv til å være informativ. Kun bilde (skrift), eller kun lyd (radio) vil ikke være like effektive, samt ikke like underholdende da de ikke spiller på nok sanser. Jeg elsker BBC, Discovery og National Geographic. Da koser jeg meg. - Drømmejobben er kanskje å hjelpe med å utvikle nye systemer for NASA. Alt fra motorikk, elektronikk og instrumenter. - I hvilket land ville du helst blitt født? Tja, veldig fornøyd med å vokse opp i Norge da. Har det bra, og har vel hatt det rimelig bra hele livet, tross motgang. -Hvilket faktorer er viktigst for at du skal være glad? Det er såpass komplekst at jeg nesten ikke tør å starte med å ramse opp, men kjernen av det hele er kanskje så lenge jeg er likt av andre, jeg kan være til nytte for andre, at jeg kan lære meg spennende og nye ting, samt får realisert prosjekter/drømmer. Klarer jeg på toppen av dette å holde en viss form for kontroll så er jeg veldig glad mann. Derfor er jeg også ganske glad mesteparten av tiden. Endret 20. september 2012 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Mountain_owl Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Tror du det moderene samfunnet har gjort oss mindre menneskelige? Hvilket faktorer er viktigst for at du skal være glad? Hva holder deg gående? Hva er drømme jobben? I hvilket land ville du helst blitt født? Foretrekker du landsbygden eller byen? Hvis du kunne dratt tilbake i historien, hvor og når ville du dratt? Tror du all fokuset på suksess skadlig eller motiverende? Hva ønsker du å gjøre før du dør? Om du kun kunne velge en av disse tingene: aviser, radio, tv, skjønnlitteratur eller faglitteratur, hva ville du valgt? Fint om dere begrunner. Det finnes ingen standard for hva som er et godt liv. Et godt liv er et liv der du trives med deg selv og de rundt deg. Et liv som gir en eller annen subjektiv mening for deg. 1. Jeg tror ikke det moderne samfunnet har gjort oss mindre menneskelige. Hvordan skulle dette ha gått til? Vi er det vi er, nettopp mennesker og det er mennesket som har skapt samfunnet. Men det er absolutt mulig å kritisere om det samfunnet vi lever i er det beste i forhold til lykke. Jeg synes f.eks. at all skjermteknologien kan være skadelig. Vi får kanskje en tendens til å leve mindre i nuet enn hva som er fordelmessig. Alt skal dokumenteres med bilder og bildene skal dokumenteres på facebook blant annet. Hvorfor ikke ta linsen fra øyet og bare la seg rive med? Når det er sagt er vi mennesker utrolig tilpasningsdyktige, så jeg tror ikke det moderne samfunnet er nevneverdig "skadelig". 2. De faktorene som er viktigst for min lykke er disse: Selvaktelse, nære relasjoner, ny viten, nye opplevelser og perspektiv. Med perspektiv mener jeg evnen til å sette alt i perspektiv. Skjer det deg noe vondt, så kjenn gjerne på smerten og bearbeid, men alltid ha det store perspektivet i minnet. Selvaktelse er utrolig viktig, uten dette vil man nødvendigvis føle seg elendig. Det er viktig å være stolt av seg selv og realisere sine drømmer så godt som det er mulig. Uten nære relasjoner (over lengre tid) tror jeg de fleste føler seg alene og ulykkelig. For meg er det viktig å ha nære mennesker å dele tanker og opplevelser med. Ny viten og nye opplevelser er viktig for meg i forhold til en følelse av fremgang. Ny viten gjør meg engasjert og fascinert, nye opplevelser vitaliserer eksistensen. 3. Det som holder meg gående er vel stort sett alle de faktorene jeg nettopp nevnte. Men for å være mer spesifikk er det nå for tiden mine studier og de opplevelsene jeg stadig tilegner meg med mine nærmeste. Jeg føler jeg er på rett spor og at jeg har mye å sette pris på. Jeg har også blitt flinkere til å legge bak meg negative opplevelser/tanker. 4. Drømmejobben er å være psykolog, noe jeg er på god vei til å bli. 5. Jeg er glad jeg ble født i Norge. Vi har det godt og har veldig lite å klage på. Det vi har å klage på er det mulig å gjøre noe med. 6. Jeg foretrekker å bo et sted midt i mellom. Jeg er ikke et utpreget bymenneske, men heller ikke et utpreget landsbymenneske. Det er godt å ha tilgang til begge deler. 7. Jeg har aldri hatt et ønske om å kunne dra tilbake i tid. Men kunne gjerne tenkt meg å ha sett litt fra alle epoker. Det finnes noe interessant i hver av de. 8. Både og. Man må være forsiktig og kjenne på hva man egentlig har behov for og vil selv. Det er skadelig når man begynner å jage suksess for noen andres skyld, men gjør du det for din egen del og du trives med det, så hvorfor ikke? Det er snakk om prioriteringer. Jag suksess så lenge det gjør deg lykkelig, stopp når du kjenner det ikke gir deg noe lenger. 9. Før jeg dør håper jeg at jeg har fått gjort det meste av det jeg har hatt virkelig lyst til. Jeg håper jeg ikke har vært for sta eller stolt til å vise den kjærligheten jeg måtte ha til mine nærmeste. Jeg håper jeg sitter igjen med en følelse av å ha levd et subjektivt meningsfullt liv, et liv som har vært verdt å leve. 10. Faglitteratur (om jeg absolutt må velge én) ;-) Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Det finnes ingen standard for hva som er et godt liv. Et godt liv er et liv der du trives med deg selv og de rundt deg. Et liv som gir en eller annen subjektiv mening for deg. Helt riktig, det var derfor jeg stilte spørsmål. Ellers er jeg ganske enig i det andre du skriver, skal prøve å få inn et innlegg her selv om ikke så alt for lang tid. Men en ting er ganske universell, samtlige greske filosofer var enige om at vennskap er nøkkelen til ett godt liv. Kom over en interessant kronikk i BT på søndag. Jeg siterer: "Der kan vi lese: Kjedsomhet, fordi vi for ikke lenge siden har passert det stadium da vi måtte kjempe for å overleve. Stress fordi det bare er gjennom å stadig vere sysselsatt at vi kan fortrenge det vi alvorlig er redde for: At livet ikke har noen mening, og at det ikke finnes noe det er verdt å kjempe for. Tomhet og vind" Jeg tror at menneskeheten har mistet "det". Jeg synes det er deprimerende å ta bussen å se at alle sitter å spiller, av alle ting, på mobilen. Til og med førti år gamle menn. Jeg takler ikke å være i store folkemengder med mindre jeg kjenner en god del der. Ville gjerne dratt et par år tilbake i tid å lage min egen mat fra bunnen av, se hvor og hvordan stolen jeg sitter på er lagd og følelsen av fremgang. Lenke til kommentar
SleepHead Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hva mener du med mindre menneskelige? All historie inneholder det vi i dagens samfunn har blitt lært opp til å kalle groteske, brutale og umenneskelige handlinger. Jeg ville sagt vi er mindre menneskelige per dags dato i vesten da vold og slike handlinger avtar mer å mer, det er menneskelig å drepe, ta det man vil ha med makt å skade de man ikke liker. Det som skjer nå i samfunnet er at vi blir mer å mer opptatt av hva andre tenker enn hva man selv tenker. Image er viktigere enn å faktisk utføre, så lenge alle tror ditt renome er bra, så spiller det ingen rolle hva du faktisk gjør. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Det som skjer nå? Var det noe man var før i tiden, så var det opptatt av hva nabokjærringa sa når dattera di var gravid. Respekt var viktigere enn livet selv, og lausunger ble gjemt unna så lenge man klarte. Muslimene har det slik fortsatt, dessverre. Jeg tror heller ikke at Harald Eia hadde våget å tøyse med "respekt" i dag - vi har en befolkningsgruppe som er litt for hårsår til slikt i dag. Lenke til kommentar
Svetting Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Menneske handler om evolusjon og vi har hjernen til det utenkelige. Derfor så sier jeg nei. Det moderne samfunnet har ikke gjort oss mindre menneskelig, heller mere. Faktorer som gjør meg glad og holder meg gående er: (ikke i verdi-rekkefølge) 1. Utseende. Er i godt humør om jeg ser presentabel ut. 2. Prestasjon (skole) 3. En god diskusjon. 4. Avslapping samt trening 5. Overskudd av energi 6. Oppmerksomhet fra folk jeg omgås 7. Annerkjennelse Ja. Jeg er egoistisk, men nokså beskjeden face2face. Tanken på kunnskap og teknologi holder meg gående. Jeg har et framtidsvisjon som jeg liker å tenke på og som gir meg nesten en slags lengsel. Drømmejobben er å bli sivilingeniør for et storslagent selskap der jeg er seksjonsleder for en gruppe forskere for nytenkning nyskapende effektiv teknologi. Har alltid hatt en drøm om å dra til Japan. Om det skulle være for å bo der vet jeg ikke, men syns Tokyo er en fantastisk rå by, som jeg skal dra til en gang. Foretrekker helt klart byen. Elsker neon, biler, urban musikk og dresskledde mennesker! Hvis jeg skulle dratt tilbake i historien hadde det sikkert blitt i antikkens Hellas eller noe, men helst skulle jeg dratt litt fram i tid. Det fokuset er på mange måter skadelig, men det er det som får fart på ting. For min del er det begge deler. Jeg har et krav om å leve et perfekt liv slik jeg har beskrevet, omgitt av penger, damer og kunnskap. Selv om det er motiverende, er det hektisk og stressende. Før jeg dør, skal jeg ha deltatt i forskningen på transhumanisme http://en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism og ha skapt proteser som er bedre enn menneskekroppen, og organer som varer mye lengre, og kanskje mot å bli kasterert, fått evig liv gjennom teknologien. > Faglitteratur fordi det er det som har lært opp folk som har blitt lært opp av folk som har blitt lært opp av folk som har blitt lært opp av folk som har blitt lært opp av folk... *Puh...* Til å lære om ting som er nyttig for verdens framgang. Vil bare bruke litt ekstra tid til å beskrive det perfekte liv for meg. I mitt perfekte liv, lever jeg i en stor, vakker teknologisk by, der det er helt vanlig å være en post-human. Mine lemmer og indre organer er byttet ut med bedre deler f.eks ben som aldri blir sliten av å løpe, eller øyer som kan zoome, fokusere og har bedre oppløsning enn dagens øyne. I mitt perfekte liv, bor jeg i en penthouse leilighet, med glassvegger ut mot byen og vakker utsikt. Interiøret er moderne, stilig og avslappende. Jobben min er interessant, kollegene mine og jeg, sitter sammen og spiser lunch, mens vi har gripende samtaler om vitenskap osv. Etter jobben går jeg nedover gata i denne perfekte byen, tar meg en forfriskende brus av et slag fra en automat, man finner rett som det er. Fortsetter nedover med boksen i hånda, drar opp huben fra armen og inviterer min venn på tur til en av utestedene der. Resten av ettermiddagen og kvelden slapper vi av på et utested sammen med masse andre glade mennesker. Takk for meg. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Tror du det moderene samfunnet har gjort oss mindre menneskelige? Tvert i mot. Mer informasjon gir større kunnskap om verden rundt oss som igjen øker tingene vi reflekterer over og bryr oss om. Det eneste må være at vi, som enkelt mennesker, ikke klarer å hjelpe alle,,,, Hvilket faktorer er viktigst for at du skal være glad? At de rundt meg har de bra og at jeg selv har det bra, og med bra så mener jeg å leve det gode liv best mulig. Hva holder deg gående? Først av alt, min kjære elskede kone! Hun er en fantastisk medspiller som jeg har vært så utrolig heldig å bli sammen med. Deretter mine unger... Så kommer jobben og deretter smia og dreibenken min, som hobby... Krever ikke så mye.. Hva er drømme jobben? Den jeg har nå, den er krevende, morsom og ikke minst, betaler regningene mine. Og syden turen om jeg skulle få lyst til å dra.... I hvilket land ville du helst blitt født? Norge!!! Ikke vits i å si mer! Foretrekker du landsbygden eller byen? Vel, begge deler har sin sjarm, akkurat nå foretrekker jeg landsbyen, selv om den lille fluelorten på kartet som jeg nå bor i teknisk sett kalles en by... Hvis du kunne dratt tilbake i historien, hvor og når ville du dratt? Tror jeg heller ville reist inn i fremtiden for mitt vedkommende... DET ville vært spennende... Tror du all fokuset på suksess skadlig eller motiverende? Begge deler. Skadelig hvis man aldri ser seg berget og motiverende for de som vet sine begrensninger... Hva ønsker du å gjøre før du dør? Leve livet! Jeg elsker livet og alle aspekter ved det og jeg tenker å leve det! Om du kun kunne velge en av disse tingene: aviser, radio, tv, skjønnlitteratur eller faglitteratur, hva ville du valgt? Fag literatur tror jeg... Er elektriker i "bunn" og elsker det faget og liker å sette meg inn i nye ting samt friske opp det "gamle"... Deretter, om jeg fikk velge videre, ville jeg vel valgt skjønnliteratur... og holdt meg borte fra TV, Radio og aviser, da jeg føler de lyver og overdriver for åselge mest mulig og jeg er ikke intresert i å lyves til... Fin tråd! Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det er kun en selv som kan bestemme om hans liv er bra eller dårlig. Du vet når folk sier "du sliter"? Du sliter ikke hvis du ikke føler du gjør det, akkurat samme konsept her.......med mindre det er noe meget objektivt negativt med livet ditt som at du har kreft. Jeg vet ikke hva du synes, men en skal tenke seg godt om før en sier til meg at livet mitt er dårlig. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Tror du det moderene samfunnet har gjort oss mindre menneskelige? Det kommer veldig an på hva man definerer som menneskelig. Primært har mennesker, som alle andre organismer et livssmål med å overleve og føre avkommet sitt videre. Mennesker har skapt et tredje livssmål nemlig å tjene penger, selv om man kanskje kan sette dette under kategorien å overleve. Uansett så føler jeg det moderne pengejaget og materialismen som preger verden i dag gjør oss mer opptatt av å søke materialistisk lykke enn å kjenne på de små gledene i livet og pleie de medmenneskelige forholdene man var så mye flinkere til å vedlikeholde før. Hvilket faktorer er viktigst for at du skal være glad? Når jeg føler at jeg driver med en aktivitet som er meningsfull for meg selv og andre. Å tjene kapitalistene gjennom en 8-4 jobb er noe som suger energi fra kroppen og sjelen min. Hva holder deg gående? Håpet om at jeg en gang vil leve det livet jeg ønsker å leve, og velviten om at det kun er meg selv som er ansvarlig for at det skal bli virkelighet. Hva er drømme jobben? Noe virkelig meningsfylt som vil gjøre en stor forskjell i verden, å arbeide på et kontor for å få en enkelt bedrift til å gå rundt økonomisk er noe som vil tære på sjelen min. Jeg må gjøre en meningsfull forskjell, enten i livene til folk eller bekjempe det som er galt i dagens samfunn. I hvilket land ville du helst blitt født? Jeg er glad for å være nordmann. Jeg kan ikke se for meg at jeg ville vært lykkeligere som borger i en annen stat i dag. Foretrekker du landsbygden eller byen? Jeg er født og oppvokst i Begen så jeg er en bygutt, men jeg tror at jeg som eldre og etbalert person kanskje vill trivdes med å trekke meg tilbake i rolige og fredfulle omgivelser. Hvis du kunne dratt tilbake i historien, hvor og når ville du dratt? Huleboertiden. Det å leve i flokk med andre mennesker ville skapt mange meingsfulle og verdifulle relasjoner som varer livet ut og man ville kunne være med på å påvirke lovsstrukturer og regler for stammen i større grad. I tilegg til at man ville lettere finne sin tilhørighet i samfunnet. Tror du all fokuset på suksess skadlig eller motiverende? Skadelig, man føler hele tiden at man må bevise noe for å være noe, og det man i dag deifinerer som suksess er materialistisk og vil aldri gi like stor glede som sultfølelsen i forkant er. Hva ønsker du å gjøre før du dør? En forskjell. Om du kun kunne velge en av disse tingene: aviser, radio, tv, skjønnlitteratur eller faglitteratur, hva ville du valgt? Skjønnlitteratur og historiebaserte tv-serier(ikke game-show, talk-show, realiti-show men serier som Game of Thrones, Dexter osv.). Kreativiteten og flukten fra virkeligheten kan være berikende for sinnet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå