firemann95 Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Hei, har sittet noen timer nå og søkt rundt på nett etter svar på hva som skjer i 2013. Men finner ikke noe konkret svar på det jeg lurer på... Jeg har hørt og lest på VG nett, at A1 (Lett-MC) skal kunne kjøres med klasse B (Personbil). Er det noe konkret svar på dette? ja eller nei? Vil også gjerne vite mer om klasse A (Mellom/tung-MC) Blir aldersgrensene flyttet her? -Ken Lenke til kommentar
SLi Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Jeg har hørt at du må være 24 istedet for 21 for tung mc. Lenke til kommentar
firemann95 Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Jeg har også hørt det. Men er ute etter et konkret svar på alt dette. Blir frustrert av å ikke helt henge med i svingene ang det her. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Jeg har hørt og lest på VG nett, at A1 (Lett-MC) skal kunne kjøres med klasse B Jeg har lappen for moped, snøscooter og bil. Forstår jeg det riktig at fra 2013 vil jeg kunne kvitte meg med den skranglete mopeden og kjøpe lett motorsykkel, uten å ta nytt sertifikat? Håper dette stemmer, men jeg er ikke sikker på om jeg har forstått det riktig. Jeg har ikke hørt noe om dette. Fant artikkelen i VG: http://www.vg.no/bil...hp?artid=513081 Det ville være artig om Norge ble tvunget til å innføre dette av EU. Vi godtar jo alt de sier. Håper ikke de nekter akkurat denne regelen. Endret 20. september 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Håper ikke dette stemmer. Det er en vesensforskjell mellom lettsykkel og fisleskuter, og klasse A1 er i dag med rette langt mer omfattende enn klasse M. Tipper det gjør greit utslag på ulykkesstatistikken dersom halve Norge plutselig skal frese rundt på lettmotorsykkel uten å ha fått opplæring. Slik jeg forstår det vil det blir en ny klasse, A2, for dem mellom 18 og 24, der man er begrenset til motoreffekt på 35 kW, eller ca 47 hester, men ikke over 0,2 kW/kg (i dag er mellomklasse maks 25 kW/34 hk eller 0,16 kW/kg). Iom. at dette er en egen klasse, til forskjell fra tidligere, må man ta et obligatorisk kurs (og sikkert også ny førerprøve) når man fyller 24 for å kunne kjøre tyngre sykkel enn dette. Men viktigst av alt tror jeg mesteparten av dette foreløpig kun er rykter - det er kun et høringsforslag, og jeg har ikke fått med meg at noe har blitt vedtatt enda. Endret 20. september 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg er 22 (blir 23 i januar), og har tenkt å ta lappen til sommeren. Er det sånn at jeg kan ta lappen på A1 eller A2 (eller hva de nå kaller det) og kjøpe meg en plombert 600 (34 hk), for så å ta et 7-timers kurs for å få lov til å kjøre uplombert? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Slik jeg forstår det, ja. Sykkelen trenger forsåvidt ikke være plombert til 34 hk heller, du kan som sagt kjøre opptil 47 hk eller 0,2 kW/kg (hvilket betyr mindre motoreffekt om sykkelen veier mindre enn 175 kg). Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Da var det offisielt. Klasse A2 kan tas fra fylte 18 år, og gir førrerrett for tohjuls motorsykkel opptil 600 ccm og 35 kW (47 hk), høyst 0,2 kW/kg. Klasse A kan tas etter fylte 24 år, eller man kan få førrerrett klasse A via et syv timers obligatorisk kurs etter to års kjøreerfaring med klasse A2. Altså kan man fremdeles, som i dag, kjøre tung motorsykkel når man er 20 år gammel, men kurset på syv timer kommer i tillegg til dagens ordning. Reglene trer i kraft 19. januar. Endret 24. september 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå