Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang nye regler i 2013

firemann95

Anbefalte innlegg

Hei, har sittet noen timer nå og søkt rundt på nett etter svar på hva som skjer i 2013. Men finner ikke noe konkret svar på det jeg lurer på...

Jeg har hørt og lest på VG nett, at A1 (Lett-MC) skal kunne kjøres med klasse B (Personbil). Er det noe konkret svar på dette? ja eller nei?

Vil også gjerne vite mer om klasse A (Mellom/tung-MC) Blir aldersgrensene flyttet her?

-Ken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt og lest på VG nett, at A1 (Lett-MC) skal kunne kjøres med klasse B

Jeg har lappen for moped, snøscooter og bil.

Forstår jeg det riktig at fra 2013 vil jeg kunne kvitte meg med den skranglete mopeden og kjøpe lett motorsykkel, uten å ta nytt sertifikat?

Håper dette stemmer, men jeg er ikke sikker på om jeg har forstått det riktig. Jeg har ikke hørt noe om dette.

Fant artikkelen i VG:

http://www.vg.no/bil...hp?artid=513081

Det ville være artig om Norge ble tvunget til å innføre dette av EU.

Vi godtar jo alt de sier. Håper ikke de nekter akkurat denne regelen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Håper ikke dette stemmer. Det er en vesensforskjell mellom lettsykkel og fisleskuter, og klasse A1 er i dag med rette langt mer omfattende enn klasse M. Tipper det gjør greit utslag på ulykkesstatistikken dersom halve Norge plutselig skal frese rundt på lettmotorsykkel uten å ha fått opplæring.

Slik jeg forstår det vil det blir en ny klasse, A2, for dem mellom 18 og 24, der man er begrenset til motoreffekt på 35 kW, eller ca 47 hester, men ikke over 0,2 kW/kg (i dag er mellomklasse maks 25 kW/34 hk eller 0,16 kW/kg). Iom. at dette er en egen klasse, til forskjell fra tidligere, må man ta et obligatorisk kurs (og sikkert også ny førerprøve) når man fyller 24 for å kunne kjøre tyngre sykkel enn dette.

Men viktigst av alt tror jeg mesteparten av dette foreløpig kun er rykter - det er kun et høringsforslag, og jeg har ikke fått med meg at noe har blitt vedtatt enda.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var det offisielt. Klasse A2 kan tas fra fylte 18 år, og gir førrerrett for tohjuls motorsykkel opptil 600 ccm og 35 kW (47 hk), høyst 0,2 kW/kg.

Klasse A kan tas etter fylte 24 år, eller man kan få førrerrett klasse A via et syv timers obligatorisk kurs etter to års kjøreerfaring med klasse A2.

Altså kan man fremdeles, som i dag, kjøre tung motorsykkel når man er 20 år gammel, men kurset på syv timer kommer i tillegg til dagens ordning.

Reglene trer i kraft 19. januar.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...