LittleWarrior Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Hei, jeg er litt usikker på om jeg poster feil og valgte feil overskrift, men jeg er en 14 år gammel gutt som vil jobbe innenfor data når jeg blir eldre, men er usikker på hvordan linje jeg skal ta, er usikker på hva alt er og gjør, innenfor data. Jeg har lest litt på www.vilbli.no , men det står ikke alt der. Jeg har hørt fra venner og foreldre at jeg må kunne 3 språk for og gå på utdanne meg som IT-Konsulent (som jeg tror kanskje er det jeg vil), jeg droppet Fransk i 9. fordi jeg ente med 2 i snitt i 8. klasse fordi jeg slet velig med det. Jeg er ikke akkuratt så god til og programere, har bygd opp 3-4 pcer og oppgradert min flere ganger + reparert brødre og kamerater av meg sine pcer, byttet en harddisk, reboota windowsen o.l Ble litt redd for at jeg gjorde feil i og bytte fra Fransk til Arbeidslivsfag når jeg kanskje trenger 3 språk videre for og bli IT konsulent, men jeg lurte litt på om jeg kunne få litt hjelp, erfaringer, om jeg trenger 3 språk eller ikke, o.l Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Du trenger ikke 3 språk, men engelsk er viktig innen bransjen, så det er viktig å beherske det godt. IT-feltet er veldig stort, og spesialiseringen gjør du gjerne først når du begynner på universitet/høyskole (det er enkelte IT-fag i studiespesialisering, men det er ikke noe krav for opptak ved høyere utdanning at du har tatt dem). Det vil si at du tar studiespesialisering på videregående, gjerne med fordypning i realfag (det velger du først i 2. klasse). IT-studiene i Norge med høyeste krav er sivilingeniørstudiene på NTNU, datateknikk, elektronikk, kommunikasjonsteknologi, Ingeniørvitenskap og IKT og teknisk kybernetikk. Disse krever at du har tatt matematikk R1 (vg2) og R2 (vg3), samt fysikk 1 (vg2) på studiespesialisering og minst fått karakteren 4 i R2. Men det finnes IT-studier av alle slag på alle universiteter og et mangfold av høyskoler også som ikke har like høye krav. Uansett vil jeg anbefale deg å ta studiespesialisering hvis du har lyst å jobbe som IT-konsulent. Du vil kanskje høre fra noen at du kan velge media og kommunikasjon for det, men da blir det mer fokus på design og liknende, og ikke så mye IT i seg selv, og det blir færre valgmuligheter når det kommer til høyere utdanning etter videregående. Endret 21. september 2012 av Mathias-S Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hei, jeg er litt usikker på om jeg poster feil og valgte feil overskrift, men jeg er en 14 år gammel gutt som vil jobbe innenfor data når jeg blir eldre, men er usikker på hvordan linje jeg skal ta, er usikker på hva alt er og gjør, innenfor data. Jeg har lest litt på www.vilbli.no , men det står ikke alt der. Jeg har hørt fra venner og foreldre at jeg må kunne 3 språk for og gå på utdanne meg som IT-Konsulent (som jeg tror kanskje er det jeg vil), jeg droppet Fransk i 9. fordi jeg ente med 2 i snitt i 8. klasse fordi jeg slet velig med det. Jeg er ikke akkuratt så god til og programere, har bygd opp 3-4 pcer og oppgradert min flere ganger + reparert brødre og kamerater av meg sine pcer, byttet en harddisk, reboota windowsen o.l Ble litt redd for at jeg gjorde feil i og bytte fra Fransk til Arbeidslivsfag når jeg kanskje trenger 3 språk videre for og bli IT konsulent, men jeg lurte litt på om jeg kunne få litt hjelp, erfaringer, om jeg trenger 3 språk eller ikke, o.l Jeg jobber som IT-konsulent, og det er overhode ikke noe krav at du kan tre språk. Du må kunne norsk og engelsk. Nær sagt all dokumentasjon du kommer til å lese (og du kommer til å lese mye) er på engelsk, så derfor er det såpass viktig. Lenke til kommentar
LittleWarrior Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Hei, jeg er litt usikker på om jeg poster feil og valgte feil overskrift, men jeg er en 14 år gammel gutt som vil jobbe innenfor data når jeg blir eldre, men er usikker på hvordan linje jeg skal ta, er usikker på hva alt er og gjør, innenfor data. Jeg har lest litt på www.vilbli.no , men det står ikke alt der. Jeg har hørt fra venner og foreldre at jeg må kunne 3 språk for og gå på utdanne meg som IT-Konsulent (som jeg tror kanskje er det jeg vil), jeg droppet Fransk i 9. fordi jeg ente med 2 i snitt i 8. klasse fordi jeg slet velig med det. Jeg er ikke akkuratt så god til og programere, har bygd opp 3-4 pcer og oppgradert min flere ganger + reparert brødre og kamerater av meg sine pcer, byttet en harddisk, reboota windowsen o.l Ble litt redd for at jeg gjorde feil i og bytte fra Fransk til Arbeidslivsfag når jeg kanskje trenger 3 språk videre for og bli IT konsulent, men jeg lurte litt på om jeg kunne få litt hjelp, erfaringer, om jeg trenger 3 språk eller ikke, o.l Jeg jobber som IT-konsulent, og det er overhode ikke noe krav at du kan tre språk. Du må kunne norsk og engelsk. Nær sagt all dokumentasjon du kommer til å lese (og du kommer til å lese mye) er på engelsk, så derfor er det såpass viktig. Hehe, hva er det en IT-Konsulent, gjør? Jeg er ikke helt 100% sikker, vil vite hva jeg velger før jeg går for det. For jeg vet at jeg vil jobbe innenfor data, men jeg finner ikke riktig informasjon om det jeg lurer på føler jeg. :/ Lenke til kommentar
LittleWarrior Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Du trenger ikke 3 språk, men engelsk er viktig innen bransjen, så det er viktig å beherske det godt. IT-feltet er veldig stort, og spesialiseringen gjør du gjerne først når du begynner på universitet/høyskole (det er enkelte IT-fag i studiespesialisering, men det er ikke noe krav for opptak ved høyere utdanning at du har tatt dem). Det vil si at du tar studiespesialisering på videregående, gjerne med fordypning i realfag (det velger du først i 2. klasse). IT-studiene i Norge med høyeste krav er sivilingeniørstudiene på NTNU, datateknikk, elektronikk, kommunikasjonsteknologi, Ingeniørvitenskap og IKT og teknisk kybernetikk. Disse krever at du har tatt matematikk R1 (vg2) og R2 (vg3), samt fysikk 1 (vg2) på studiespesialisering og minst fått karakteren 4 i R2. Men det finnes IT-studier av alle slag på alle universiteter og et mangfold av høyskoler også som ikke har like høye krav. Uansett vil jeg anbefale deg å ta studiespesialisering hvis du har lyst å jobbe som IT-konsulent. Du vil kanskje høre fra noen at du kan velge media og kommunikasjon for det, men da blir det mer fokus på design og liknende, og ikke så mye IT i seg selv, og det blir færre valgmuligheter når det kommer til høyere utdanning etter videregående. Matte er ikke ett problem hadde 4 på Tentamen og halvdagsprøve førstehalvår og 4 på halvdagsprøve og 3 på tentamen andre halvår så ente opp med 3 i snitt ^^ men matte er ikke et særlig problem så Men kjekt og vite at jeg ikke trenger dritt fransk videre ;D Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hehe, hva er det en IT-Konsulent, gjør? Jeg er ikke helt 100% sikker, vil vite hva jeg velger før jeg går for det. For jeg vet at jeg vil jobbe innenfor data, men jeg finner ikke riktig informasjon om det jeg lurer på føler jeg. :/ Definisjonen på konsulent er at arbeidskraften blir leid ut til kunde. Som konsulent vil du derfor jobbe for ulike kunder i perioder av varierende lengde. Arbeidsoppgavene vil variere fra stilling til stilling, og prosjekt til prosjekt. Noen driver mest med programvareutvikling, mens andre driver mest med infrastruktur. Noen jobber utelukkende med ganske spesifikke ting, som f.eks. sikkerhet. Som IT-konsulent med høyere utdanning vil man som regel jobbe med mange ulike teknologier, så noe av det viktigste er at man er flink til å sette seg inn i nye ting på kort tid. I tillegg er gode kommunikasjonsevner viktig, siden man ofte jobber tett sammen med kunder. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hei, jeg er litt usikker på om jeg poster feil og valgte feil overskrift, men jeg er en 14 år gammel gutt som vil jobbe innenfor data når jeg blir eldre, men er usikker på hvordan linje jeg skal ta, er usikker på hva alt er og gjør, innenfor data. Jeg har lest litt på www.vilbli.no , men det står ikke alt der. Jeg har hørt fra venner og foreldre at jeg må kunne 3 språk for og gå på utdanne meg som IT-Konsulent (som jeg tror kanskje er det jeg vil), jeg droppet Fransk i 9. fordi jeg ente med 2 i snitt i 8. klasse fordi jeg slet velig med det. Jeg er ikke akkuratt så god til og programere, har bygd opp 3-4 pcer og oppgradert min flere ganger + reparert brødre og kamerater av meg sine pcer, byttet en harddisk, reboota windowsen o.l Ble litt redd for at jeg gjorde feil i og bytte fra Fransk til Arbeidslivsfag når jeg kanskje trenger 3 språk videre for og bli IT konsulent, men jeg lurte litt på om jeg kunne få litt hjelp, erfaringer, om jeg trenger 3 språk eller ikke, o.l Jeg er selvstendig næringsdrivende IT-konsulent, og jeg vil anbefale deg å fokusere på Norsk og engelsk, (glem alle andre språk), så ville jeg valgt studiespesialisering og tatt studikompetanse med fordypning i realfag, (matte og fysikk) og så gått på universitet/høyskole å lært IT, for å bli dataingeniør for lønna deres er bra, kunnskapen deres er bred, og det er et dødskult yrke! Jeg valgte IKT på videregående og det angrer jeg på, (fordi jeg var flinkere enn lærerene mine og det gikk ikke bra når karaktersettingstid kom, for jeg hadde brukt for mye tid på å ydmyke lærerne mine med deres latterlig dårlig kunnskap. Er du ikke en matteperson kan jeg anbefale noe som heter "IT og informasjonssystemer" (de har det på UiA) som er lite-utgaven av dataingeniør, så du lærer mye programmering og systemutvikling, men du kan ikke kalle deg ingeniør etterpå, men du får greie jobber, eller er godt utrustet til å starte som en selvstendig. Noe mer du lurer på så bare spør! -frank Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 ...men du kan ikke kalle deg ingeniør etterpå... Tull. Ingeniør er ikke en beskyttet tittel. Trådstarter kan fint kalle seg ingeniør allerede i dag. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 ...men du kan ikke kalle deg ingeniør etterpå... Tull. Ingeniør er ikke en beskyttet tittel. Trådstarter kan fint kalle seg ingeniør allerede i dag. forsåvidt sant, men jeg ville ikke brukt den tittelen på et jobbintervju uten å kunne vise til rigtig skolegang -frank Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Tja, personlig ville jeg sett på det som en "nedgradering" å bruke en tittel som tradisjonelt forbindes med en 3-årig utdannelse fra en høgskole. Men formelt er det høgskoleingeniør som er den beskyttete tittelen for slike, og sivilingeniør for de som har teknisk master fra NTNU (og det er godt mulig at utdannelser fra enkelte andre steder også vil kvalifisere til denne). Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg vil anbefale at du tar allmennfag (eller hva det heter nå om dagen) slik du har mange valgmuligheter, og sikter deg inn mot høyskoler/universitet etterpå. En bachelorgrad fra f.eks. HiST eller høyskolen i Gjøvik innenfor data- eller informatikklinjer er en god start i det norske arbeidsmarkedet. En mastergrad er ikke et krav hvis du er usikker på om du orker så mye skolegang. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hehe, hva er det en IT-Konsulent, gjør? Jeg er ikke helt 100% sikker, vil vite hva jeg velger før jeg går for det. For jeg vet at jeg vil jobbe innenfor data, men jeg finner ikke riktig informasjon om det jeg lurer på føler jeg. :/ Jeg jobber med programvareutvikling, men arbeidsoppgaver kan variere. Tenk vikar bare med vesentlig bedre arbeidsforhold. Du kan fint bli satt til driftsoppgaver eller andre tekniske oppgaver også, kommer an på hva kvalifikasjonene dine er. Hvis du interesserer deg for programmering, så kanskje du kan teste Microsoft SmallBasic. Det er et ekstremt simplistisk programmeringsspråk laget for å gjøre det lett for nybegynnere å sette seg inn i den grunnleggende tankegangen. Merk at svært mye som man forventer i et programmeringsspråk er fjernet for å gjøre språket så enkelt som mulig. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) VELDIG langt innlegg... Hvis du er noenlunde sterk i fellesfag (matte, norsk og engelsk) vil jeg anbefale deg å søke studiespesialiserende for deretter å ta mye matte og fysikk og til slutt høyere utdanning (bachelor eller master). Hvis du finner ut at studiespesialiserende blir for krevende, kan du hoppe av etter ett år og søke deg over til IKT Servicefag. Hvorvidt det er lurt eller ikke avhenger av tilbudet på skolen det er aktuelt å komme inn på.Hvis du ikke er så sterk i fellesfag, vil jeg anbefale at du tenker VG2 IKT Servicefag, og finner deg et VG1-kurs du har lyst til å lære mer om, uansett om det er relevant for IKT-jobb senere. Liker du å lage mat, søk restaurant og matfag, liker du strøm kan du søke elektro. Synes du design, web og foto er gøy kan du søke medier og kommunikasjon. Det viktigste er at du finner deg en retning du synes er interessant, og derfor står på for å få gode karakterer slik at du kommer inn på IKT Servicefag senere.På de skolene jeg jobber på (jeg er lærer på VG2 IKT Servicefag, både på Åssiden vgs i Drammen (frem til 1. oktober) og Bleiker vgs i Asker) har det vært høye inntakskrav på IKT Servicefag, sammenliknet med de fleste andre yrkesfaglige retninger.Noen steder vil du være bedre tjent med å søke Data og elektronikk på VG2, i stedet for IKT Servicefag. I så fall må du gå elektro VG1. Hva som er best med tanke på en IT-jobb er svært læreravhengig, og noen steder er mye bedre på Data og elektronikk, mens andre er best på IKT Servicefag.Jeg kan skrive under på at kvaliteten både på lærere og undervisning er *svært* varierende, men det er helt klart også mange elever som har feil forventninger til hva faget innebærer. Det er snakk om IKT Servicefag, og ikke driftsfag eller konsulentfag. Med andre ord er hensikten med faget at du skal kunne yte service.Så er det helt klart at Udir/myndighetene sin intensjon med faget ikke stemmer helt overens med næringslivet sin intensjon. Mange ønsker servicemedarbeidere, men hva er nå egentlig dét? Hvis du har bilen din på service, går de over og sørger for at den er i tilfredsstillende stand, og når PCen din ryker er det en servicetekniker som får jobben med å reparere. Bransjen forventer en kombinasjon av alt - en som kan yte kundeservice, en som kan vedlikeholde systemer og en som kan reparere systemer når noe går galt. Men heller ikke bransjen er udelt enige om hva de vil ha - derfor må skolene kunne dekke alle områdene, slik at eleven/lærlingen kan spisses mot virksomhetens behov. Dette har virkelig ikke alle skoler forstått - og kanskje i enda mindre grad direktorat og departement. Etter undertegnedes oppfatning burde helt klart IKT Servicefaget (fagbrevet) vært delt opp i minst to-tre fagretninger, og aller helst hatt et helt eget VG1-løp i tillegg. Jeg jobber aktivt for det - kanskje blir du som 14 åring blant de første som får lov?Jeg vet ikke hva du har lyst til å jobbe med, for som tidligere nevnt i tråden er fagfeltet svært vidtomfattende, og nær sagt ingen kan bli gode i alt innen IKT. Men jeg kan i hvert fall orientere om hva vi skal drive med på Bleiker vgs resten av dette skoleåret (i stor grad sammenfallende med Åssiden vgs i Drammen).I faget Drift og vedlikehold jobber elevene nå med nettverk og PC/hardware. De får en ganske grundig innføring i nettverk, og på slutten av året er det meningen at de flinkeste, som følger godt med og jobber godt selv, skal være i stand til å bestå CCNA-eksamen (ICND1, innhold ligger i vedlegg) fra Cisco og MTA Exam 98-366 (sertifiseringseksamen). De får jobbe med routere og CLI-managed switcher, og må sette opp enkle nettverksservere f.eks. basert på Smoothwall, pfSense og ClearOS. Dokumentasjon er sentralt i alle deler av faget, og innenfor nettverk bruker vi en del tid på Visio.På PC/hardware-fronten dreier det seg nå mye å bygge opp en god forståelse av komponentene inni PCen, og hvordan dataflyten foregår inni datamaskinen. De skal naturligvis være i stand til å oppgradere og feilsøke hardware, og vite hva man skal se etter i spesifikasjoner for å velge komponenter tilpasset forskjellig bruk.På software-fronten er installasjon av operativsystem (Windows/Linux), drivere, sikkerhetsprogrammer og andre programmer samt senere installasjon av ny hardware sentralt. Det dreier seg også her om å kunne velge riktig program til riktig bruk, og selv om det på ingen måte er meningen at elevene skal kunne _bruke_ alle programmene de må installere, må de likevel ha en viss kjennskap til hvordan de brukes og hva som skiller dem. Spesielt Office-pakken må elevene ha god kjennskap til, fordi de kommer til å måtte yte ganske omfattende brukerstøtte knyttet til denne. Derfor vil de bruke en del tid i virksomhetsstøtte på bl.a. å bruke Word og Excel til litt mer avanserte ting (merk: litt, dvs. stilsett, innholdsfortegnelser, bruke/lage hurtigtaster, forandre på cellenavn i Excel, lage tidsplaner, diagrammer og pene tilbudsmaler o.l.).Videre er det avinstallasjon/fjerning av programvare, sikker sletting av filer (definisjonsspørsmål hvorvidt dét er hardware eller software dog). Til slutt dreier det seg om å legge til brukere, ha god kontroll over mulige innstillinger i operativsystemet og kunne forandre på disse. Viktig grunnlag for denne opplæringen innenfor Windows er MTA-exam 98-349. Det er stort sett det samme innenfor Linux, men selve programvaren blir jo forskjellig, og fordi bruken av Linux som desktop-environment er vesentlig mindre i næringslivet vil vi også bruke mindre tid på det.Noe server må vi også jobbe med, i tillegg til de fundamentale nettverksserverne. Bransjen bruker i svært stor utstrekning WIndows-baserte servere, så det må vi også bruke tid på. Vi fokuserer mest på administrasjon av eksisterende servere og noe på utrulling av image/software (satser hovedsaklig på å bruke MDT og evt. tredjeparts clone-tools), og ikke så mye på oppsett av nye, for realiteten er for de fleste at det tar noen år før de får tillit til å gjøre det i jobbsammenheng. Men de som ønsker får lov å fikle, og de vil få lov til å prøve seg på oppsett av AD, Sharepoint eller Lync, når de har gjort unna de "obligatoriske" oppgavene. MTA Exam 98-365 er utgangspunktet for denne undervisningen.De vil naturligvis også jobbe med tilsvarende Linux-systemer, men også her er bransjen som helhet ganske lunken. Noen virksomheter/miljøer er svært dyktige, og kjører *alt* på Linux, mens en veldig stor del av bransjen er 99-100% Windows-basert.Virtualisering både på server- og desktop-nivå dekkes med VMware og Virtualbox, og de skal få prøve både virtualisering i produksjonsmiljø og virtualisering som sandkasse på egen PC.Til slutt skal vi ha litt koding/programmering, og elevene skal få en grunnleggende innføring i HTML/PHP og antakelig litt Java. På sikt vil nok denne delen bli større, men heller ikke jeg er overmenneske og må utvide egen kompetanse en del før denne biten kan bli så god som jeg ønsker...Dette er det faglige innholdet jeg legger i Drift og vedlikehold, men det er også to andre programfag jeg ikke har. Bruker- og driftsstøtte dreier seg om bruker-/kundebehandling og opplæring av brukere, både 1-til-1 og kurs. Det henger tett sammen med de to andre fagene - og mange oppgaver er tverrfaglige av natur. Det siste programfaget heter Virksomhetsstøtte, og har etter min oppfatning nær sagt ingenting å gjøre på VGS, men når det er der må jeg forholde meg til det. Jeg underviser heller ikke i dette nå, men det dreier seg bl.a. om avtaler og regler som gjelder for virksomheten/bransjen, som SLA (Service Level Agreement) og kontrakter. Det er naturlig å bruke mye tid på ITIL her, og jeg har tidligere gjerne lagt en del programvareopplæring, f.eks. Office-pakken, til disse timene for å avlaste de andre fagene. Kost/nytte-vurderinger er en sentral del, og kanskje den nyttigste etter min oppfatning, spesielt for å gi elevene en forståelse av skjulte kostnader, og at man i praksis må tallfeste alle kostnader og ikke minst nytteeffekt ved et systemskifte/oppgradering. Dette er både morsomt og interessant, men elevene henger av erfaring ikke alltid helt med - og jeg anser det derfor bare som et første trinn i en lang modningsprosess - som elevene på ingen måte blir ferdig med mens jeg har dem...I tillegg har man et fag som heter Prosjekt til fordypning, der mine elever i år i hovedsak skal være utplassert i bedrift. Hvor godt utbyttet blir av denne avhenger i stor grad av to ting: elevens innstilling/pågangsmot, og elevens arbeid med å skaffe seg en best mulig praksisplass... :-)Men vi har også noen prosjekter inne på skolen. Vi tar sikte på å arrangere yrkesmesse og dataparty på nyåret. Yrkesmessen tar sikte på å samle deler av det lokale/regionale næringslivet, og være et tilbud både for egne VG2 elever, men at vi som skole også får vist oss frem for potensielle VG1-elever. Da vi arrangerte yrkesmesse på Åssiden i januar, hadde vi også "småtasser" som Atea, Forsvaret, Datametrix og Cisco representert... Dataparty er jo nettopp - dataparty, og trenger vel neppe nærmere forklaring :-) Det er ikke sikkert at vi klarer å gjennomføre begge deler, for det avhenger ikke bare av meg som lærer og elevene, men også av andre eksterne forhold. Men det er ikke tvil om at slike prosjekter, som dekker en svært stor del av læreplanen vår, er utrolig nyttige erfaringer for elevene, og jeg kommer til å jobbe mye for å få det til...En ting kan jeg love deg - ingen skoler tilbyr det samme opplegget, og derfor er det farlig å være kategorisk med hva som _er_ IKT Servicefag rundt om. Dessuten varierer opplegget fra år til år, fordi lærere slutter og flytter på seg, eller fordi de ønsker variasjon i opplegget. Du bør finne ut hvordan tilbudet er der du bor, og det beste er å snakke med elever som går eller har gått der, og gjerne ta en prat med lærerne. Noe fasitsvar kan du ikke få, men du kan få en indikasjon på om du bør tenke allmenn, IKT Servicefag eller Data og elektronikk...ICND1 Exam Topics.docx Endret 23. september 2012 av k-ryeng 3 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Nå ble forrige innlegg langt, og likevel glemte jeg et par-tre ting jeg hadde tenkt å si - som er ganske viktig :-) Hvis du velger studiespesialiserende (eller Musikk, dans og drama/Idrettsfag) på VG1, kan du også søke IKT Servicefag VG2. Da vil du få enda mer tid i PTF og kunne ta et ekstra fag, gjerne IKT-relatert, fordi du har fullført norsk og engelsk for VG2 yrkesfag allerede på VG1. Med fagbrev, f.eks. innen IKT Servicefag, kan du også tas opp som student på ingeniørutdannelser innen IKT, hvis skolen tilbyr Y-veien. Flere og flere høgskoler gjør dette, og de har svært gode erfaringer med det. Fordelen er at du som oftest har mye mer praktisk erfaring, og en helt annen teknisk forståelse innenfor fagfeltet enn medstudentene som har gått rent studiespesialiserende. Forsvaret tilbyr noen fantastiske lærlingløp, og har kanskje de beste IKT-læreplassene i landet. Du får da kombinert fullført verneplikt og læretid, og får mulighet til å ta påbygning til studiekompetanse ved siden av. http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/utdanningskalkulator/Sider/Ikt-servicefaget.aspx Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Er det fortsatt slik at utdanning i Forsvaret er "gratis"? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Det koster i hvert fall ikke penger for de som utdanner seg :-) Som ordinær lærling er du vernepliktig det første året, dvs du får dagpenger, og må ha din dose med grønn tjeneste i tillegg til læretiden. Det andre året blir du som en tilsatt i Forsvaret, og du får jo da lønn som ordinær lærling. Du får også mulighet for rimelig befalsinnkvartering og tilgang til befalsmessen. Kan lese mer på Forsvaret sine hjemmesider: http://forsvaret.no/utdanning-karriere/larling/larling/Sider/Hvordan-er-l%C3%A6retiden-lagt-opp.aspx http://forsvaret.no/utdanning-karriere/larling/larling/Sider/%C3%98konomiske-vilk%C3%A5r.aspx Annen utdanning i Forsvaret er vel omtrent som før, du får sponset utdannelsen, men må ta plikttjeneste - uten at det nødvendigvis må være en ulempe (garantert jobb etter fullført studium => gratis studier og noen års garantert jobberfaring). Lenke til kommentar
LittleWarrior Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 VELDIG langt innlegg... Ditt lange innlegg Vet ikke om du vil se dette igjen da, men jeg tenkte mer og gå IKT Ansvarlig for servere evt. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg kan gå så vis jeg sier f.eks IKT ansvarlig for skole/kommune. Jeg tenkte på dette i dag om jeg skulle se om jeg fikk IKT stilling i nordsjøen/off-shore eller noe lignende. Så du mener at jeg skal fokusere på engelsk og norsk? Når du går Hardware sånn som du sa, går det ut på hvordan f.eks et hovedkort fungerer? Ikke CPU, GPU, RAM, HDD, SSD osv... Men kun hovedkorte og kretser o.l i det fungerer? Jeg er usikker på om jeg vil gå IKT eller noe som inneholder programering, sånn som programmer, spill eller OS. Følte en fin sjanse til og spørre nå siden du er lærer innnenfor dette. Vi har hatt besøk av noen fra rådgivere fra kommunen på skolen, men alle har gått etter 10-20 min pga tull fra medelever. Blir sikkert et rotete innlegg da jeg er trøtt og har en 2 presenteasjoner og jobbe med og øve til 1 prøve. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Vet ikke om du vil se dette igjen da, men jeg tenkte mer og gå IKT Ansvarlig for servere evt. ... Så du mener at jeg skal fokusere på engelsk og norsk? Når du går Hardware sånn som du sa, går det ut på hvordan f.eks et hovedkort fungerer? Ikke CPU, GPU, RAM, HDD, SSD osv... Men kun hovedkorte og kretser o.l i det fungerer? Jeg er usikker på om jeg vil gå IKT eller noe som inneholder programering, sånn som programmer, spill eller OS. IKT Servicefag er midt i blinken for «IKT Ansvarlig for servere», skal du jobbe med systemutvikling/programmering, som konsulent eller ansatt bør du satse på VG123 m. realfag og bygge videre på det. Du finner neppe noen utdannelse som KUN dreier seg om hovedkort ... Andre fremmedspråk enn engelsk kan du klare deg fint uten hvis det ikke dukker opp som krav til studiekompetanse. Men - du skal tenke på at det kan være en stor fordel å kunne mer enn bare «teknisk» engelsk for å klare å lese pensum og dokumentasjon. Det er i de fleste sammenhenger umulig å utvikle noe som helst fornuftig uten domenekompetanse, dvs. forståelse av den businessen du utvikler for, og den kompetansen tilegner man seg for en stor del gjennom kommunikasjon. Derfor er språk viktig. Skal du kun jobbe med norske nordmenn fra Norge slipper du nok unna billig, men ække det kjedelig'a? Ta et studieår i utlandet så lærer du språket flytende og blir kvitt nisselua også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå