Gå til innhold

Hva er egentlig funksjonen til de nye dommerene bak 16-meteren?

Solaar

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er selvsagt motivert av episoder fra kveldens kamper med mine favorittlag Spurs og Molde (Molde ble snytt for straffe, fikk et feilaktig mål mot seg godkjent og Spurs fikk et mål feilaktig annulert).

Er funksjonen til disse dommerne kun å se om ballen er over linja eller ikke? Eller har de myndighet til å si fra om andre ting også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De burde vel i utgangspunktet ha like stor myndighet som linjedommerne til å gripe inn, men jeg har enda til gode å se dem bidra på noen som helst måte. Hensikten var god av UEFA; ta tak i vanskelige situasjoner innenfor sekstenmeteren i kampens hete, men det har rett og slett ikke fungert i praksis. Hjelper jo heller ikke på saken at de står på samme side som linjedommerne. På den ene siden av målet har man to dommere innenfor 15-20 meter av hverandre, på den andre siden er det ingen dommere i det hele tatt. Jeg synes det er bortkastet penger og ressurser, og håper de fjernes etter denne sesongen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sakset fra Wikipedias artikkel om assistentdommere:

Ensure that the Laws of the Game are upheld, informing the referee of incidents of any kind that he may otherwise have missed, particularly in key areas of the field like the penalty area and its surroundings, but only informing the referee of their observings through a wireless communication system. Their positioning gives a good view to assist the referee in "ghost goal"-type incidents.
Lenke til kommentar

Nei tvertimot faktisk, som supporter oppleves det vel egentlig bare enda mer frustrerende når ikke bare en men tre dommere går glipp av kampavgjørende øyeblikk. Da er det enklere å tilgi en ensom dommer.

Nei her må det kraftigere skyts til, jeg gleder meg til den dagen vi kan få en lignende greie som i NFL og tennis hvor hvert lag kan ha et visst antall muligheter til å utfordre dommeravgjørelser via videodømming. For de som mener dette ville gått utover flyten i spillet er jeg av den oppfatning at man da enkelt kan slå hardere ned på tullete protester som det er flust av i dagens fotball, absolutt alt protesteres på og alle vet at dommeren ikke bryr seg men selvsagt blir han påvirket til slutt.

Det er synd at fotballen har utviklet seg i en så rask fart at dommerstanden ikke har hengt med, det skaper utrolig kjipe situasjoner i kamper hvor det står mye på spill, ikke bare for klubbene som er involvert men også for de med mye penger. Men spørsmålet er om man vil endre på det, det kan jo hende at noen taper på det?

Lenke til kommentar

Det du nevner Solaar finnes så vidt jeg også vet i rugby, og svigers (engelsk og gammel rugbyspiller nå ihuga rugby-tilhenger) mener det ikke vil ødelegge flyten mer enn det kastes bort tid på spillere som krangler med dommeren.

Jeg synes også det snart er på tide med at man innfører "håndball-tid", altså at man dropper tilleggs-tiden, og heller stopper klokka hver gang ballen er død, slik at man slipper krangling om for lite/for mye tilleggs-tid.

Men det er en annen diskusjon..

Mer on-topic er jeg enig med begge dere to at idèen i seg selv er en meget god idè, men en eller annen assistent-dommer bør snart ha ballene til å faktisk si fra til hoved-dommeren at noe skjer inne i feltet, og begynne å dømme på "grov" holding i feltet.

Kan ikke forestille meg at hoved-dommeren vil stole mindre på mållinje-dommerne sine, enn han stoler på linjedommerne i offside-situasjoner, så jeg tror personlig problemet er manglende mot hos dommerne vi snakker om.

Kanskje de må få klarere beskjed om at de faktisk har lov til å gjøre hoved-dommeren oppmerksom på slike situasjoner?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jo mer jeg ser kamper med disse ekstradommerne, desto mer usikker blir jeg på funksjonen til disse. Må igjen irritere meg over at de står plassert på samme side av målet som linjedommeren. Altså, hvor er logikken? I kveldens kamp mellom Milan og Udinese så fikk vi en straffesituasjon på motsatt side av målet enn hvor linje- og ekstradommeren stod plassert. Taklingen var ren og på ball, likevel valgte dommeren å blåse straffe 4 minutter på overtid. Hvor vanskelig kan det egentlig være å flytte ekstradommeren til motsatt side av målet? Kan meget hende at det er disse to poengene dommeren ga til Milan som blir avgjørende i forhold til hvilke lag vi ser i CL neste sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...