Gå til innhold

[Løst] SSD bortkastede penger/ WOW nedlasting tar en evighet

Spillheksa

Anbefalte innlegg

Jeg trodde SSD betydde at maskinen startet raskere og lastet ned filer raskere?

Men nå har jeg sittet snart en time med å laste ned starterversjon av WoW, og har bare kommet til 23%!

Dette er en helt ny ASUS G55VW-S1077V, som likssom skal være gaming- laptop deluxe; har jeg kastet bort pengene mine?

Jeg betalte to tusen mer for en pc med SSD, fordi jeg trodde det betydde at nedlasting gikk raskere, men den billige HP`n som jeg prøvde i sommer lastet ned WoW på bare 45 min, mens denne ser ut som om den har tenkt å bruke 4 timer!

Ikke har jeg trådløst internett heller; kabel her i gården.

Hva er det jeg gjør feil?

Hva er det jeg ikke har skjønt?

Vet at ovennevnte spørsmål kan gi et leksikon av svar; så jeg håper dere begrenser svarene litt... : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke laste ned fra internett nei, men å laste filer, som i å åpne/bruke dem.

Så, SSD starter ting raskere, det er stort sett det.

Edit: Gamer-laptoppen du har kjøpt vil gjøre at du kan ha bedre grafikk på spill, at de går jevnere osv, og har absolutt ingenting å si på hvor fort du laster ned fra internett.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Ikke laste ned fra internett nei, men å laste filer, som i å åpne/bruke dem.

Så, SSD starter ting raskere, det er stort sett det.

Edit: Gamer-laptoppen du har kjøpt vil gjøre at du kan ha bedre grafikk på spill, at de går jevnere osv, og har absolutt ingenting å si på hvor fort du laster ned fra internett.

Ok; men hva er det som gjør at nedlastingen tar så lang tid da?

Er det noe jeg kan gjøre for å få det til å gå raskere?

Lenke til kommentar

Laster du ned noe annet samtidig?

Om du gjør det, så burde du stoppe det.

Bestille bedre internett er vel det eneste du kan gjøre utenom å stoppe nedlastinger, men det tar betydelig lengre tid enn det tar for deg å bli ferdig med å laste ned WOW.

Tviler på at du har brukt for bedre internett senere, så du får nesten bare smøre deg med tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Det er mange forhold som påvirker nedlastingshastighet.

• Kapasiteten på nettlinja di - altså båndbredde.
  • Kapasitet på linje fra sentralen du er koblet opp mot til nærmeste større knutepunkt. Er det mye trafikk på denne kan hastigheten gå ned.
  • Samme gjelder mellom alle linjer og knutepunkt du må gjennom for å nå nedlastingsserveren.
  • Trafikk mot selve nedlastingserveren - ofte er disse satt opp for å fordele båndbredde på de som laster ned. Laster man da ned på et tidspunkt med lite trafikk kan det går fort, treffer man på tidsrom med mye trafikk - ja da får man kanskje bare tildelt lite båndbredde og det går senere.

Jeg har selv 70/10 linje, men allikevel har jeg opplevd mot samme nedlastingsservere å få alt fra bare 600 - 700 KB/s til 8 - 9 MB/s.

Lenke til kommentar

Det er mange forhold som påvirker nedlastingshastighet.

• Kapasiteten på nettlinja di - altså båndbredde.
  • Kapasitet på linje fra sentralen du er koblet opp mot til nærmeste større knutepunkt. Er det mye trafikk på denne kan hastigheten gå ned.
  • Samme gjelder mellom alle linjer og knutepunkt du må gjennom for å nå nedlastingsserveren.
  • Trafikk mot selve nedlastingserveren - ofte er disse satt opp for å fordele båndbredde på de som laster ned. Laster man da ned på et tidspunkt med lite trafikk kan det går fort, treffer man på tidsrom med mye trafikk - ja da får man kanskje bare tildelt lite båndbredde og det går senere.

Jeg har selv 70/10 linje, men allikevel har jeg opplevd mot samme nedlastingsservere å få alt fra bare 600 - 700 KB/s til 8 - 9 MB/s.

Ok; takk for svar! :)

Lenke til kommentar

SSD kan dog være ganske så greit om man laster ned en del forksjellige torrents samtidig, samt at det er mange forksjellige maskiner på disse torrentene som laster ned fra samtidig.

Dette blir såpass tung belastning at en vanlig HDD vil kunne slite med å holde oppe tempoet. Laster du ned en stor fil, så trenger du enormt raskt nett (uttenfor rekkevidde for normale mennesker) for at det skal lønne seg med en SSD.

Lenke til kommentar

SSD kan dog være ganske så greit om man laster ned en del forksjellige torrents samtidig, samt at det er mange forksjellige maskiner på disse torrentene som laster ned fra samtidig.

Dette blir såpass tung belastning at en vanlig HDD vil kunne slite med å holde oppe tempoet. Laster du ned en stor fil, så trenger du enormt raskt nett (uttenfor rekkevidde for normale mennesker) for at det skal lønne seg med en SSD.

Så da bør jeg sende tilbake denne modellen og bytte til S1008V som koster 2000kr mindre?
Lenke til kommentar

Vel, nå er nedlastning også en av de få områdene SSD egentlig ikke er til særlig hjelp. I alt annet som har med data-bruk så vil en SSD være veldig greit å ha. Så nei, jeg synes ikke det har noen vits å legge masse penger for en kraftig prosessor, minen og skjermkort når lagringsmediet ikke kan følge med.

Kort sagt:

Med SSD så vil maskinen føles raskere, den vil loade inn elementer og Wow noe raskere, samt all andre programmer og applikasjoner. Levetiden vil i praksis være lenger, da maskinen ikke vil virke så mye tregere etter som årene går og maskinen fylles opp med programmer og annen drit.

Anbefaler alle på det sterkeste og ha SSD, men akkurat nedlastningshastigheten er en av de få tingene som ikke blir begrenset av en harddisk.

Lenke til kommentar

Vel, nå er nedlastning også en av de få områdene SSD egentlig ikke er til særlig hjelp.

Det her blir jo bare rot. Internet filer/internet trafikk caches i RAM før det skrives fortløpende til HDD/SSD. Derfor har selvfølgelig HDD/SSD ingenting å si. Blir som om jeg skulle sagt at skjermen min har noe å si i forhold til internet trafikk.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Nedlastning fra nettet via nettlesere etc. (altså laste ned WoW) så er jeg helt enig, men ved bruk av programmer som µtorrent, så vil de fleste harddisker gå i stå ved høy trafikk.

Torrents belaster veldig parallellt, og disken skal nå allikevell skrive og lese til med et hundretalls av 4 MB filer spredd ut over disken.

SSD vil da kunne påvirke hastigheten. Ikke bare på nedlastningen, men få maskinen til å gå særdeles tregt. Ja, det er min praktiske erfaring.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Helt enig i det nederste der. µTorrent har automatisk hurtiglager som default så der kan du laste ned i full speed uanghengig av HDD til RAM'en er full.

Og SATA enheter har ikke mulighet til direkte IP trafikk. Man må alltid igjennom et program/ram. Så er det opp til programmet hvor man struper hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...