Gå til innhold

Hvordan fungerer Primsec. masterslave

O_neal

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har alltid likt å jobbe med data og oppgradert, overklokket osv i ca 3år. Men når det har kommet til HDD, brenner eller CD-rom så har jeg alltid stilt meg et spmørsmålstegn om hvordan den fungerer. Jeg vet at det er Primary Master, Secondary master, Primary slave og secondary slave.

Har du 2 ting så pleier du å koble Primary master og primary slave? Jobber HDDene raskere på den "stasjonen"?

Win HDDen pleier alltid å ha Primary master osv.

Jeg lurer på om noen kan gi meg en guide på hva som bør være hva og forklare hvorfor. Kom nettopp hjem fra naboen, har fikset pcene hans og da kom jeg såvidt borti primary masterslave.

Kom gjerne med eksempler.

TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra hovedkortet ditt går det to IDE-kabler, og det er kontaktene på disse som avgjør om det er Primary/Secondary

Dette bare ER sånn, det går ikke an å skifte hvilken av de kontaktene som er hva...

Det som derimot går an å fikse, er master/slave, og det gjøres med jumperne bakpå hver enkelt stasjon.

Noen greie regler:

Hastigheten på hver kabel er ikke større enn den tregeste stasjonen, altså CD-ROM-stasjon og harddisk på samme kabel er en Dårlig idé.

Noen mener at den stasjonen DU føler at trenger høyest prioritet bør være primary, og noen mener at det ikke gjør noe. Jeg vet ikke hva som er sant. Allikevel gjør det ikke noe å sette OS-disken som primary, fordi du ikke har noe å tape på å gjøre det.

Håper dette oppklarer det meste. :shrug:

Lenke til kommentar
Hastigheten på hver kabel er ikke større enn den tregeste stasjonen, altså CD-ROM-stasjon og harddisk på samme kabel er en Dårlig idé.

Feil. Det var riktig i gamle dager men ikke nå lenger siden alle nyere brikkesett og hovedkort støtter forskjellige hastigheter på samme kanal. Det kan også være riktig om du har en gammel enhet som bruker PIO-mode og en ny som skal bruke DMA eller UDMA. Du kan ikke blande PIO og (U)DMA på samme kanal. Men: Om du har to (U)DMA enheter og et nyere hovedkort, da er det feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...