kakemonster1 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Har (som mange andre) nettopp hatt en ufyselig opplevelse med telenor, og lurer rett og slett på om de juridisk sett har tillatelse til å gjøre slikt. I September i fjor kjøpte jeg et Online ADSL Abennoment fra Telenor, kom meg gjennom et "gjør-det-selv" tilbud, uten noen form for engangsavgifter, eller GB-grenser, og var ganske fornøyd med 704/128 kbps for 349,- i måneden. Men så, i August i år flyttet jeg, da begynte ulumskhetene å forekomme; jeg ringte telenor å ba om å få flyttet abbenomanget, dette skulle gå problemfritt sa de, og jeg måtte betale en avgift på ca. 1000 kr. Greit nok tenkte jeg, rigget PCen opp, og startet nedlastinga. I slutten av august merket jeg at internetten gikk fryktelig treigt, så jeg ringte telenor for å høre hva som hadde skjedd. Joda, når jeg hadde flyttet hadde Telenor overført meg på en av tilbudene sine med begrensning (10gb), noe jeg ikke syntes var aksebtabelt, så jeg ville si opp avtalen. Men det ville ikke telenor, de påsto at når jeg flyttet undertegnet jeg en kontrakt der jeg binder meg til telenor i nye 12 måneder... Kan Telenor gjøre slikt? Hadde sikkert ikke skadet de å fortelle meg dette når jeg søkte om å få flyttet abbenomanget... Mvh Kakemonsteret som er fustrert... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Kan Telenor gjøre slikt? Ja, Telenor kan gjøre det. Telenor gjør det som er mest lønnsomt for dem. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 [/"litt"off-topic]Nå kan iallefall alle som sier at vi skal slutte å snakke stygt om Telenor uten grunnlag, ta seg ei pære, fordi Telenor er i en omfattende undersøkelse blant de aller VERST likte bedriftene i Norge, sammen med seff NSB, SAS og Posten. ["litt"off topic] Tine vant i samme test BTW. (ja jeg jobber i Tine) Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Telenor gjer kva F* dei vil. Dei kjøpte Zalto.com(som forøvrig var eigd av telenor) og la det ned. Dei overførte meg til telenor kontant kort "gratis" og stakk av med pengane eg hadde på Zalto.com kontoen min. Telenor er jaggumeg fine hestehandlarar! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Scenario 1 - du fikk vite om GB grensa og samtykket i å binde deg for 12 nye månder: Du må pent finne deg i å være Telenor kunde eller betale gebyret de har for å bryte kontrakten før bindingstida er over Scenario 2 - du fikk aldri vite om GB grensa, men har samtykket (fått tilsendt brev du har skrevet under på eller samtykket over telefon) i å binde deg for 12 måneder: Be dem om å fjerne GB grensa, nekter dem så står du fritt til å avslutte kundeforholdet da de ikke leverer den tjenesten de har lovet. Godtar de å fjerne GB grensa så har du bindingstid NB! Dersom du tror du kanskje ble lurer på om en kundebehandler per telefon sa noe om binding så har du IKKE samtykka. Scenario 3 - du fikk aldri vite om GB grensa og har aldri hørt et kvidder om bindingstida før nå: Be dem om å fjerne GB grensa og nekt for å ha godtatt noen forlenga bindingstid. Be dem gjerne komme med dokumentasjon at du har godtatt GB grense og bindingstid. For min del høres det ut som du har møtt en kundebehandler som har glemt å opplyse deg om et par viktige ting og det skal ikke *du* lide for. Lenke til kommentar
suker Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Du må vel ha fått noe skriftlig i fra dem om endringen? fra 768/128? Hvis du ikke har avtalt noe muntlig med dem, ei heller fått noe skriftlig hadde jeg tatt opp saken med dem pr brev, altså skrevet en skriftlig klage. På en høfflig og ordentlig måte. Der du forklarer situasjonen. Spesielt med tanke på nye 12 mdr binding du ikke har fått noe igjen for, siden du tydeligvis har betalt for flyttingen og ikke "fått" noe fra dem i gjengjeld for bindingstiden. Husk at 12 mdr binding faktisk er vært endel i kroner og øre for telenor, send gjerne med kvittering på betaling av flytting. Men les nøye igjennom alle skriv du har fått fra dem, de er pliktige å opplyse deg om det på forhånd. Har de ikke gjort det, og du ikke får positiv respons tilbake fra dem, send kopi av svar, samt klage brevet ditt til forbruker rådet. Det viktigste er at du ikke godtar dette som kald fisk, det er altfor mange som gjør det, de bare lar det ligge og dermed kan Telenor o.l. fare frem som de selv vil. Skrik ut, men vær høfflig,da er det større sjanse for utfall i din retning. Lenke til kommentar
kakemonster1 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 [/"litt"off-topic]Nå kan iallefall alle som sier at vi skal slutte å snakke stygt om Telenor uten grunnlag, ta seg ei pære, fordi Telenor er i en omfattende undersøkelse blant de aller VERST likte bedriftene i Norge, sammen med seff NSB, SAS og Posten. ["litt"off topic] Var jo kjempe-happy med Telenor før dette, aldri hatt problemer med de, men nå tok det av... skal aldri mer benytte telenors tjenester! Skal bytte mobilabbenomang så snart jeg har brukt opp pengene på ring-kontantkortet mitt! Jeg tolker deg slik at kundebehandleren IKKE sa klart ifra om GB grensa når du flytta og at du IKKE har fått tilsendt noe brev du har skrevet under på. Du sier jo at de påstår du har undertegnet en kontrakt, har du det? Nei, absolutt ikke. Eneste jeg fikk høre var at jeg måtte betale en flytteavgift, og at de skulle sende meg noen papirer... I papirene står det ingenting om at avtalen er forandret, men det står: "Hvis levrandør gjør endringer i kontrakten, har kunden rett til å si opp avtalen uten å betale noen form for gebyr" (eller noe sånt). Jeg mener Telenor ikke har de juridiske rettighetene til å gi meg en ny kontrakt uten at jeg på noen måte har godttatt dette, ikke minst uten å ha HØRT om det. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Har du sjekket den originale avtalen fra du opprettet abonnementet? Hvis reglene for flytting står der har vel Telenor sitt på det tørre. Likevel kjedelig. Lenke til kommentar
kakemonster1 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Har du sjekket den originale avtalen fra du opprettet abonnementet? Hvis reglene for flytting står der har vel Telenor sitt på det tørre. Likevel kjedelig. Ja, selvfølgelig har jeg sjekket det... har lest gjennom alt av papirer angående ADSL, og det står ingenting angående flytting... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 da er det jo null stress, ring og si at de skal vise det skriftlig at du har godtatt den avtalen, hvis ikke så sier du opp hele abb, evt bringer inn advokat. Lenke til kommentar
kakemonster1 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 da er det jo null stress, ring og si at de skal vise det skriftlig at du har godtatt den avtalen, hvis ikke så sier du opp hele abb, evt bringer inn advokat. Null stress? Har du snakket med telenor noen gang? De nekter fullstendig! Advokat? Jah, for det har en fattig student råd til... kunne sikkert fått 100mbit linje i 10 år for samme prisen en advokat koster... Får heller prøve å ringe (igjen) å fortelle de noen forskjellige nord-norske uttrykk... eller burde jeg prøve å skrive brev først? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 [/"litt"off-topic]Nå kan iallefall alle som sier at vi skal slutte å snakke stygt om Telenor uten grunnlag, ta seg ei pære, fordi Telenor er i en omfattende undersøkelse blant de aller VERST likte bedriftene i Norge, sammen med seff NSB, SAS og Posten. ["litt"off topic] Tine vant i samme test BTW. (ja jeg jobber i Tine) La oss ikke glemme HSD heller da Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Får heller prøve å ringe (igjen) å fortelle de noen forskjellige nord-norske uttrykk... eller burde jeg prøve å skrive brev først? Min erfaring er at man kommer lengst ved å oppføre seg på en seriøs måte. Legg frem fakta og kom gjerne med forslag til løsning. Jeg har jobbet litt i 'servicebransjen' selv, tror 'Er dette riktig?'-kundene fikk litt bedre behandling av meg enn 'ØY! Du har gjort noe feil!'-kundene. En skriftlig klage er ikke dumt, da blir det en litt mer håndfast sak, ikke bare en telefonsamtale. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Får heller prøve å ringe (igjen) å fortelle de noen forskjellige nord-norske uttrykk... eller burde jeg prøve å skrive brev først? Min erfaring er at man kommer lengst ved å oppføre seg på en seriøs måte. Legg frem fakta og kom gjerne med forslag til løsning. Jeg har jobbet litt i 'servicebransjen' selv, tror 'Er dette riktig?'-kundene fikk litt bedre behandling av meg enn 'ØY! Du har gjort noe feil!'-kundene. En skriftlig klage er ikke dumt, da blir det en litt mer håndfast sak, ikke bare en telefonsamtale. Høflighet varer lengst. Jeg gir høflige kunder bedre service enn forventet, mens uhøflige kunder som kjefter og smeller, så vidt bare får det kjøpsloven krever at de skal få. Ivertfall ikke mer. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hvis du får noen med litt peil (Forbrukerrådet el.) til å vurdere situasjonen din og de konkluderer med at du har rett er det rett og slett ikke værre for deg enn å meddele Telenor skriftlig at du sier opp abonementet ditt. Når Telenor sender deg regning sender du brev hvor du henviser til tidligere korespondanse og nekter å betale. Så sender de purring og du gjentar prosedyren. De sender inkassovarsel og du gjentar prosedyre. (Lag deg et standardbrev....). Når saken kommer til inkasso bestrider du kravet overfor inkassoselskapet, og legger ved kopier av alle brev du har sendt Telenor. Nå skjer et av to: - Inkassoselskapet skjønner tegninga og nekter å ta saken videre. Telenor sitter med Svarteper. - Inkassoselskapet fortsetter å mase, og må til slutt ta retslige skritt. Hvis du har juridisk ryggdekning for din versjon betyr det at Telenor taper saken, og du kan muligens få noen kroner for bryderiet. Poenget her er at inkassoselskap ikke er interessert i å tyne saker de ser at med stor sansynlighet vil gå i din favær til slutt. Stå på! Lenke til kommentar
kakemonster1 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Ok, tester å sende en skriftlig klage jeg. Takk for gode forslag :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå