Gå til innhold

Blir jeg lurt?


Waldemariel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte en motorsykkel-artikkel i Juni, fikk den i posten 4-5 dager senere og sendte den i retur ikke mange dagene senere, grunnet at det ikke var nøyaktig hva jeg var på utkikk etter. Jeg innser i retrospekt at det var dumt av meg ikke å merke pakken med avsender uten fakturaen som kom med da jeg kjøpt pakken. Jeg hadde e-mail korrespondanse mellom firmaet det er snakk om hele tiden, og jeg spurte jevnlig om de hadde mottatt pakken min. Dette gjorde jeg i to måneder, men de hevdet at de ikke hadde fått den og at det var dumt av meg å sende den gjennom Posten. Etter tre måneder og utallige e-mailer innrømmet de at de nettopp hadde fått pakken.

 

Da fikk jeg denne besvarelsen.

Jeg har fått speilene nå. Jeg har ikke hørt av meg ennå fordi jeg vet ikke helt hva jeg må gjøre. Problemet er at de u sendte de direkte i original kartongen og skrev adressen på den. DVS. at jeg ikke kan selge de som de er til andre kunder. For å dra det hardt så bruker vi å dra av 20% på refunderingen når original forpakningen er skadet slik. Dette er ganske så vanlig praksis.

MEN, jeg holder på å leter etter en kartong som jeg kan pakke disse inn i slik at vi kan selge de igjen.

 

Jeg vil legge fokus på at dette er en helt vanlig tynn pappeske uten noen som helst form for skrifter eller logoer, bare en dønn vanlig tynnpapp-eske. Og når han skriver at forpakningen er skadet fordi adressen deres står skrevet ned og at det er frankert, er det å dra den litt langt? Føler jeg har hele veien blitt motarbeidet av denne mannen, fordi jeg ønsker å returnere en artikkel som i utgangspunktet står feil beskrevet på hjemmesiden deres.

 

Stemmer dette i praksis og med lovsystemet? Er det noe jeg kan gjøre? Er retten på hans side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter loven så han du 14 dagers retur rett for å heve kjøpet, ved selvsagt 100% komplett produkt uten skader.

Det følger av Ot.prp. nr. 36 (1999-2000) s. 99 at forbrukerens rett til å undersøke varen innebærer at

det ikke er adgang til å nekte retur av varen, med den begrunnelse at forpakningen er brutt (...).

 

Merk at man bare har angrerett dersom selgeren opptrer i næringsvirksomhet, jf. angrl. § 1, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted som nevnt i § 6. Dersom man har angrerett, er denne alltid minst 14 dager dersom man mottar riktig utfylt angrerettskjema, utvidet til 3 måneder dersom opplysningene etter angrl. kapittel 3 er mangelfulle, og utvidet til 1 år dersom opplysninger om angrerett overhodet ikke er gitt, jf. § 11 første ledd.

 

Dersom varen ikke stemmer overens med beskrivelsene på firmaets nettsider, kan man imidlertid reklamere etter forbrukerkjøpsloven § 27, da varen må sies å ha en mangel etter § 16 første ledd bokstav c. Fkjl. kapittel 6 regulerer i så fall dine rettigheter; legg spesielt merke til §§ 26 til 33.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...