ProjectA Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Har man lyst å leve et godt liv, må man jobbe for det! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Men hvis vi ikke har kapitalisme eller pengehusholdning, vil vi bare gå tilbake til det å arbeide for maten, slik de f.eks. gjør i "Pelle Erobreren". Folk hadde dessuten mynter helt tilbake til romertida, og kanskje før det også. Og hvis ikke folk brukte mynter, brukte de skjell eller andre ting som penger. Pengesystemet slik vi kjenner det i dag, startet med Imperialismen. Det var grobunnen for dagens kapitalisme. Det finnes andre alternativer. Noen gode og noen dårlige. Verden kan klare seg uten penger, men det krever enormt av individet og god teknologi. Et eksempel er The Venus Project. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Verden går ut på stort sett det samme som den har gjort i alle år - bytte. Du bytter bort din tid mot penger. Pengene kan du bruke til det du vil. For ikke så alt for lang tid tilbake var det ganske vanlig å produsere noe i hjemmet, og du bytter gjerne overskuddet med noe annet du trengte. Tanken på å stikke til skogs (helst en tropisk øy ) og leve bortimot selvforsynt har slått meg noen ganger, men har innsett at det blir vanskelig å gjennomføre. Ikke minst pga avhengiheten av gadgets etc. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Har man lyst å leve et godt liv, må man jobbe for det! Evt. ha en jobb som passer inn i det gode liv Å være selvforsynt er nok betraktelig mer jobb og mindre frihet enn å jobbe 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka vil jeg tro... Finne seg en jobb man trives godt i, sånn at man ikke føler at må jobbe for pengene, men faktisk vil jobbe med det man driver med. Selv har jeg planer om å jobbe med hobbyen min diverse turist-steder deler av året etterhvert. 2 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Jeg deler drømmene dine. Om å få muligheten til å dra ut i verden og leve livet. Og føler også at jobb og hverdagen sluker opp tiden min. Men her er det bare å bite i det sure eplet. Dette er noen man må gjøre. Det er nettopp det som er problemet, man har ikke noe valg og systemet styrer livet ditt fra vugge til grav. Indivitets frihet til å undersøke og oppdage er innskrenket. Man er bare maur i den store tuen som skal tjene dronningen(kapitalistene). Endret 23. september 2012 av Mos Def Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du står fritt til å klare deg selv Du står fritt til å dra ut i verden og leve livet på den måten du selv vil og klarer å overleve på. Ingenting som holder deg igjen her, utenom deg selv. Akkurat hva er det som stopper deg? Alle maur kan forresten dra fra tua de også, om de vil. Det er ingen som holder dem tilbake. Endret 23. september 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
valentino Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Nå som jeg akkurat har begynt å studere har jeg fått et mer realistisk syn på hvordan fremtiden min vil være: Jeg utdanner meg først i 3 år. Deretter går jeg ut i et arbeid som skal styre livet mitt til jeg 67 år gammel, hvor jeg produserer verdier for noen griske kapitalister og dør uten at noe av det jeg har gjort har betydd noe som helst. Jeg tvinger meg opp tidlig på morgenen fem dager i uken hvor det eneste lyspunktet å se frem til er en helg som stort sett kommer til å bli tilbringet på sofaen etter en hard arbeidsuke. I et samfunn hvor mennesket har skapet en ny oppgave i menneskets liv i tilegg til å overleve og produsere avkom, nemlig skape kapital. Det er to tanker som slår meg i det jeg leser ditt innlegg. For det første tror jeg du er optimistisk når du regner med å gå av med pensjon når du fyller 67. En av følgene med høyere levealder og bedre helse i befolkningen er nok at pensjonsreformen vil endres mange ganger før du fyller 67, og vil nok innebære en økning av pensjonsalderen. Den andre tanken er at du har valgt feil studieretning når du gruer deg til resten av livet. Det finnes garantert yrker der du får treffe nye kulturer og ha en generelt spennende hverdag. Du kan selvsagt ikke regne med å få drømmejobben med en gang, men med litt innsats bør du komme deg dit etter hvert. Alternativt får du melde deg ut av a4-livet og heller bli knallgod i en eller annen sport som du kan reise rundt i hele verden for å utføre. 1 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du står fritt til å klare deg selv Du står fritt til å dra ut i verden og leve livet på den måten du selv vil og klarer å overleve på. Ingenting som holder deg igjen her, utenom deg selv. Akkurat hva er det som stopper deg? Alle maur kan forresten dra fra tua de også, om de vil. Det er ingen som holder dem tilbake. Mye av problemstillingen ligger jo i at man ikke har noe valg utenom å være en del av kapitalismen, hvis ikke man vil klare seg selv. Og uansett da er det ikke mulig å unslippe systemet, reise rundt i verden uten at den er tilstede hele veien. Mennesker er uansett flokkdyr og man vil klare seg bedre i en gruppe enn alene, men når samfunnstoppene utnytter menneskene under seg oppstår problematikken. I teorien ville et anarki vært å foretrekke for indivitets frihet, hvis det ikke hadde vært for all kriminaliteten det ville ha ført med seg. Endret 23. september 2012 av Mos Def Lenke til kommentar
DaysOfOurLives Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 For at vi skal kunne dra på sykehus når vi trenger det, ha et stort utvalg av mat i butikken, ha biler, fly, tog og busser som fungerer slik at vi kan reise rundt, slippe å sy våre egne klær, sette kriminelle bak gitter, ha veier, forvalte ressurser og ha noen til å ta vare på våre gamle, så må folk jobbe. Det å bidra til et fellesskap som fungerer best mulig for det fleste er etter min mening ikke å kaste bort livet. Du må ikke tro at folk ikke arbeidet før det ble satt inn i organiserte systemer. Tidligere måtte alle kunne litt av alt, mens i dag kan ulike personer lære seg forskjellige ting og på denne måten har man større kompetanse innenfor hvert enkelt område. Om du ønsker å melde deg ut av dette systemet for å reise rundt i verden så må du for all del gjøre det. Men da blir det for dumt om du skal gjøre det ved hjelp av de godene som du selv virker å forakte. Det er bare å ta på seg hjemmelagde sandaler, hive den hjemmelagde pil og buen over skulderen, å starte vandringen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Anarki er en fin ting i teorien, de fleste styreformer er ganske fine i teorien. Problemet er at de ikke fungerer slik i praksis. Men, si at vi har ett fungerende anarki, hvordan skal du da reise verden rundt? Du må fortsatt gi noe i retur for de som skal fly deg, kanskje jobbe for dem en uke eller tre for at de skal fly deg? Så jobbe for mat-stedet for maten, jobbe på f.eks en gård for å få ett sted å sove, kanskje du kan få mat der om du jobber ekstra også? Skal du ta buss inn til byen må jo buss-slåføren få noe i retur, kanskje du kan jobbe lengre for bonden for å få ekstra mat du kan gi til buss-slåføren... Ser ikke helt den store forskjellen, du er fortsatt "låst" til å jobbe/gjøre tjenester for å få til det du vil, selv om man fjerner kapitalismen. Ting er ikke gratis selv om man fjerner pengene... Anarki gjør heller ikke at ting blir gratis, uavhengig av styreform må man jobbe for å overleve. Endret 23. september 2012 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du må ikke tro at folk ikke arbeidet før det ble satt inn i organiserte systemer. Tidligere måtte alle kunne litt av alt, mens i dag kan ulike personer lære seg forskjellige ting og på denne måten har man større kompetanse innenfor hvert enkelt område. Problemet i seg selv er vel hvordan man ser på det å arbeide. Slik det er organisert i dag utgjør arbeidet man gjør veldig liten forskjell og tjener stort sett de som allerede er rike. Det å personlig bruke sine krefter og energi på noe som betyr noe for en selv, eller vil gjøre forskjell på ens eget liv, ser jeg på som mer verdifullt arbeid enn en 8-4 jobb på et kontor. Ved mindre man finner det selvrealiserende selvsagt. Endret 23. september 2012 av Mos Def Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Anarki er en fin ting i teorien, de fleste styreformer er ganske fine i teorien. Problemet er at de ikke fungerer slik i praksis. Men, si at vi har ett fungerende anarki, hvordan skal du da reise verden rundt? Du må fortsatt gi noe i retur for de som skal fly deg, kanskje jobbe for dem en uke eller tre for at de skal fly deg? Så jobbe for mat-stedet for maten, jobbe på f.eks en gård for å få ett sted å sove, kanskje du kan få mat der om du jobber ekstra også? Skal du ta buss inn til byen må jo buss-slåføren få noe i retur, kanskje du kan jobbe lengre for bonden for å få ekstra mat du kan gi til buss-slåføren... Ser ikke helt den store forskjellen, du er fortsatt "låst" til å jobbe/gjøre tjenester for å få til det du vil, selv om man fjerner kapitalismen. Ting er ikke gratis selv om man fjerner pengene... Anarki gjør heller ikke at ting blir gratis. Selvfølgelig er det et gi-ta forhold i et fungerende anarki også. Men det å bruke egne ressurser direkte på noe man ønsker å oppnå, istedet for at kapitalistene eter opp prosenter av det du produserer er vel å foretrekke? Dessuten er kontrollen over hverdag og eget liv større ved en slik ressurshandel. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Selvfølgelig er det et gi-ta forhold i et fungerende anarki også. Men det å bruke egne ressurser direkte på noe man ønsker å oppnå, istedet for at kapitalistene eter opp prosenter av det du produserer er vel å foretrekke? Dessuten er kontrollen over hverdag og eget liv større ved en slik ressurshandel. Større, tja, du er fortsatt avhengig av å jobbe for andre for alt, eller selv produsere noe andre vil ha, og dermed kunne f.eks bytte til deg tjenester. Ser ikke at friheten blir så mye større, bare mindre forutsigbart. Trenger du mat, og bonden trenger noen til å rydde møkka-kjelleren, så rydder du møkka-kjelleren. Din frihet er jo å ikke gjøre det, og dermed sulte. På samme måte som i dag, du kan velge å ikke jobbe, og dermed sulte(evt. snylte). Du har frihet til å gjøre hva du vil helt til du trenger noe, da har du plutselig nærmest 0 frihet. F.eks hver gang du trenger mat, om du ikke har egen gård, om du har det er du avhengig av andre vil bytte og jobbe for deg. Det hadde blitt en hel del av det du ikke direkte ønsket å oppnå du fortsatt "måtte", f.eks vei, sykehus, skoler, avfallshåndtering og strøm, hvordan skulle det bli tatt hånd om i ett anarki? Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du har større frihet i den form av at du mer selvstendig kan velge å utføre oppgaver som tjener din sak mer direkte, og sansynligvis mer fleksibel enn at du er nødt til å følge en 8-4 rutine. Jeg hadde heller inngått en personlig avtale med en bonde om å rydde møkkakelleren til tider vi finner ut passer best for begge for å direkte oppnå gevinsten jeg vil oppnå, nemlig mat. Jeg kan høre med flere bonder for å finne ut hvilke avtaler som passer meg best. Istedet for å gå gjennom en prosess med søknader, CV og intervjuer til de få tilgjengelige jobbene som finnes i markedet og ta til takke med de restriksjonene og arbeidstidene som jobben har. Det er DET jeg mener med mer frihet. Å ha fungerende sykehus, skoler osv. hadde ikke latt seg praktisere på samme måte i et anarki. Men det er fullt mulig for en gruppe mennesker til å klare å organisere en form for undervisning og helsehjelp uten at det bygger på en utnyttende maktstruktur. Endret 23. september 2012 av Mos Def Lenke til kommentar
DaysOfOurLives Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du må ikke tro at folk ikke arbeidet før det ble satt inn i organiserte systemer. Tidligere måtte alle kunne litt av alt, mens i dag kan ulike personer lære seg forskjellige ting og på denne måten har man større kompetanse innenfor hvert enkelt område. Problemet i seg selv er vel hvordan man ser på det å arbeide. Slik det er organisert i dag utgjør arbeidet man gjør veldig liten forskjell og tjener stort sett de som allerede er rike. Det å personlig bruke sine krefter og energi på noe som betyr noe for en selv, eller vil gjøre forskjell på ens eget liv, ser jeg på som mer verdifullt arbeid enn en 8-4 jobb på et kontor. Ved mindre man finner det selvrealiserende selvsagt. Da må du bare finne en jobb som du selv synes er givende. Innenfor helsevesenet er det mange jobber hvor du er med på å gjøre stor forskjell i noens liv uavhengig om de er rik eller fattig. Dersom du ønsker å gjøre noe som kommer deg selv til gode kan du bli veiarbeider og forbedre veiene i ditt område, eller ta deg en utdannelse som gjør at du kan være med på å utvikle medisiner som kan komme deg selv til gode senere i livet. Mulighetene er uendelige og det er mange jobber hvor du ikke sitter og flytter papir på et kontor. Dersom du ikke ønsker å ha den faste 8-16 rammen kan du jo bli selvstendig næringsdrivende? Flytt på en gård å dyrk grønnsaker som du så selger for eksempel. De finnes en uendelig mengde jobber der ute, og om man er villig til å ta seg en utdannelse så tror jeg det vil være mulig for de fleste å finne en jobb som de trives med (med mindre man er notorisk lat og eneste glede er sofaen og TV'n). Du sier du ønsker å oppleve verden? Hva med å utvikle dine språkkunnskaper slik at du kan jobbe som reiseleder? Endret 23. september 2012 av DaysOfOurLives Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du har større frihet i den form av at du mer selvstendig kan velge å utføre oppgaver som tjener din sak mer direkte, og sansynligvis mer fleksibel enn at du er nødt til å følge en 8-4 rutine. Jeg hadde heller inngått en personlig avtale med en bonde om å rydde møkkakelleren til tider vi finner ut passer best for begge for å direkte oppnå gevinsten jeg vil oppnå, nemlig mat. Jeg kan høre med flere bonder for å finne ut hvilke avtaler som passer meg best. Istedet for å gå gjennom en prosess med søknader, CV og intervjuer til de få tilgjengelige jobbene som finnes i markedet og ta til takke med de restriksjonene og arbeidstidene som jobben har. Det er DET jeg mener med mer frihet. Å ha fungerende sykehus, skoler osv. hadde ikke latt seg praktisere på samme måte i et anarki. Men det er fullt mulig for en gruppe mennesker til å klare å organisere en form for undervisning og helsehjelp uten at det bygger på en utnyttende maktstruktur. Mer fleksibel rutine ja, antagelig helt tilfeldig, alt etter hva du får av jobber. Bonden har tråss alt kanskje 200 som er villig til å jobbe for maten, men kanskje 20 han trenger. De 180 andre kan kanskje bli satt til å jobbe for andre, bonden trenger tross alt utstyr for å drive gården. Personlig tror jeg resultatet ville blitt ganske tilfeldig mtp. både tilgang, arbeidsgiver og tidspunkter. Sånn jeg ser det er ikke tilfeldighet det samme som frihet. Markedet ville jo uansett styrt hvor mye du f.eks får for en times arbeid. Mtp. at det antagelig ville vært stort overskudd av arbeidskraft da det ville vært generellt få jobber(de fleste jobber i dag ville blitt borte), og bonden "gir" ikke bort noe gratis han heller, så tipper jeg du måtte arbeidet en hel del hver dag for "friheten" din. Mat, klær og husly hadde nok blitt det man i hovedsak hadde jobbet for, og som hadde vært tilgjengelig. Strøm og bensin hadde det nok blitt en slutt på da det ville vært ganske umulig å drive slike organisasjoner med å bytte tjenester. Det er ikke en frihet jeg vil ha ihvertfall. Endret 23. september 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Mountain_owl Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Det er nødvendig at vi får folk i arbeid for at samfunnet skal gå rundt. Og det er mange fordeler ved dette. Men... Det er utrolig viktig å finne seg en jobb man trives med. En jobb skal ikke kun føles som et nødvendig onde. Finn noe du kan engasjere deg i og føle stolthet over. Jeg vet med meg selv at jeg ville følt meg passe ubrukelig uten jobb, men også at jeg ville følt det som sløsing om jeg drev med noe jeg absolutt ikke trivdes med. Det er vel det som er cluet. Så på generell basis vil jeg ikke si at å jobbe er å sløse bort livet sitt. Her gjelder vel også "det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det" ;-) 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Så lenge andre eier det du trenger for å leve, så vil handel og bytte forekomme. Nå er det slik at enkelte familier har eierskap på store deler av verdens resurser og dette går i arv. Resten av oss starter stort sett på bar bakke, med få untak. Vi låner derfor penger av banker slik at nye penger "trykkes" og bruker hele livet på å betale tilbake det vi skylder. Det blir litt som at faren din har pengene, mens du som liten ikke har noe og dermed er du avhengig av ham for å overleve. Etterhvert som du blir eldre og mer kompetent, så får du mer avanserte oppgaver hjemme og ukelønna økes. Han vil uansett alltid sitte med resursene du trenger. I en slik situasjon vil man til slutt løsrive seg, mens i det virkelige liv er du nok lenket fast i dette til du dør. Mange sier at "Du får det livet du jobber for". Dessverre stemmer ikke dette for mange og store deler av jordas befolkning jobber seg nesten ihjel for å få hjulene til å gå rundt uten at deres liv forbedrer seg. Mange ender opp som gjeldsslaver. De fleste av oss er arbeidskraft for noen andre. Den eneste måten å få til et liv der du jobber lite er at andre jobber for å tjene penger for deg. Dessverre kreves det penger for å tjene penger, samt at andre familier har allerede etablert seg i markedet på det meste, og derfor er det vanskelig å komme seg ut av rollen som arbeidsmaur. Endret 24. september 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Stort sett er vi arbeidskraft for hverandre. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Stort sett er vi arbeidskraft for hverandre. Hvem jobber for deg? I et sosial-demokrati kan dette til dels stemme, men i et rent kapitalistisk system er det den sterkestes rett. Nå er alle "ismer" bygd på de samme premissene, så de problemstillingene flyttes stort sett rundt som en evig brannslukking på toppen av et mer dypt-stikkende problem. Man ender stort sett opp i å velge mellom kvalitet eller medmenneskelighet, mens man hele tiden flytter vektene på vektskålen for å finne "ismen" som fungere best. Det mange ikke tenker på er at vektskålen i seg selv kanskje ikke består av det beste materialet, nemlig penger, arbeidskraft og etterspørsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå