Gå til innhold

Vil ikke sløse bort livet på jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en del år siden var det 12-timers arbeidsdag og 6 dagers arbeidsuke. I det minste slipper du slitasjeskader og trøtthet som oppstår pga det. På mange norske arbeidsplasser kan du småsnakke mye med dine kolleger, siden det blir regnet som en positiv miljøskaping.

 

Men hvis du vil ut og oppleve verden, kan du bli noe a la "Leger uten grenser". Høres jo spennende ut.. Har du ingen ambisjoner, ønsker du bare å loffe rundt i verden så lenge helsa holder?

Lenke til kommentar

Som JaBBe sier, du må ikke være en del av samfunnet. Du kan dra ut i skogen og leve av å være en jeger/samler og bygge deg et hus av pinner som du sover i. Ingen sier at du må være en del av samfunnet.

 

Samfunnet vårt er faktisk ekstremt effektivt. Folk spesialiserer seg på ulike områder; noen lager klær, noen er bønder som skaffer mat, noen er leger osv. Deretter utveksler man resusserne sine ved hjelpe av det vi kaller for penger. På denne måten trenger man bare å kunne én ting veldig godt, og få servert alle andre ressursene på en sølvfat. Dersom du melder deg ut av samfunnet må du gjøre alle disse tingene selv. Da tviler jeg på at du får tid til å se på TV, hvis du i det hele tatt klarer å bygge din egen TV fra scratch.

 

Det du må innse er at vi lever i et ekstremt effektivt samfunn hvor vi har det ekstremt bra. Hvis alle bare skulle reise rundt, hvem skulle da skaffet klærne dine, maten, flyet osv? Etter min mening er du som mange andre bortskjemt.

Lenke til kommentar

Det er slik virkligheten er for mange. Folk vil heller ha den nye iPhone, ny bil, ny flatskjerm, stort hus, etc. Og da må man jobbe. Å være fri og samtidig ha mye penger er ikke lett. De flest følger nok strømmen og står opp hver morgen. Ta heller skaff deg en jobb med mye fleksibilitet, kanskje selvstendig næringsdrivende, og ta noen måneder fri for å reise verden rundt. Eller skaff en hytte på fjellet og lev av det naturen har å by på.

Lenke til kommentar

Folk har aldri noensinne tidligere hatt de mulighetene til å reise rundt, oppleve verden, jobbe mindre osv osv. som det vi har nå.

Dersom man ikke var født med sølvskje i ræva for 100 år siden, så jobbet man fra man var ungdom til man strøk med. Lange dager, lange uker og lite ferie.

 

I Norge, blir ting bedre og bedre, våre forfedre hadde sett på oss som vanvittig bortskjemte snørrvalper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her har vell trådstarter ikkje så mange valg. Enten så har du ein normal jobb som kanskje er kjedelig i ca 8 timer kvar dag, men til gjengjeld vil du ha fri om kvelden og i helgane til å gjere det du vil.

 

Alternativt så flytter du ut i skogen og blir sjølvforsynt, problemet er då berre at du vil bruke mesteparten av tida di til å samle inn og preparere mat, den tida som blir til overs må du bruke på andre viktige ting som produksjon av utstyr/verktøy, klær og husrom.

 

Så med mindre du virkelig liker å jobbe hardt heile dagen lang kun for å overleve så er dagens ordning med 40 timers arbeidsveke absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Det er et politisk budskap i dette emnet også, så mulig dette er i feil forum.

 

Da jeg var liten drømte jeg om at jeg en dag skulle ut og oppleve verden, møte fremmede kulturer, ha en spennende hverdag hvor hver dag hadde innhold av nye opplevelser og utforskninger.

 

Nå som jeg akkurat har begynt å studere har jeg fått et mer realistisk syn på hvordan fremtiden min vil være: Jeg utdanner meg først i 3 år. Deretter går jeg ut i et arbeid som skal styre livet mitt til jeg 67 år gammel, hvor jeg produserer verdier for noen griske kapitalister og dør uten at noe av det jeg har gjort har betydd noe som helst. Jeg tvinger meg opp tidlig på morgenen fem dager i uken hvor det eneste lyspunktet å se frem til er en helg som stort sett kommer til å bli tilbringet på sofaen etter en hard arbeidsuke. I et samfunn hvor mennesket har skapet en ny oppgave i menneskets liv i tilegg til å overleve og produsere avkom, nemlig skape kapital.

 

Noen vil vel kanskje si at jeg svartmaler mye her, de fleste lever dette livet med godt mot og smil om munnen - det er jo bare slik det er. Jeg mener det er noe alvorlig galt når samfunnet har så stor makt over livet som vi har fått, ditt liv, din kropp som du skal skal leve på din måte uten at andre skal legge restningslinjer for hvordan.

 

Den nærmeste man kommer frihet i dagens samfunn er om man arbeider seg opp til økonomisk uavhenginghet.

 

Fuck dagens samfunn, jeg vil leve!

Bare du ikke får mine skattepenger for å drive dank så applauderer jeg din vilje til å leve livet! :-D

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo stikke ut i skogen og prøve deg der en stund.

 

Ser du ikke at hele problemstillingen med OT's post er nettopp det du sier her. Det er det eneste alternativet man har. Enten jobber du hele livet eller så må du leve i skogen.

 

Hva annet kan man forvente av et system som er konstruert for, og avhengig av, at folk skal leve i gjeld som de skal bruke hele livet sitt på å betale ned?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Enten jobber du hele livet eller så må du leve i skogen.

 

Grovt sagt så er det slik. Som det står i 1. Mosebok: Mannen skal arbeide i sitt ansikts svette, og kjempe mot tistler og torner. Kvinnene skal føde sine barn med smerte.

Dette er noe alle mennesker skal være underlagt, bortsett fra de som ikke har helse til det.

Har ikke noe med system eller kultur å gjøre, det er noe som gjelder absolutt alle kulturer.

 

Men man kan selvsagt velge å bygge et bittelite hus, etter å ha spart opp penger til det. Da kan man slippe unna mye gjeldsslaveri. Pionerene i USA bodde i jordkjellere før de fikk bygd seg vanlige hus. I dag har vi høye krav til bolig, og at boligen skal være velutstyrt.

Lenke til kommentar

Grovt sagt så er det slik. Som det står i 1. Mosebok: Mannen skal arbeide i sitt ansikts svette, og kjempe mot tistler og torner. Kvinnene skal føde sine barn med smerte.

Dette er noe alle mennesker skal være underlagt, bortsett fra de som ikke har helse til det.

Har ikke noe med system eller kultur å gjøre, det er noe som gjelder absolutt alle kulturer.

 

Men man kan selvsagt velge å bygge et bittelite hus, etter å ha spart opp penger til det. Da kan man slippe unna mye gjeldsslaveri. Pionerene i USA bodde i jordkjellere før de fikk bygd seg vanlige hus. I dag har vi høye krav til bolig, og at boligen skal være velutstyrt.

 

Dette har alt med systemer å gjøre, men ingenting med Bibelen å gjøre. Dette kommer fra penge-systemet vårt der folk jobber for at andre skal tjene mer penger og folk må ta opp lån for å få i gang livet sitt. De som slipper dette er de som er født inn i velstående familier som allerede eier store resurser. Det er nettopp disse som folk flest jobber for.

 

1% av jordas befolkning eier 80-90% av jordas resurser. Da sier det seg selv at de resterende 99% ikke eier stort og er derfor avhengig av denne ene prosenten for å overleve.

 

Dette er likevel et svært snevert utdrag av det enormt kompleks og genialt system som gagner de rike og gjør resten til arbeidsmaur for dem.

Lenke til kommentar

Dette har alt med systemer å gjøre, men ingenting med Bibelen å gjøre.

 

Men hvis vi ikke har kapitalisme eller pengehusholdning, vil vi bare gå tilbake til det å arbeide for maten, slik de f.eks. gjør i "Pelle Erobreren".

Folk hadde dessuten mynter helt tilbake til romertida, og kanskje før det også. Og hvis ikke folk brukte mynter, brukte de skjell eller andre ting som penger.

Lenke til kommentar

Man skal jo selvsagt ikke jobbe for noen til man er pensjonist.

 

Man skal jobbe for noen helt til man har midler nok til å bli selvstendig næringsdrivende. Det er åpenbart der penga ligger. Grunnen til at noen blir rike er at de får andre til å gjøre mer jobb for seg som godtar lavere lønn.

 

Hadde alle starta selvstendig ville etterspørselen for arbeidere gått opp og lønna hadde økt SYKT. Dette gjelder selvsagt for folk som har stillinger som er vanskelig å erstatte.

 

Og når du har penga er det ut i verden å nyte livet, lov å drømme.. :- D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...