Gå til innhold

Worklog: Enkel mjød

multisync

Anbefalte innlegg

Tidligre erfaringer:

Jeg har kun svake minner fra sist gang jeg dro frem vinballongen, om det skyldes alkoholen som kom ut av affæren eller at jeg har fortrengt minnet om det ikke så smakfulle brygget vites ikke.

Den gang var jeg 18 og brygget av nødvendighet. Vin var dyrt, øl var ikke helt min greie og sprit var litt for mye mas å få tak i.

Den gangen gjorde jeg det enkelt (selv om det blir like enkelt denne gangen), jeg fylte opp gjæringskaret opp til 15l med eplejuice, nok sukker til å gi en husholdning diabetes type to, og vann opp til 25-litersmerket. Deretter brukte jeg et gjær som var veldig raskt og som tålte høy prosent alkohol. Altså, ikke akkurat de kriteriene som skriker smakfullt, men alkohol var det nok av. 25 liter var mer enn nok, jeg tappet noe på kanner og noe på flasker, det gikk med en hel del. Både jeg og en del kamerater fikk på en smell eller to, før vi lot være å drikke noe mer av dette. Det sto nå der en god stund, og jeg våget å smake en siste gang, men lagring var tydeligvis ikke nok for å få dette til å smake bedre enn varm eplejuice blandet med dårlig vodka. Det endte tilslutt i komposthaugen.

Nå har jeg rotet frem vinballongen på nytt, og skal prøve meg på mjød. Ikke tenk på den mjøden dere kanskje har smakt før, med masse krydder og kanskje noen nordiske bær (vikingene brukte viss alltid noe rare bær). Det blir mer som en vin av honning. Forhåpentligvis blir den søt og forfriskende, og ikke tung og kvalmende, men det får tiden vite.

Ingredienser:

- 2,2kg honning, jeg skulle gjerne ha hatt lynghonning etc. men jeg visste ikke at min mor har en kontakt som har birøkter som hobby før det var en dag for sent, så kjøpte noe billig sommerhonning på rema.

- 1stk Appelsin, mest for å a litt syre for gjæren, mulig det blir noe smak av det.

- 2kg sukker

- 25 rosiner, næring til gjæren, hadde ikke lyst til å bruke pose med gjærnæring og leste at rosiner visstnok funket.

- Hetvinsgjær fra europris, sikkert ikke idèelt, men håper det funker greit nok.

- Så fylte jeg opp ballongen med vann til 15 liter.

Total pris på forbruksvarene: ca. 220kr, så hvis dette blir drikkendes har jeg dermed mjød for 15kr literen.

Jeg har også kjøpt mostvekt så jeg får sjekket sukkerinnholdet denne gangen, selvsagt hadde jeg ikke noe målebeger jeg fikk brukt den i når jeg skulle starte brygget, så jeg lot vært.

Teoretisk sett skal oechslegraden være 90, noe som er max. for de fleste gjærtyper (kan dø av for mye sukker).

Jeg tenkte å stoppe gjæringen med gjærstopp ved 10 oechsle, da burde alhoholinnholdet være ca. 12%, og søtheten mente jeg å ha lest er rundt samme som en del friske hvitviner, men man kan alltids ha i mer sukker hvis det ikke er søtt nok.

Kommentarer og tips tas gjerne i mot. Har dere spørsmål om utstyr og fremgangsmåter, så er det bare å spørre!

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, var dårlig med aktivitet her ja :hm:

Ganske greit å få tak i utstyr egentlig. I denne omgangen så brukte jeg bare utstyr du faktisk kan få kjøpt på europris. Jeg hadde riktignok mesteparten fra før.

Sånn fremtidig vil jeg nok ihvertfall kjøpe gjæren på nett ihvertfall, resten som gjæringskar osv. er helt ok å kjøpe på europris.

Jeg scoret riktignok en gammel gjærlås på et loppemarked, i blåst glass! Denne hører jeg ikke noe plopping fra, noe som er bra, for jeg gjærer på rommet mitt :p Ikke stort med lukt fra dette brygget heller, bare så det er sagt.

Det står nå bare her og gjærer, jeg målte brygget på mostvekta for et par dager siden, og det var nede i rundt 80, noe som vil si at det er leeeenge igjen før den er ferdig.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Blir det ikkje veldig kvalamde med kun smak av billig og nøytral honning?

Eg ville på det sterkaste vurdert å tørrhummle brygget slik at du får litt hummlesmak til mjødet. Hummlen vil då bryte den sukker søte smaken litt og samtidig gi mjøden litt betre holdbarheit.

Jeg er ikke så glad i humle egentlig, så ville prøve uten noe annet å se hva det blir til. Kanskje det blir godt, kanskje ikke :p

Ser for meg at dette kan bli en noe søt kjøleskapsvin, men det gjenstår å se. Forhåpentligvis blir det noe smak av appelsinen også.

Hotel papa:

Gjæringspann

Gjærlås

Hevert

Gjær

Det er det du må ha... sånn i tillegg til ingredienser til hva enn du skal lage.

Mye annet som kan være greit, jeg kjøpte noe gjærstopp, for jeg vil ikke la den gjære helt ut, og trenger ikke kullsyre på flaskene, og jeg kjøpte vinklarning, fordi jeg ikke gidder å sitte med dunken i kjelleren og vente på at den skal klarne av seg selv :p

Som han over sier så ville jeg kanskje ikke gått etter min oppskrift, men enten prøve deg frem hvis det ikke er viktig for deg at det nødvendigvis blir bra, eller gå for en relativt bombesikker oppskrift du finner på nettet.

Lenke til kommentar

Fett, men kan man brygge øl med det utstyret?

Ja dette utstyret er det samme som ein kan bruke til å lage øl. Men for å brygge øl så treng du også varme for å lage mesken, sidan temperaturen er viktig når du brygger øl så må du investere i eit skikkelig termometer i tillegg.

Dersom du brygger i lite om gongen (under 5 liter) så kjem du langt med vanlig kjøkkenutstyr.

Lenke til kommentar

Meskinga foregår på rundt 70 grader. Den nøyaktige temperaturen vil variere litt etter oppskrift og kva malt du bruker. Etter meskinga så skal skal vørteren kokast.

Du kan med andre ord heilt greit gjere dette på kjøkkenet, men det er veldig greit å ha eit termometer slik at du kan kontrollere varmen og dermed ikkje starter kokinga for tidlig. Dersom ein mesker på for høg varme så vil ein ikkje få ut all smak og næring frå malten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...