Gå til innhold

Skal bygge høytalarkasse til 2 12"

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver nå pga jeg og en kompis har tenkt til å bygge 2 høytalarkasser som skal romme 2 12" i hver + en diskant/10"'er.

Kassen skal da se slik ut: http://www.ljudia.no...2012w-p6706.jpg

Jeg lurer på hva materiale jeg burde bruke og hva som bør være over 12"'erene, altså diskant høytalar eller 10" for den ultimate lyden?

Og hva er den tingen helt øverst, (horn)? Isåfall hva gjør den og bør jeg ha det osv.

Skal bruke desse 12" tenkte jeg da jeg ikke vil bruke så mye penger.

http://www.ljudia.no...f-2012w-p78484/

Hadde også vært fint om dere fant en billig forsterker som kan greie å spille bra med 4 12" og 2 10"/diskanter.

Blir kansje forvirrende, men jeg er selv ganske forvirra å har veldig lite peiling på dette her.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

Hei!

12" er bass, 10" mellomtone, og hornet (som du ser øverst på eksempelbildet du linker til) er diskanten. Hvis jeg forstår deg rett i at du ikke skal kjøpe et ferdig sett så må du huske å kjøpe delefilter (eller evt lage selv). Anbefalt byggemateriale er mdf-plater. Er litt usikker på tykkelse, men ville gått for ganske tykke plater da dere tross alt skal ha 2stk 12" i hver kasse. Husk også å stive av kassen flere steder inni. Enkleste er å bygge hele kassen i kun en type plate(/tykkelse).

:)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

[...] Personlig ville jeg heller tatt en titt på Cerwin Vega, men det er meg da :p

Nå er vel ikke du helt upartisk, avataren din er jo tross alt cerwin-vega sin logo :p Totalkostnaden for det kitet jeg lenket til pluss mdfplater og maling (eller evt "høyttalereteppe") blir jo ganske nøyaktig samme pris som cerwin vega ve-8f. Med tanke på at disse "bare" har en 8" så kan jeg skjønne hvorfor det for noen kan være verdt å gå for et kit istedenfor.

Ville forresten brukt rundt 2cm tykke mdf-plater (eller mer siden mer er bedre kort fortalt :p ).

Edit: Hadde en kompis som kjøpte et litt lignende kit fra ljudia for en del år siden. Helt greit, men hornet var ganske dårlig. JEG ville definitivt brukt en del mer penger på skikkelig diskant/horn da man hører veldig fort/godt om disse er dårlig/ok/bra. Det er ikke spesifisert noen steder hvilke horn som følger med kitet så sannsynligheten for at kvaliteten er tilsvarende en nilleleke til 10kr er ganske høy. Har ikke noe spesielt å anbefale men ville lagt meg på noen til omtrent denne prisklassen. Vil uansett tro at alle hornene(eller driver'e er mer korrekt å si!) som selges separat vil være bedre enn det som følger med kitet. Hvis dere går for et bedre horn så husk å kjøpe både driver og selve hornet ;)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Tror nok at selv Ve 8 banker skjiten ut av disse settene med en ordentlig forsterker, det er helt syke høyttalere iforhold til størelse ;)

Ja vil anta at det er høyere kvalitet på cerwin vega. Derimot tror jeg det skal godt gjøres å slå 2x12" pluss 1x6,5" når det kommer til hvor høyt og dypt man kan spille. Dette er på ingen måte en type høyttaler jeg ville kjøpt, med mindre jeg skulle fikset et sykt hjemmekinoanlegg eller noe i den duren. Selv hadde jeg gått for cerwin vega over kit, men lommeboken sier ofte stopp før man er 100% fornøyd :p

Lenke til kommentar

Har du hørt VE 8, har snakket med folk som har presset dem helt opp til 127 DB!

Og bass elementet er helt sykt. Hjemme har jeg to små eltax høyttalere med et 6" element i hver og de spiller like bra med bass og alt som et par proson høyttalere med to 10" i hver høyttaler ;)

Lenke til kommentar

Har du hørt VE 8, har snakket med folk som har presset dem helt opp til 127 DB!

Og bass elementet er helt sykt. Hjemme har jeg to små eltax høyttalere med et 6" element i hver og de spiller like bra med bass og alt som et par proson høyttalere med to 10" i hver høyttaler ;)

ja er fullstendig klar over at det er stor variasjon i kvalitet når det gjelder høyttalere. 2x12" betyr på ingen måte at det er bra greier. Hadde som sagt lett kjøpt cerwin vega enn kitet selv, men nå har jeg nok veldig annerledes behov og ønsker for hva et par høyttalere skal levere sammenlignet med terje k :) Har hørt en del cerwin vega i forskjellige størrelser, men begynner å bli en stund siden sist.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...