Gå til innhold

Overclocking av Geforce 650m


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt til å kjøpe en bærbar med ett geforce 650m 2GB GDDR3 skjermkort. Har lyst til å prøve å klokke det litt smått. Har klokket skjermkort i stasjonære mange ganger, så vet hva jeg må passe på ang temperaturer osv.

 

Men det jeg lurer på er om jeg kan bruke samme fremgangsmåte på ett slikt "m" skjermkort, eller om det er mer tungvindt? Har tidligere brukt EVGA Precision til å overklokke skjermkort. Kan jeg bruke dette programmet på 650m også?

 

Leser også at skjermkortene i 6xx serien har noe som nvidia kaller "turbo boost" Er dette noe jeg må deaktivere eventuelt ta høyde for når jeg overclocker, eller justerer det seg selv?

 

Mvh Marius :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig ikke noen forskjell mellom laptop og stasjonær på dette. Men en laptop har selvfølgelig ikke like bra kjøling, så du kan ikke presse like mye ut av kortet. EVGA Precision fungerer på laptop også. MSI AfterBurner bruker jeg selv, og det fungerer fint. Du bør nok deaktivere Turbo Boost, ja.

 

Og forresten, skaff deg en sånn kjølepad hvis du ikke har det allerede. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10862

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kepler Boost kan ikke deaktiveres, men det har fint lite å si når du har DDR3-utgaven og den er statisk (min er i det minste det med +145MHz core så lenge temperaturen er under 60C.)

Overklokk minnet så langt du kan, du vil mest sannsynlig se en lineær stigning i ytelse av en minneoverklokk.

 

Vær også obs på temperaturer på både grafikkort og CPU når du overklokker, sannsynligvis deler disse kjøleløsning.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Kepler Boost kan ikke deaktiveres, men det har fint lite å si når du har DDR3-utgaven og den er statisk (min er i det minste det med +145MHz core så lenge temperaturen er under 60C.)

Overklokk minnet så langt du kan, du vil mest sannsynlig se en lineær stigning i ytelse av en minneoverklokk.

 

Vær også obs på temperaturer på både grafikkort og CPU når du overklokker, sannsynligvis deler disse kjøleløsning.

 

Det går an å deaktiver boost på kepler, men bare gjennom bruk av Nvidia Inspector.

http://www.obr-hardware.com/2012/05/exclusive-guide-how-to-disable-gpu.html

 

Om det går med 650M vet jeg ikke, men jeg tviler på at det har noe spesielt for seg.

Lenke til kommentar

[Kepler Boost kan ikke deaktiveres, men det har fint lite å si når du har DDR3-utgaven og den er statisk (min er i det minste det med +145MHz core så lenge temperaturen er under 60C.)

Om det går med 650M vet jeg ikke, men jeg tviler på at det har noe spesielt for seg.

 

 

Vil den fremdeles legge til +145MHZ dersom jeg overklokker den? Om temperaturen holder seg lav? Jeg vil ikke at den skal sette opp hastigheten dersom jeg finner en stabil overclock, og dermed gjør systemet ustabilt, det er også derfor jeg spurte om det var smart og skru av denne funksjonen/boost.

 

Er det kepler boost funksjonen som gjør dette, eller er det en instilling som kan stilles ett annet sted? jeg vil at skjermkortet skal kjøre på en statisk hastihet hele tiden, for å forenkle overklokkingen. eventuelt litt lavere på " strømsparing"/på batteri.

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

[Kepler Boost kan ikke deaktiveres, men det har fint lite å si når du har DDR3-utgaven og den er statisk (min er i det minste det med +145MHz core så lenge temperaturen er under 60C.)

Om det går med 650M vet jeg ikke, men jeg tviler på at det har noe spesielt for seg.

 

 

Vil den fremdeles legge til +145MHZ dersom jeg overklokker den? Om temperaturen holder seg lav? Jeg vil ikke at den skal sette opp hastigheten dersom jeg finner en stabil overclock, og dermed gjør systemet ustabilt, det er også derfor jeg spurte om det var smart og skru av denne funksjonen/boost.

 

Er det kepler boost funksjonen som gjør dette, eller er det en instilling som kan stilles ett annet sted? jeg vil at skjermkortet skal kjøre på en statisk hastihet hele tiden, for å forenkle overklokkingen. eventuelt litt lavere på " strømsparing"/på batteri.

Kepler Boost kan ikke deaktiveres.

På et GT 650M er Kepler Boost en statisk økning i klokkefrekvens, og ikke dynamisk spenning/frekvens-justering som på de høyere desktop-variantene. Det vil si at uansett hvilken klokkefrekvens du setter som "base" vil kortet alltid kjøre høyere så lenge strøm- og varme-grensene er "akseptable."

 

Jeg tviler på at du vil klare å kjøre dedikert grafikkort konstant også, maskinen vil kjøre integrert Intel-grafikk så lenge du ikke kjører et 3D-program, det er forsovet umulig å kjøre et kort på statiske frekvenser i dag, da må du 10 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Det vil si at uansett hvilken klokkefrekvens du setter som "base" vil kortet alltid kjøre høyere så lenge strøm- og varme-grensene er "akseptable."

 

Vil det si at dersom jeg stiller "base" til grenseland av hva kortet klarer, så kan det bli ustabilt pga kortet selv vil klokke enda lenger dersom temperatur tillater det? Eller "forstår" systemet at det ikke kan klokke lenger pga det da kan bli ustabilt? Eller burde jeg da klokke slik at det ligger godt innenfor hva det klarer og heller gjøre slik at med de ekstra 150mhz som kepler boost gir, kjøre den opp til grenseland? (Skal ikke nødvendigvis klokke så langt, er mest for å undersøke jeg spør nå.) Leser nemlig om folk som har klokket disse kortene (riktignok GDDR5 versionen) til å yte bedre enn ett 660M kort, uten store vansker.

 

maskinen vil kjøre integrert Intel-grafikk så lenge du ikke kjører et 3D-program,

Det er bare bra, mente ikke at jeg ville kjøre på 650 kortet hele tiden, men tenkte mer mens jeg kjørte 3d programmer, altså at kortet holdt de frekvensene jeg satt det til hele tiden under spilling osv. Men om det ikke lar seg gjøre så er ikke det noe problem.

 

Da er det jo tilbake til mitt første spørsmål i dette inlegget, hvordan påvirker dette overklokkingen, hvordan må jeg da gå fram for å klokke kortet? I min eldre stasjonære så har jeg ett 9800GTX kort, som jeg enklelt økte frekvensene med noen hundre MHZ i EVGA Presicion. Spørsmålet mitt fra start av er jo egentlig om jeg kan gjøre dette på 650m kortet også, eller om jeg må beregne slik at "kepler boost" ikke gjør systemet ustabilt ved å "plutselig" øke frekvensenene ytterligere.

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen :)

 

Tenker du da på overklokking av "memory", og ikke core på skjermkortet. Eller tenker du på systemminnet? Vi begynner å bevege oss mer over på ting jeg ikke kan så mye om akkurat nå, så du får unnskylde hvis spørsmålet virker litt dumt. Målet er å få skjermkortet til å yte like ca like bra som ett 660m skjermkort, som jeg leser andre har oppnådd. ;)

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...