Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Meddommer - Tingrett

Gjest Slettet-2I03X7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2I03X7

Hei,

Dersom man er blitt godkjent som meddommer i Tingretten - er det slik at de sender deg beskjed om hvilke saker du skal være med på å avgjøre i god tid i forveien, eller er det slik at du kan risikere å bli innkalt på veldig kort varsel?

Noen som har vært meddommer som ønsker å dele erfaringer?

Hvor mange saker må man regne med å være meddommer i?

Er det slik at man bare får EN sak i hele den perioden man er meddommer, eller kan det komme flere?

Og dessuten; er det at man har vært meddommer lurt å ha på CV'en sin, eller skal man helst ikke ha det med?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel får du brev ca 2 mnd i forveien, men det har også hendt at jeg har blitt oppringt på fredag med spørsmål om jeg har mulighet til å stille mandag morgen. I sistnevnte tilfelle var det ikke noe problem å si nei - får du brev med to mnd innkalling praktiseres møteplikten strengere.

Jeg synes det er nyttig og interessant å være meddommer, men det er jo forskjell på sakene. Man lærer en god del om samfunnet og rettssystemet, og kan være med og påvirke hvordan det praktiseres. Man får god hjelp av fagdommer underveis.

I Oslo har jeg hatt i gjennomsnitt èn sak pr år de siste fire årene.

I den grad det har noen effekt på CV-en vil jeg tro det er positivt for en arbeidsgiver at arbeidstakeren engasjerer seg. I tilfeller hvor fravær i forbindelse med en langvarig sak er et problem for arbeidsforholdet vil man som regel få fritak fra meddommeroppgaven.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det påvirkning. Hele poenget med kombinasjon av fagdommere og meddommere er jo at man i fellesskap skal dømme. Da vil åpenbart fagdommeren påvirke, ja til og med overtale.

Jury-ordning har vi i lagmannsretten, og da skal ikke fagdommer påvirke, bare holde rettsbelæring (forklare hvordan jussen er, altså hva som kreves for å dømmes skyldig). I tingretten er det et samspill mellom meddommerne og fagdommeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...