Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC til diverse kontor-/studiobruk, pris 10k-15k

Anbefalte innlegg

Heisann.

Begynner å bli en stund siden jeg hadde peiling på det nyeste datautstyret, og tenker derfor at det beste er å legge dette i kyndige hender på dette forumet.

Jeg skal da kjøpe stasjonær PC, som for det meste skal brukes til følgende:

- Studio (innspilling av gitar, programmering av trommer, synth o.l.)

- Diverse programmeringsmiljøer

- Dualboot Linux og Windows

Studiobruken tilsier at god ytelse på RAM og CPU er viktig, og det gjør vel det andre også. Ønsker også kvalitetskomponenter. I min tidligere tid som kyndig på området husker jeg at enkelte komponenter hadde god ytelse, men du risikerte at det plutselig sluttet å fungere, eller hyppige blåskjermer. Ønsker altså komponenter som er kjent for å funke steike godt.

Hadde vært kjekt med en SSD-disk for operativsystem og en "vanlig" harddisk for lagring. Siden jeg skal kjøre dual boot med Linux ville det beste være om jeg hadde en egen SSD-disk for det i tillegg. Så kanskje 2x128GB SSD og 1TB "vanlig" harddisk.

Kabinett er ikke viktig, men vil ha det så lite som mulig, mens det samtidig er grei plass til kjøling og komponenter.

PSU burde selvfølgelig kunne yte godt nok for alle disse komponentene. Her ønsker jeg også noe av god kvalitet.

Ønsker også et dedikert skjermkort. Det blir nok ikke mye spilling, men det hadde vært kjekt å kunne spille dersom det plutselig dukker opp noe jeg ønsker å spille. Dette unngår også at noe av RAM blir brukt til skjermkortet, så det er jo uansett fordelaktig. Her trenger jeg heller ikke topp ytelse, men noe som er stabilt og godt. Blåskjerm gir meg magesår.

Prisnivået er satt uten at jeg egentlig har bestemt meg. Om det går noe over 15k, er ikke det krise, men er flott om det ligger under.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...