IkKe123 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hei! Jeg lurte på noe.. To kuler A og B er bundet sammen med en tynn snor og holdt i ro. A har masse 0,25 kg og B har masse 0,50 kg. Så slipper vi kulene slik at de faller fritt. Hvor stor er snordraget? Jeg tenkte at tyngdekraften fra a er mindre enn tyngdekraften fra b fordi a har mindre masse. Da må jo Kule B dra kule A slik at de får lik akserelasjon eller fart... Men fasiten sier at svaret er 0.. Kan noen forklare meg hva jeg tenker feil Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Du må se på summen av kreftene for de ulike systemene du har, og deretter finne et uttrykk for snorkraften. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Husk at når noe faller fritt betyr det at man ser bort i fra luftmotstand Endret 20. september 2012 av Potetmann Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Husk at når noe faller fritt betyr det at man ser bort i fra luftmotstand . Men er det ikke slik at jo større masse jo større kraft fordi akserelasjonen er den samme for begge kulene? Du må se på summen av kreftene for de ulike systemene du har, og deretter finne et uttrykk for snorkraften. . Vel, det jeg gjorde, men fikk forskjellige krefter for begge kulene... Kan du forklare meg set med symbolregning ? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Anta at snorkraften ikke er lik 0 i det øyeblikk du slipper. Hva skjer da? Hvis snoren er slakk, vil det være en snorkraft? Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Anta at snorkraften ikke er lik 0 i det øyeblikk du slipper. Hva skjer da? Hvis snoren er slakk, vil det være en snorkraft? jeg tror er at kule B har større m enn kule A noe som fører til at kule B for en større akserelasjon enn kule A og da må jo kule B dra kule A nedover slik at de får lik akserelasjon... tenker jeg feil ? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 En ting er at tyngdekraften på B er større enn på A, men får de ikke samme akselerasjon? Hvis du slipper en kule av tre og en av jern, akselererer ikke de like fort? Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 En ting er at tyngdekraften på B er større enn på A, men får de ikke samme akselerasjon? Hvis du slipper en kule av tre og en av jern, akselererer ikke de like fort? akserelasjonen er den samme, men kraften er forskjellig... Men om en kule av tre og en av jern henger sammen gjennom i en tråd og du slipper dem.. blir det da ikke et tråddrag.. ? hvordan kan jeg finne den ? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Alle ting faller like fort uansett størrelse, form og vekt om man ser bort ifra luftmotstand. http://www.youtube.com/watch?v=7eTw35ZD1Ig Endret 20. september 2012 av Kontorstol 1 Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Poenget er at når to ting faller med samme fart, vil snoren være løs hele tiden ettersom det ikke er noen av kulene som drar i den andre. Derfor vil snordraget bli 0. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Var det jeg skulle frem til, men virket som ts ikke visste det jeg skrev. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå