Gå til innhold

[Løst] Telenor 40/10 VDSL - Massive laggspikes

Anbefalte innlegg

Fikk 40/10 i veggen i går fra Telenor. Bor så å si rett ved sentralen. Nettet deles mellom meg og to andre venner som jeg deler hybel med.

Vi får utrolig mye høyere ping og mer lagg på alle slags spill vi spiller. Vi hadde utrolig mye bedre resultater med 15/0.75 linje enn dette her.

Selve båndbredden varierer fra 30-45 mb/s ned og 5-10 mb/s opp.

Vi har prøvd at alle setter på NetBalancer og capper alle sin hastighet på 3 mb/s ned og 1 mb/s opp, men det hjelper ikke det spor.

Har kjørt en del pingtester og pingen fra alle pc-ene og til ruteren er veldig lav, men pingen fra linja er veldig høy, og i spill spiker den fra 2000 opp til godt over 12000 ms.

Tok nettopp denne testen her:

69611836.png

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å løse disse problemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville koblet ut alle pcer, slått av trådløst, og testet kun med en eneste pc koblet til som du er sikker på

ikke kjører noen windows update eller andre ting i bakgrunnen.

Forresten en annen ting og , det kan jo være aktuelt å teste om det er selve routeren,

eller linja som bugger

prøv å kjør en ping -t 10.0.0.138 (er det ikke det som er typisk ip på telenor gateway ?)

og se om du får høy ping lokalt mot routeren og.

f.eks. gjør du dette via trådløs, og ser at du fort får 300ms+ på trådløst, så er det jo noe mer galt ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Er enig med å koble direkte med kabel og koble ut alt annet enn den maskinen du skal pinge med for å få ein meir nøyaktig test.

Ellers har eg hatt litt dårlig erfaring med VDSL vs ADSL/2 på enkelte områder eg har vært på. Da kopperlinjene er "metta", funka fint i teorien med VDSL, men om man pusher på med X antall xDSL koblinger på usle 10pars kabler kommer det en del feil. Dette vil da variere med kopper diameteren da eldre linjer har en del mindre enn nye par idag(0,4 vs 0,6 f.eks). Merket mest problem med VDSL når telenor prøvde seg på "superbredbånd kampanjen" sin(noke som skapte en del problem på nye og eksisterande linjer).

Lenke til kommentar

prøv å kjør en ping -t 10.0.0.138 (er det ikke det som er typisk ip på telenor gateway ?)

og se om du får høy ping lokalt mot routeren og.

Har testet det som du sier der. Har 2-3 ms til routeren så problemetet ligger nok ikke der.

Men som folk nevnte over med kopperlinjer osv er det en mulighet. Skal ta en telefon til Telenor imorgen å se om de har noe å si om saken.

Har forresten ikke testet på kabel rett fra veggen, men var bare meg påkoblet dagen nettet kom og fikk en del spikes like vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...