Glennski Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hei Jeg vurderer å ta førerkort for tung mc og har i den forbindelse noen få spm. Må man ha trafikalt grunnkurs på nytt? Eller gjelder det fra når man tok lappen for bil? Hvordan fungerer oppkjøring og teoriprøve for tung mc? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Trafikalt grunnkurs gjelder for alle førerkort klasser (er også påkrevd, også før lærekjøring, for andre som lurer). Teoriprøven kan du ta opptil ett halvt år før du oppfyller alderskravet til klassen, men først etter du har søkt om førerkortet, og har fått denne godkjent (dersom du har fått en annen søknad godkjent allerede må du søke på trafikkstasjon/via tlf). Oppkjøring kan tas etter bestått teoriprøve og når all obligatorisk opplæring er unnagjort (og alderskravet oppfylles) Selve oppkjøringen består av 5 oppgaver/prøver på bane (krypkjøring, bremsing, m.m.) før du skal kjøre en tur med sensor. Mer info: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Forerproven/Praktisk+prove/Klasse+A1+og+A Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Teoriprøven består også av 40 spørsmål med 6 tillatte feil, mot teoriprøven for bil der det er 45 spm med 7 tillatte feil. Stoffet overlapper til en viss grad, men det er også motorsykkelspesifikke spørsmål flettet inn, så det er ikke hundre prosent likt. I tillegg vil du på oppkjøring få et spørsmål om sikkerhetskontroll av sykkelen, f.eks. kontroller bakdekket. Noe mer omfattende enn jeg opplevde innledningsspørsmålet på oppkjøring til bil. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Da ble jeg litt klokere Takk skal dere ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå