Countryman Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Jeg leser en del om chipping av dieselbiler, positivt, negativt, fakta og etikk. føler det finnes nok tråder som omhandler en del av dette fra før, og lurer derfor kun på om noen har tips/erfaring med hvordan man vet at man faktisk kjøper en kvalitets-chip som ikke skader bilen. har blitt tipset om at http://bestchip.no/ selger trygge chipper til en rimelig penge. Noen som vet om dette stemmer? rimelig vil jeg uansett mene det er å betale 2500kr for 40-50 ekstra hester.. Men jeg blir litt skeptisk når det er så billig.. det kan se ut som at det er 1 stk chip spesialprogrammert til hver enkelt bil, og man gjør dette enkelt selv? som å bruke en skjøteledning på arbeidslampa? hva med fjerningen av en slik chip om man ikke ønsker å bruke den lenger? er det bare å dra den ut igjen og plugge tilbake normalen? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Vet ikke kvaliteten kontra andre, men vet om 2 som er fornøyd med chippene derfra. Ja, det er egentlig bare som en skjøtledning. Man kan være noe vanskeligere å få ut enn en vanlig kontakt Tenkte kjøpe meg selv derfra. Men gjør det mest for å ev spare litt drivstoff og ikke bruke hestene/dreiemoment særlig. Har en venn som har kjøpt, men han fikk ikke til å få av den ene 'kontakten' for det var så trangt å komme til. Men han skal stikke innom verksted å få de til å fikle det av/på. Så skal han sjekke forbruket for meg ... går det ned, så skal jeg ha meg en chip jeg å Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 jepp...fant en del stoff på nettet igår om disse chippene, utelukkende positivt... fikk den i posten idag..og vips var det en til som var fornøyd(: Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Noen som vet om en enkel måte å måle bilens ytelse HK/NM på? må jeg bremse bilen eller er finnes det verksteder som enkelt kobler seg inn digitalt og leser av moroa? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Er dette sånn "powerbox"-sak som du plugger mellom to punkter? I så fall er det vel de som folk generelt anbefaler at man ikke bruker. Skal du vite effekten må du på rulle. Du har vel muligheten til å få en helt uoffisiell måling via apparater som måler 0-100-tid osv., men det sier seg selv at disse ikke er korrekte. Endret 26. september 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Noen som vet om en enkel måte å måle bilens ytelse HK/NM på? må jeg bremse bilen eller er finnes det verksteder som enkelt kobler seg inn digitalt og leser av moroa? http://www.dynolicious.com/ http://www.gtechpro.com/rr.html Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Det er en slik : http://bestchip.no/index.php?menuid=35&expand=1,11,35 leser utelukkende godt om disse. Har også kolleger som er veldig fornøyde. Jeg er og "fornøyd", men tviler på at jeg har fått hele 40-50hk ekstra gjennom den. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Noen som vet om en enkel måte å måle bilens ytelse HK/NM på? må jeg bremse bilen eller er finnes det verksteder som enkelt kobler seg inn digitalt og leser av moroa? http://www.dynolicious.com/ http://www.gtechpro.com/rr.html Interessant(: skal lete litt etter en android-app og, kjøper meg ikke en iphone Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Det er en slik : http://bestchip.no/i...&expand=1,11,35 leser utelukkende godt om disse. Har også kolleger som er veldig fornøyde. Jeg er og "fornøyd", men tviler på at jeg har fått hele 40-50hk ekstra gjennom den. Da tror jeg ikke du har lest så nøye. Et kjapt google-søk viser mange negative meninger og erfaringer. Sitat: "Har prøvd dette på min subaru. Fungerte dårlig. Virker ikke som firmaet har ordentlig peiling på dette.Ikke kjøp!!!" "Gjør et Google søk på Bestchip. De hadde falske kundeerfaringer på hjemmesiden. Mener også de postet under falske navn på et toyota forum og på et avis forum. Men jeg har ikke giddet å følge så nøye med på det selskapet når jeg fant ut hvordan de forsøkte å selge seg selv forkledd som privatpersoner. STYR UNNA er i hvert fall mitt råd." "Etter en kjapp kikk på sidene er jeg i hvert fall 110% sikker på at dette produktet aldri skal i nærheten av min bil. Måten sidene er lagt opp, ordbruk og språk tyder på useriøs aktør og humbug. Mange av punktene under FAQ er bare sludder og vås, som f.eks dette: Mange sier det er farlig å chiptrimme bilen når den har automatgear. Stemmer dette? Nei. Bilene i dag er laget for en økt effekt. Den effekten din bil har i det landet du bor, er ofte basert i en avgiftspolitikk, og er konstruert for en høyere effekt." "Lot meg fasinere av tabellen om økning i effekt og moment. Å få ulik prosentuell økning av effekt målt i Hk og Kw sier sitt..." "Ok, takk for svar. Trur ikkje eg kjøper den, det var jo 100% negative erfaringer" Utelukkende positive tilbakemeldinger er vel altså å ta litt hardt i, men for all del om du er fornøyd så er jo det fint. Endret 27. september 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 I dette forumet du viser til finner også jeg denne kommentaren ja : "Har prøvd dette på min subaru. Fungerte dårlig. Virker ikke som firmaet har ordentlig peiling på dette.Ikke kjøp!!!" Hva var det som fungerte dårlig? glemte han at chippen må skrus opp og tunes flere ganger for å få ytelse i hele tatt? innstillingene = effektløst ut fra butikk. Resten av kommentarene går på moralske synsinger ang. det at de en gang la ut falske kommentarer for å promotere seg selv. det er mange som sier at chippene fungerer bra i denne tråden. Nå har det seg sånn at jeg allerede har kjøpt og satt inn en chip fra Bestchip, og det blir da for sent (og ikke minst uinteressant) for meg å bry meg om moralen til dette firmaet. Chippen fungerer fint, og jeg har fått hjelp gjennom mailer 3 ganger og de har svart meg i løpet av en time jhver gang, med henvisning til linker og videoer hvor man får hjelp med fin-tuningen. og den kostet bare 2500kr "Utelukkende positivt" var nok kanskje et feilbegrep fra min side ja, men når man fysisk kjenner flere som er fornøyde og har en chip selv som fungerer, blir det litt tullete å følge enslige klagekommentarer uten utdypning. Nå skal heller ikke jeg være en forsvarer for dette firmaet, jeg er bare litt trøtt på slike nett-kommentarer. Moral eller ikke, en chip som fungerer er vel det som betyr noe akkurat nå? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Poenget her er at jeg er i tvil om det faktisk går under betegnelsen "chip", da det i mine ører høres ut som om dette er noe vi kalte "powerboks" i gamle dager. Powerbokser er ikke anbefalt å bruke over lengre tid. Du kan lese om hva en powerboks er her. http://www.norskmoto..._POWERBOKS.html jeg er bare litt trøtt på slike nett-kommentarer Helt greit det, men da bør du kanskje i fremtiden ordlegge deg på en mer riktig, mindre bastant måte. Moral eller ikke, en chip som fungerer er vel det som betyr noe akkurat nå? Sikkert moro akkurat nå, men ikke fullt så moro når du får følgefeil senere. Merk at jeg er usikker på om det er en powerboks du bruker, skulle det ikke være tilfelle er jo alt bare velstand. Endret 27. september 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 "Etter en kjapp kikk på sidene er jeg i hvert fall 110% sikker på at dette produktet aldri skal i nærheten av min bil. Måten sidene er lagt opp, ordbruk og språk tyder på useriøs aktør og humbug. Mange av punktene under FAQ er bare sludder og vås, som f.eks dette: Mange sier det er farlig å chiptrimme bilen når den har automatgear. Stemmer dette? Nei. Bilene i dag er laget for en økt effekt. Den effekten din bil har i det landet du bor, er ofte basert i en avgiftspolitikk, og er konstruert for en høyere effekt." Fra fabrikk av er en normal serieprodusert bil "nedtrimmet" for å øke levetiden på motor og drivverk, i tillegg til det som blir nevnt over her for å følge avgiftspolitikken. I de fleste tilfellene her på det europeiske markedet så blir motorene levert med 75-90% av potensielle krefter. En chip er som oftest med på å hente ut de hestene bilen "mangler" i fra fabrikk av. Men vi har jo og de chippene som drar ut mer hester enn det igjen da som mange av de unge foretrekker. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 (endret) Fra fabrikk av er en normal serieprodusert bil "nedtrimmet" for å øke levetiden på motor og drivverk, i tillegg til det som blir nevnt over her for å følge avgiftspolitikken. I de fleste tilfellene her på det europeiske markedet så blir motorene levert med 75-90% av potensielle krefter. En chip er som oftest med på å hente ut de hestene bilen "mangler" i fra fabrikk av. Men vi har jo og de chippene som drar ut mer hester enn det igjen da som mange av de unge foretrekker. Det er et sitat, det er ikke jeg som har skrevet det. Jeg er klar over at det finnes forskjellige programmer på like motorer som gjør at de yter forskjellig, men det er på ingen måte en fasit. Hvis du tar den gamle potet-motoren til VAG, 1,8T så kom den i alt fra 150HK til 225HK, men det var vesentlige forskjeller. 150HK hadde K03-turbo mens du allerede på 180HK hadde K03s. Som regel kan du si at hovedgrunnen til at en bil yter bedre etter hvermanns-trim er at ladetrykket er høyere. Videre så modifiserer gjerne "ekte chiptrim" andre parametere som for eksempel programmet på automatkasser. På min bil, en diesel med automat, så minsker softwaren effekten litt på første gir for å gjøre at girkassen ikke skal bli unødvendig belastet. Denne funksjonen får du etter hva jeg vet ikke på powerbokser. Endret 28. september 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Er enig med kent Touch This her. Hadde selv "chip-trim" på Touran'en jeg hadde, og den hadde ingen såkalt "powerbox" som man plugger inn selv. Slike Powerboxer er i følge bilentusiaster fy-fy. Det heter vel kanskje "datatrimming" det som er "riktig" å gjøre(?) På min bil ble vertfall DSG-kasse og andre ting optimalisert slik at bilen ikke tok skade av det av nevneverdig grad. Men det er klart automatkassen får en slitasje utover det som er anbefalt. Poenget er vel bare å få denne slitasjen til å bli minst mulig. Nå hadde ikke jeg noe som helst problemer med min Touran grunnet dette, men det KAN jo være en sjanse for at andre eiere får problemer med bilen grunnet dette, uten at jeg vet noe om det. Husk også at du mister all garanti (tror jeg da) på bilen hvis produsent/forhandler merker dette. Du vil også få en klekkelig bot hvis du skulle bli tatt langs veien, selv om sjansen for dette er ganske liten. personlig så gidder jeg ikke dette lenger. Når man kjører en splitter ny bil med slikt, så blir man litt redd for at man kanskje en dag må levere bilen på verksted grunnet en annen feil og plutselig finner dem ut av det, og da står du der med en splitter ny bil uten garanti. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 (endret) Sjansen for å bli tatt for å ha trimmet bilen er så liten at den ikke trengs å taes med i noe regnestykke. Slik jeg har skjønt det har vegvesenet tilgang på én enkelt rullende landevei og den brukes omtrent aldri. Man har jo selvsagt hørt om at folk har blitt stoppet av politiet hvor de har blitt mistenkt for å ha trimmet bilen og deretter fått beskjed om å møte til kontroll, men det er vel utelukkende "ordentlig trimma" biler jeg har hørt om at det har skjedd med. Videre er det mange av trimleverandørene som leveres "do-it-yourself"-løsninger som laster opp programvare til bilens hjerne via diagnosekontakten. Med disse løsningene kan du like enkelt tilbakestille bilen til original, før for eksempel service eller garantireparasjoner. Det var verre i gamle dager da du fysisk måtte lodde inn en chip i bilen. Jeg tror heller ikke at en leverandør kan fraskrive seg garantien på hele bilen så enkelt. Det er klart at i tilfeller der man kan linke en feil på bilen direkte med at den har blitt trimmet (for eksempel ved girkasseras) har de sikkert anledning til det, men at andre feil totalt urelatert til trim tror jeg de skal slite litt mer med å fraskrive seg ansvar. Personlig har jeg en erfaring med dette "problemet"; tilbake i 2001 kjørte jeg en chiptrimmet bil med nybilgaranti, denne bilen var trimmet på gamlemåten med ut/innlodding av chip. Hele bilen gikk etter noen måneder plutselig i limp-modus og verkstedet fikk pga. chippen helt merkelige verdier fra bilen når de skulle lese ut feilkoder osv. Det endte med at jeg tok med meg styringsenheten til stedet jeg hadde trimmet bilen og fikk loddet inn originalchip. Verkstedet ga meg ingen problemer med at bilen hadde vært trimmet, de dekket alt på garanti selv om de var klar over hva jeg hadde gjort med bilen. Kommer vel kanskje an på hvem du møter og hva som er feil tipper jeg. Endret 28. september 2012 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Ken Touch This : Det var ikke dine kommentar jeg kommenterte. Jeg siktet til en hel masse moralsk synsing fra forumet du henviste meg til. side 2 i dette forumet var derimot noe mer seriøst, og folk her var veldig fornøyde med denne chipleverandøren. Jeg setter veldig pris på seriøse kommentarer, som setter en del faremomenter i fokus slik du gjør. det er jo det denne tråden handler om. dumt spørsmål : hvordan kan en som ikke har veldig god peil, finne ut om det jeg har er en chip eller powerbox? den ligner ikke veldig den du har lagt ut link til. og...om det virkelig er en chip : du skriver da at "da er jo alt bare velstand". Mener du dette eller var det ironi? Jeg er nemlig veldig inne på tanken på det BjerkneZ skriver her, med garantier osv. Det er ikke økonomien jeg er mest opptatt av, om jeg skulle miste garantien, men er opptatt av å ha en bil som fungerer. hva er vel verre enn å stadig måtte ha bilen på verksted? Jeg får effektøkning, men ikke nok til at jeg gidder å risikere at bilen etterhvert blir full av feil, så jeg vurderer derfor å ta den ut. Med tanke på garanti : her vet man ALDRI hva man møter, om verkstedet skulle påstå at feil skyldes chipping. De kan lese at det har sittet en chip her, men de kan jo ikke fysisk bevise det heller.? Leverandøren jeg kjøpte chip av sier at ved en eventuell situasjon kan de ikke bevise noe og det vil bli ord mot ord, ergo : "jeg vinner"....jeg vet ikke helt.. er veldig i tvil om jeg skal ta den ut eller ikke.. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 dumt spørsmål : hvordan kan en som ikke har veldig god peil, finne ut om det jeg har er en chip eller powerbox? den ligner ikke veldig den du har lagt ut link til. og...om det virkelig er en chip : du skriver da at "da er jo alt bare velstand". Mener du dette eller var det ironi? Jeg tror du har en powerboks, basert på hvordan du har forklart at du har koblet noe på (uten å fjerne det, slik man gjør ved flashing) og prisen. Powerbokser pleier å være billigere enn "ordentlige" løsninger. Nei, det var ikke ironisk ment. Med tanke på garanti : her vet man ALDRI hva man møter, om verkstedet skulle påstå at feil skyldes chipping. De kan lese at det har sittet en chip her, men de kan jo ikke fysisk bevise det heller.?Leverandøren jeg kjøpte chip av sier at ved en eventuell situasjon kan de ikke bevise noe og det vil bli ord mot ord, ergo : "jeg vinner"....jeg vet ikke helt.. er veldig i tvil om jeg skal ta den ut eller ikke.. Mange seriøse aktører tilbyr garanti mot dette. Sjekk ut BSR for eksempel http://www.bsr-tuning.no/om/motor-og-drivverksgaranti/ Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Jepp du har rett(: Jeg spurte de og fikk svar, det er en god gammel powerboks... Har returnert den og bedt om pengene tilbake..skal vi see..... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er nemlig veldig inne på tanken på det BjerkneZ skriver her, med garantier osv. Det er ikke økonomien jeg er mest opptatt av, om jeg skulle miste garantien, men er opptatt av å ha en bil som fungerer. hva er vel verre enn å stadig måtte ha bilen på verksted?Jeg får effektøkning, men ikke nok til at jeg gidder å risikere at bilen etterhvert blir full av feil, så jeg vurderer derfor å ta den ut. Nå vet ikke jeg forskjellen på chip og powerbox, men da jeg kjøpte min bil, så var det det første jeg spurte leverandør om. Hadde de muligheten til å chippe den opp. Joda, det hadde de, men da gikk garantien bort var svaret. Så det kan vel kanskje gjelde uansett hva man setter i Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Det har vært en del snakk/tvil om hvor seriøst dette firmaet er, og uavhengig av kvaliteten på produktene de selger (som er veldig billige) vil jeg si at kundeservicen dems har vært vanvittig god - og jeg fikk pengene tilbake på konto uten no tull og tøys, selv om jeg gikk utover returfristen på 2 uker. Jeg hadde i tillegg vært uheldig og skadet den ene justeringsskruen i boksen, men dette var heller ikke noe problem. jeg skal nå bruke opp pengene på øl istedet og glemme hele greia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå