Gå til innhold

18åringer importere 40%?

EirikYeah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis er i utlandet for tiden. Vi kunne godt tenkt oss å kjøpe noe skikkelig god drikke, som her i landet har 18års aldersgrense for å kjøpe. Problemet er bare at dersom vi vil få drikken med oss inn i landet, er vi nødt til å være 20 år gamle, ettersom drikkevarene har et alkoholinnhold på over 22%. Vi er ikke 20 år gamle.

Spørsmålet er da hva som vil skje dersom vi blir stoppet i tollen? Dersom vi er innenfor tollgrensen hva antall liter angår, hvilken straff kan vi risikere for å prøve å få med sprit inn i landet? Snakker vi bot, sak på rullebladet osv, eller simpelthen å bli fratatt varene?

Vi reiser hjem neste torsdag, trenger helst svar før da ;).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si at jeg har prøvd det selv, men har vært på flere skoleturer der det er blitt tatt med både 40% og sprit med ett noe høyere innhold enn det som er lovlig uten at noen har blitt stoppet i tollen. Så det virker som om sjansen for å bli stoppet er ganske liten. Det beste tipset er vel egentlig å ikke ta med mer enn den lovlige kvoten for 20-åringer sånn at du ikke blir stoppet for å ha sprengt kvoten.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men skulle gjerne hatt et annet syn på saken i tillegg, så kjør på folkens :).

Et relatert spørsmål:

Hvis jeg kjøper tre flasker øl som hver inneholder 70cl hver, da går jeg over 2l grensa med 10cl. Hva er straffen for det?

Det samme med vin (<21.9%) - 310cl, 10cl over grensa. Straff?

Lenke til kommentar

Tviler på at de gjør så mye annet enn å ta det om det er innenfor kvota.

Edit: Kan ikke garantere noe, men de gjør nok ikke noe med 10cl for mye. Hørt at hvis man er heldig med hvem som sitter i kassa på Tax-Freen så kan man slippe unna med litt for mye, f.eks. 1.6 L vin.

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Kva alkohol på over 22% er det du meiner er 18 års aldergrense på her i Norge?

Uansett så får du kun ta med deg varer som du lovlig er gammel nok til å kjøpe inn i landet.

Bøtene som du får står lista opp her: Forskrift til lov om toll og vareførsel (tollforskriften)

For sprit så er satsane slik:

inntil 5 liter drikk med alkoholinnhold fra og med 22,1 til og med 60 volumprosent:

Antall liter Beløp

til og med 1, 300 kr

derover til og med 2, 600 kr

derover til og med 3, 1200 kr

derover til og med 4, 1900 kr

derover til og med 5, 2600 kr

Dersom du har med meir enn 5 liter sprit eller har med sprit på over 60% så vil du ikkje kunne få forenkla forelegg, då blir det ei straffesak.

Dersom du er under 20 år så blir den einaste forskjellen slik som eg har forstått det at det blir rekna som smugling av sprit alt frå den fyrste literen med sprit sidan du ikkje har spritkvote. Så dersom du har med deg ei flaske med sprit så vil du som 18 åring få 300 kroner i forenkla forelegg medan ein 20 åring får denne flaska på kvota si (dersom vedkommande ikkje har kjøpte for mykje av anna alkohol).

Så utan at eg skal gi noke råd, så vil den største konsekvensen av ulovlig innførsel av alkohol være inndraging og forenkla forelegg. Det er kun dersom dere smugler store mengder at dette blir ei straffesak og dukker opp på rullebladet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...