Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 hørt det er pga eu. feks i frankrike og andre land kan mopedistene kjøre på sykkelsti og fortau og derfor lave fart. men dette gjør jo ikke vi Det finnes to typer av EU-mopeder: - En EU-moped klasse I har max 50cc sylindervolum og en makshastighet på 45 km/h. - En EU-moped klasse II har max 50cc sylindervolum og en makshastighet på 25 km/h. Klasse I mopedene kan ikke kjøres på sykkel/gangsti eller motorvei. Klasse II mopedene kan kjøres på sykkel/gangsti. Klasse I mopedene skal ha registreringsskilt. Klasse II mopedene har ikke registreringsskilt. I Norge har vi ikke klasse II mopeder. går mopeder i eks Spania også kun i 45kmt ? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 går mopeder i eks Spania også kun i 45kmt ? Ja, reglene er de samme i hele EU/EØS-området. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 går mopeder i eks Spania også kun i 45kmt ? Ja, reglene er de samme i hele EU/EØS-området. Ah, ja hva klager man for i Norge da ? hehe. Trodde det var en sær norsk regel helt til nå jeg.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Ah, ja hva klager man for i Norge da ? hehe. Trodde det var en sær norsk regel helt til nå jeg.. Norge hadde grense på 50 km/t inntil EU-reglene kom på plass. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Ah, ja hva klager man for i Norge da ? hehe. Trodde det var en sær norsk regel helt til nå jeg.. Norge hadde grense på 50 km/t inntil EU-reglene kom på plass. Rart at Europa/eu har en slik grense, synes selv mopeder burde gå rundt 60 slike at de ikke hindrer trafikk..Kan tenke meg hvordan det er nede i andre land der trafikanter er smule mer gale en i Norge.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Det har da ingenting med galskap å gjøre. Nå leste du kanskje ikke mitt eller isbil sin post, for å øke hastigheten ville bare ført med seg at det ble dyrere å skaffe seg mopedsertfikat / vanskeligere å få seg førerkort, samt kanskje nektet flere å få sertifikatet. (det er de som bare kan få lov å kjøre moped, fordi de har fysiske eller mentale sykdommer) Det eneste du gjør er at du skaper du en ekstra klasse mellom dagens moped og lett-sykkel. Å sende dagens tenåringer og andre noe ustabile personer ut på sykler som klarer 60 km/t uten noen ekstra opplæring ville KUN ha bidratt med å øke trafikkulykker. Ja, hadde dette vært gjort for noen år siden, så hadde jeg nok også skadet/drept et par personer i livet mitt. Har flere eksempler hvor mopedister har gjort veldig veldig dumme ting, som for eksempel forbikjøring i mørke svinger. I min situasjon så holdt jeg lav fart (holdt 30km/t, 50km/t grense), fordi jeg kjente området godt, og jeg skulle svinge til venstre like etter den mørke svingen. Med fire hjul til bremsing, lavere hastighet og med bremseberedskap i slike svinger (pga lenger opplæring/erfaring) så stoppet jeg lenge før mopeden klarte det. Heldigvis så kunne mopedisten bare holde 45 km/t, og klarte derfor også å stoppe ca 1m fra frontpanseret mitt. Hadde han vært mer erfaren så hadde han forstått at man 1. ikke skal forbikjøre i slike situasjoner, og 2. i det minste hatt bremseberedskap, eller lagt opp til at han kunne vekslet fil raskt. Det hele endte opp med en farlig situasjon, hvor mopedisten prøvde å bytte fil i panikk da han så meg, som ikke gikk da han ikke rakk å flytte vekten over til den ene siden for å kunne ha mulighet til å gjøre en krapp sving, samt at han ikke har lært avanserte teknikker for hvordan du lynraskt kan bytte fil (dette vet tung motorsykklister best). Hadde han hatt høyere hastighet så hadde han mest trolig veltet i det stuntet denne føreren prøvde på (i beste fall så hadde han bare ikke klart å stoppe før han traff meg). Det ville i alle fall ført til at han enten havnet under bilen min, som mildt sagt ville vært en svært dårlig deal, eller "bare" frontkollidert med en grill/panser på en 1,8 Tonn stålbunker av en bil. Vi bilførere forbikjører da andre biler, syklister, personer som går, trailere og mopeder, og dette ville fortsatt blitt gjort selv om mopedister fikk kjørt i 60 km/t. Ps: Jo saktere den foran deg forflytter seg, jo lettere er det altså å ta en forbikjøring. Endret 28. oktober 2012 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det har da ingenting med galskap å gjøre. Nå leste du kanskje ikke mitt eller isbil sin post, for å øke hastigheten ville bare ført med seg at det ble dyrere å skaffe seg mopedsertfikat / vanskeligere å få seg førerkort, samt kanskje nektet flere å få sertifikatet. (det er de som bare kan få lov å kjøre moped, fordi de har fysiske eller mentale sykdommer) Det eneste du gjør er at du skaper du en ekstra klasse mellom dagens moped og lett-sykkel. Å sende dagens tenåringer og andre noe ustabile personer ut på sykler som klarer 60 km/t uten noen ekstra opplæring ville KUN ha bidratt med å øke trafikkulykker. Ja, hadde dette vært gjort for noen år siden, så hadde jeg nok også skadet/drept et par personer i livet mitt. Har flere eksempler hvor mopedister har gjort veldig veldig dumme ting, som for eksempel forbikjøring i mørke svinger. I min situasjon så holdt jeg lav fart (holdt 30km/t, 50km/t grense), fordi jeg kjente området godt, og jeg skulle svinge til venstre like etter den mørke svingen. Med fire hjul til bremsing, lavere hastighet og med bremseberedskap i slike svinger (pga lenger opplæring/erfaring) så stoppet jeg lenge før mopeden klarte det. Heldigvis så kunne mopedisten bare holde 45 km/t, og klarte derfor også å stoppe ca 1m fra frontpanseret mitt. Hadde han vært mer erfaren så hadde han forstått at man 1. ikke skal forbikjøre i slike situasjoner, og 2. i det minste hatt bremseberedskap, eller lagt opp til at han kunne vekslet fil raskt. Det hele endte opp med en farlig situasjon, hvor mopedisten prøvde å bytte fil i panikk da han så meg, som ikke gikk da han ikke rakk å flytte vekten over til den ene siden for å kunne ha mulighet til å gjøre en krapp sving, samt at han ikke har lært avanserte teknikker for hvordan du lynraskt kan bytte fil (dette vet tung motorsykklister best). Hadde han hatt høyere hastighet så hadde han mest trolig veltet i det stuntet denne føreren prøvde på (i beste fall så hadde han bare ikke klart å stoppe før han traff meg). Det ville i alle fall ført til at han enten havnet under bilen min, som mildt sagt ville vært en svært dårlig deal, eller "bare" frontkollidert med en grill/panser på en 1,8 Tonn stålbunker av en bil. Vi bilførere forbikjører da andre biler, syklister, personer som går, trailere og mopeder, og dette ville fortsatt blitt gjort selv om mopedister fikk kjørt i 60 km/t. Ps: Jo saktere den foran deg forflytter seg, jo lettere er det altså å ta en forbikjøring. Greia er at en moped klarer kanskje på maks 45kmt, men hva med når det stigning ? Jeg mener de hindrer trafikk å dermed er mer farlige en om de hadde dreiemoment til å holde en hastighet på hvertfall 50kmt på de fleste veier etc. Moped opplæring pr idag er langt mer krevende en det var før og de burde fint kunne få kjøre slik at de ikke hindrer trafikk på de veiene de har lov å kjøre. I USA kjører de bil som 16åringer så hvorfor skal ikke norsk ungdom få kjøre i 60kmt, er vi såpass idioter at vi ikke kan ta ansvar for et kjøretøy som går stusslige 60kmt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det er et annet idemessig grunnlag for amerikanske tilstander enn norske. Jeg er helt enig i at 16-åringer ikke har noe alene bak rattet på en bil å gjøre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Greia er at en moped klarer kanskje på maks 45kmt, men hva med når det stigning ? Jeg mener de hindrer trafikk å dermed er mer farlige en om de hadde dreiemoment til å holde en hastighet på hvertfall 50kmt på de fleste veier etc. Moped opplæring pr idag er langt mer krevende en det var før og de burde fint kunne få kjøre slik at de ikke hindrer trafikk på de veiene de har lov å kjøre. I USA kjører de bil som 16åringer så hvorfor skal ikke norsk ungdom få kjøre i 60kmt, er vi såpass idioter at vi ikke kan ta ansvar for et kjøretøy som går stusslige 60kmt. Kan se meg enig i at mopeder kanskje burde hadde kunne hatt høyere dreiemoment/flere kubikk motor, for å kunne holde en nogenlunde grei hastighet ved stigning, men muligens jeg ikke ser hele bildet når det kommer til det aspektet. Ser for meg at det ville gjort det lettere å komme unna med triksing av det å fjerne turtallsperren, men jeg vet ikke. Å sammenligne USA er vel ingen god ideè. Jeg tviler på at europa har lyst til å i det hele tatt få noe i nærheten av tilstandene man har der. Hos oss så er det skattebetalerene (altså ikke 16åringene) som må betale om du mister en arm etc. Mens i USA så står du for all selv. Forholdene i Norge er jevnt over langt mer utfordrende enn det den gjennomsnittelige amerikaner noensinne vil komme borti. Og kulturen er at ingen bryr seg om man skader seg selv. Endret 28. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Det er et annet idemessig grunnlag for amerikanske tilstander enn norske. Jeg er helt enig i at 16-åringer ikke har noe alene bak rattet på en bil å gjøre. joa, enig selv at 16åringer ikke burde kjøre bil, men var bare et eks på ta ansvar. at en moped får nok dreiemoment til å de ikke hindrer trafikken er kun bra, de greier jo så vidt komme opp bakker i 25kmt, ofte tar biler stygge forbikjøringer av mopeder pga de går tregt.. Selv kjørt moped 14hk, så 34hk rsykkel, så 118hk rsykkel, så 140hk, handler om å ta ansvar, 16åringer burde klare ta ansvar for noe som går usle 60kmt eller 15kmt over hva som er pr idag.. Man kan ikke hindre at folk skader seg ved å innføre idiot lov etter idiot lov.. Endret 28. oktober 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Man kan ikke hindre at folk skader seg ved å innføre idiot lov etter idiot lov.. Du kan kanskje ikke hindre at de skader seg fullt og holdent, men du kan kraftig begrense skadeomfanget når de driter seg ut. F. eks som den i historien min. Jeg er sikker på at han lærte leksa si, og det er slik vi altså lærer. Men for å lære noe av det, så hadde det ikke hjulpet om han lærte det på en moped som gikk i 60km/t og dermed hadde veltet og havnet under bilen min. Man kan ikke lære av sine feil om man er død eller lam. 16åringer burde klare ta ansvar for noe som går usle 60kmt eller 15kmt over hva som er pr idag.. Vel, det er blir bevist om og om igjen at de altså ikke klarer dette, og synes det er flott at de ikke skal få "fullt ansvar" ved fylte 16. I 5-klasse så får man lov til å ta en form for sykkelprøve minnes jeg, og så når de når 16 år kan de få noe som går raskere, altså en moped, og så kanskje de går over til lett-sykkel og bil etterhvert. Dette er for at det skal være en jevn økende mengde ansvar, istedenfor at du gir dem alt for mye ansvar på en gang. Et kjøretøy som gjør 60 km/t er altså for mye å gi en uerfaren 16-åring. Ønskes mer ansvar så bør de altså kunne bla opp penger å betale for opplæringen lett-sykkel lappen gir. Endret 28. oktober 2012 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Man kan ikke hindre at folk skader seg ved å innføre idiot lov etter idiot lov.. Jo, det kan man. Svært mange av lovene våre er faktisk til for å hindre folk i å skade seg, og det går ganske bra. At folk foretar stygge forbikjøringer av mopeder er ille, men det blir ikke mer greit eller mindre deres eget ansvar fordi mopeden går litt saktere enn resten av trafikken. Vi kan ikke bygge et lovverk rundt selvbeherskelsen til dårlige trafikanter. Endret 28. oktober 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Man kan ikke hindre at folk skader seg ved å innføre idiot lov etter idiot lov.. Du kan kanskje ikke hindre at de skader seg fullt og holdent, men du kan kraftig begrense skadeomfanget når de driter seg ut. F. eks som den i historien min. Jeg er sikker på at han lærte leksa si, og det er slik vi altså lærer. Men for å lære noe av det, så hadde det ikke hjulpet om han lærte det på en moped som gikk i 60km/t og dermed hadde veltet og havnet under bilen min. Man kan ikke lære av sine feil om man er død eller lam. 16åringer burde klare ta ansvar for noe som går usle 60kmt eller 15kmt over hva som er pr idag.. Vel, det er blir bevist om og om igjen at de altså ikke klarer dette, og synes det er flott at de ikke skal få "fullt ansvar" ved fylte 16. I 5-klasse så får man lov til å ta en form for sykkelprøve minnes jeg, og så når de når 16 år kan de få noe som går raskere, altså en moped, og så kanskje de går over til lett-sykkel og bil etterhvert. Dette er for at det skal være en jevn økende mengde ansvar, istedenfor at du gir dem alt for mye ansvar på en gang. Et kjøretøy som gjør 60 km/t er altså for mye å gi en uerfaren 16-åring. Ønskes mer ansvar så bør de altså kunne bla opp penger å betale for opplæringen lett-sykkel lappen gir. tenkte ikke over det med lett lappen, my bad. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Greit nok at du bør bla opp mer penger for å kunne kjøre noe som går raskere en 60 km/t (da lett-sykkel). Men du havner ikke bare i en helt annen prisklasse når det gjelder lappen, men en helt annen prisklasse når det gjelder sykkel i tillegg. Synes 60 km/t burde vært lovlig. Har selv kjørt moped i to år nå, hvor begge de to årene har vært med trimmet moped. Har kommet opp i farlige situasjoner, men kan med hånden på hjertet si at ingen av de situasjonene har blitt forårsaket av meg. 60 km/t er en fin og helt passe fart. Et stort problem med mopeder og fart er bremsene. Bremsene på dagens mopeder opplever jeg som veldig svake, også har du den lave vekten ved siden av. Full brems med forbremsen, og du tipper nesten over, pluss en latterlig lang stopplengde. Endret 28. oktober 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Greit nok at du bør bla opp mer penger for å kunne kjøre noe som går raskere en 60 km/t (da lett-sykkel). Men du havner ikke bare i en helt annen prisklasse når det gjelder lappen, men en helt annen prisklasse når det gjelder sykkel i tillegg. Synes 60 km/t burde vært lovlig. Har selv kjørt moped i to år nå, hvor begge de to årene har vært med trimmet moped. Har kommet opp i farlige situasjoner, men kan med hånden på hjertet si at ingen av de situasjonene har blitt forårsaket av meg. 60 km/t er en fin og helt passe fart. Et stort problem med mopeder og fart er bremsene. Bremsene på dagens mopeder opplever jeg som veldig svake, også har du den lave vekten ved siden av. Full brems med forbremsen, og du tipper nesten over, pluss en latterlig lang stopplengde. Nå må du huske på at det ikke er DU som er problemet, det er de andre. Altså de som faktisk havner i ulykker og nestenulykker på grunn av deres umodenhet. Som sagt, det er ikke toppsjiktet av førere man går ut fra, men hvor bunnivået ligger, og det er ikke særlig høyt på 16-åringer. Som du selv sier, de raskere syklene (lett-sykkel) er langt dyrere, men det er prisen det koster å få en sykkel som er laget for de hastighetene. Du kom jo også så fint med et eksempel på hvorfor mopeder fleste ikke duger til høyere hastigheter. Lett sykkel er for dyrt for mange 16-åringer men det samme gjelder da også rundt nødvendigheten av å ha noe som går raskere. De færreste har altså den nødvendigheten. Prisen pøker veldig med hastihgeten, som i grunn ikke er så rart, når energien krevd for å få et objekt opp og ned i fart er eksponensiell økende i forhold til farten. En dobling i fart krever fire ganger så bra utstyr. En elsykkel koster rundt 9 000kr inkludert null oppløring, og kjører i 30 km/t. Moped + opplæring kanskje noe rundt 15-16 000kr og kjører i 45 km/t Lett-sykkel oppæring er gjerne noe rundt 15 000kr (varierer veldig) + kanskje 20K for sykkel? = rundt 35 000kr og kan lovlig kjøre i 80 km/t (konstruktiv hastighet) Mens bil koster rundt 20K for lappen og 100K for en ny bil, totalt 120 000kr, og kan kjøre lovlig i 100 km/t. (pga Norske grenser) Ser fortsatt ingen grunn til å øke grensa på kun moped. Endret 28. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det er bare og gå over til vanlig sykkel, så kan du kjøre så fort du klarer Lenke til kommentar
blinc Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Problemet med Lett motorsykkel idag er engangsavgift på ca 10k, DYRT sertifikat, veiavgift og ganske drøy forsikring. Det er altså hinsides dyrt å eie og kjøre. Generelt kunne sikkert biltrafikk vært kraftig redusert i +grad-månedene hvis Lett motorsykkel hadde hatt bedre regler. Køene i byer kunne halveres. Fjern veiavgiften og engangsavgiften, og la de med førerkort for bil kun trenge et mindre kurs. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det er bare og gå over til vanlig sykkel, så kan du kjøre så fort du klarer Nåja, opp til fartsgrensa i alle fall. ^^ Men at lett-sykkel kanskje kunne vært noe rimeligere kan jeg kanskje gå med på ja. I hvert fall i henhold til veiavgift so mburde vært borte. Forsikringspremien er vel kanskje som en direkte årsak av høy konsekvens og høy sannsynelighet for ulykker kontra scooter/moped og bil i forhold til størrelsen på hvor mange som befinner seg på veiene, og styres direkte av av ulykkesantallet og utbetalinger i henhold til dette. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Det er ganske formidabel forskjell på moped og motorsykkel. Svært mye av opplæringen går på å håndtere doningen så du blir dyktig nok til å kunne følge med på hva som foregår i trafikken. Folk som har billappen får naturlig nok et mindre kurs enn de som starter på bar bakke, men det er ikke så mye om å gjøre. Det er kanskje en grunn til at folk fikk kjøre lett motorsykkel på billappen før, men ikke nå lenger, mens man fremdeles får moped på kjøpet. Endret 28. oktober 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå