Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvorfor går ikke moped/scooter fortere enn 45?


turbo911

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo grenser på hva en 5-6 hesters motor klarer uten trim og da så klart. Men raskere en 45 km/t ville jeg uansett sagt. Det er en fart som passer veldig dårlig så lenge du ikke bor i byen, noe ikke jeg gjør.

 

Er ofte 60 og 70 her hvor jeg bor, og med en original moped vil jeg ikke oppleve annet en forbikjøringer og diverse farlige situasjoner + sinte bilister.

Lenke til kommentar

hørt det er pga eu. feks i frankrike og andre land kan mopedistene kjøre på sykkelsti og fortau og derfor lave fart. men dette gjør jo ikke vi

 

Det finnes to typer av EU-mopeder:

- En EU-moped klasse I har max 50cc sylindervolum og en makshastighet på 45 km/h.

- En EU-moped klasse II har max 50cc sylindervolum og en makshastighet på 25 km/h.

 

Klasse I mopedene kan ikke kjøres på sykkel/gangsti eller motorvei. Klasse II mopedene kan kjøres på sykkel/gangsti.

 

Klasse I mopedene skal ha registreringsskilt. Klasse II mopedene har ikke

registreringsskilt.

 

I Norge har vi ikke klasse II mopeder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er vel fordi EU har sagt at det skal være sånn. (Eller er det bare en norsk lov?).

Er helt på trynet etter min mening. En moped klarer greit 60 km/t. Bedre med litt høyere fart så du slipper så mange farlige forbikjøringer.

De e nesten ikkje noken norske lover noo.. alt kjem ifra EU
Lenke til kommentar

Når jeg kjørte orginal moppe var jeg med i mangle skumle situasjoner med trailere som presset seg forbi meg mens det var møtende trafikk osv.. Trimma karn å duret rundt i 90 uten problemer.

 

90 er dog litt drøyt på en moped, men syns iallefall de burde gå i 65-70km\t.

 

Er en del år siden nå, men merker som billist hvor irriterende det er å liggge i 45 etter en moped..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en Suzuki DR 50 Big -92 som gikk i 60 km/t uten å være modifisert.

Motoren mener jeg er lik den som var på TSX bare denne hadde 4 gir (5 på tsx?)

60km/t var max rpm i høyeste gir.

 

Jeg kjørte en TSX da vi tok lappen på moped, Den gikk ikke stort fortere enn 45kmt (kanskje 60 i fritt fall). Om jeg husker riktig fikk jeg ikke brukt 5. gir i annet enn nedoverbakker. Den klarte ikke holde farten i 5. gir. :nei:

 

Synest mopeder og scootere burde kunne kjøre såpass fort så de kan holde følge med trafikken på vegene hvor de har lov til å kjøre.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har denne hastigheten er at vi på 90-tallet(?) takket ja til å bli medlem i noen direktiver hvor blant annet 45 km/t-hastigheten er med. Og grunnen til at hastigheten er 45 km/t er fordi i flere EU-land trenger du ikke lappen når du skal ut på veien(slik som det var i Norge for en tid tilbake) og moped blir ofte brukt som et bykjøretøy.

 

Og når man er 16, har null peiling og skal kjøre i en storby, er 45 km/t MER enn nok.

 

60 kan jeg se for meg er realistisk i Norge, men folk som hyler om 80 kan heller kjøpe seg lett-MC.

Øker man hastigheten, må også opplæringen skjerpes.

Endret av Spritty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Kabom de burde heller bedre opplæringen og sperre de på 60 km/t.

Hvor mange har giddet og trimme mopeden om den gikk 60 som er stort sett maks hva man kan kjøre i de fleste norske byer/tettsteder.

Men da har jo staten mistet masse inntekter på de som trimmer og politiet har måtte ta virkelige kriminelle men det går jo ikke i Norge.( Til dere som tar alt seriøst er den siste linjen bare 80% seriøs)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo tilbud om å benytte lett MC. Å dure med moped på landeveien med fartsgrense 70 ++ er feil bruk av moped og jeg er helt klart enig i at det er farlig. Moped er beregnet fot bykjøring og alternativ til sykkel.

 

Kjøring i 60-70, som mange her mener er grei mopedhastighet, krever grundigere opplæring og større forståelse for kjøreutstyr. Derfor: Lett MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er noen som har misforstått konsekvensene her inne. Kjører du i 60-70 med en moped å kræsjer så ryker du med i 95% av tilfellene.

Lenke til kommentar

Kjørte scooter i 3 år på landevei med 80-sone hver dag. Har ennå til gode å komme oppi en situasjon der jeg faktisk må klare raskere enn 50 km/t (som var det scootern klarte på en god dag). Er aldri verre enn å bare gasse ned/svinge ut i siden og slippe biler/busser/lastebiler forbi. Og ja, dette var på smale, svingete vestlandsveier.

 

Så sett bort fra det praktiske ved å komme fortere frem, ser i alle fall ikke JEG behovet for raskere scootere (ikke at jeg kjører scooter lenger heller da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en kjent sak at det er sperrer på hva folk kan ha av hastighet, motorstørrelse, og noen ganger også hvordan du utnytter det.

 

Det er ikke bare for å være kjip, men faktisk for å være grei. Det er anbefalt å se det andre veien rundt. Altså at du tar utgangspunkt i biler og tung motorsykkel. For å få førerkort i disse så kreves det ganske mye penger, opplæring og eksamener som er rimelig kjipe. Spesielt sistnevnte, hvor du også er mer utsatt i ulykker, samt overrepresentert når det kommer i ulykker sammenlignet med hvor stor motorsykkelparken i Norge er.

 

Vel, for mange så har man egentlig ikke bruk for SÅ mye kraft som en tung motorsykkel, samt at det ikke er ønskelig med en like langt og tungt kurs som Motorsykkel/bil er, og sist men ikke minst, det er ønskelig at også de yngre bør kunne komme til, da også de har et behov for motorisert fremkomstmiddel.

 

Da kommer problemstillingen til staten, som da må sette begrensninger som gjør det mulig å kunne jekke ned den bratte læringskurven litt, ved å ha et mildere opplæring og treningsskurs.

Motorsykkelklassen ble da delt opp i flere forskjellige ledd (middels tung, lett, moped og etterhvert har også elektrisk sykkel sneket seg inn)

 

Skal ikke ta for meg lett motorsykkelklasse, men de bærer også preg av visse begrensninger for nettopp å kunne ha et lettere alternativ. :)

 

Moped: Nå er langt fra alle 16-åringer særlig veldig modne, og et lovverk som gir alle 16-åringer rett til å kunne kjøre moped må da også ta høyde for at det er en noe umoden og ikke helt stabil aldersgruppe. Men også mennesker som har andre fysiske og mentale problemer som ikke kan få lov til å kjøre bil kan da også kjøre moped. Og ut fra dette, så ble rammer rundt både motorstørrelse, hastighet etc. satt. Dette er komprimisset for at nettopp at denne uberegnelige og ofte også uerfarene målgruppen skal få lov å kjøre.

 

Det har derfor fint lite med at mopeder ikke KAN kjøre i høyere hastigheter, eller at en majoritet faktisk har erfaring til å kunne kjøre raskere. Det er for å få et felles lovverk, som da må gå ut fra den svakeste og mest uerfarene delen av hva klassen dekker. Ideèn er naturligvis at de som har blitt mer modene og mer erfarene nå skal kunne gå over til en bedre klasse, samt en lovpålagt ny kursing for å "garantere" at brukeren er erfaren nok.

 

Ser vi også på elektrisk assistert sykkel: Dette er klassen som har desidert strengest regler, hvor motorkraften maksimalt kan være på 1/3 hestekraft (250W), må skru seg av om brukeren ikke kontinuerlig tråkker, maks operasjonsområde er 30 km/t. Rimelig heftige restriksjoner altså, og dette kommer som et helt naturlig kompromiss på at du faktisk ikke trenger noen som helst kursing eller informasjon om trafikken får åå kunne bruke en slik sak. Hadde slike elektriske sykler kunne gått i 45 Km/t, eller kanskje 50 km/t så hadde det nok vært krav om at du gikk gjennom kurs for å kunne sykle på slikt. Men det ville også gått rett i strupen på mopedklassen, som nå nesten hadde blitt gjort ubrukelig.

 

Jeg er helt enig i at å kunne dure rundt i 45 km/t kan være med på å skape en farlig situasjon, men å øke hastigheten til 60 km/t ville bidratt i strengere krav om hvem som får kjøre det, samt at det ville gjort hoppet fra sykler og opp til mopedklassen enda større. (burde ikke da sykler fått lov til å kjøre raskere?)

Om vi hypotetisk sier ja til å øke grensen uten noen kompromisser, så hadde det gått 5-6 år, før noen ville ønsket å økt hastigheten til 70 km/t, fordi 60 km/t ikke var nok, samt at syklister (som fortsatt ikke krever opplæring) burde fått lov til å sykle i 45 km/t med motor, og tilslutt så har hele hensikten med reglene gått i vasken.

 

Oppsummering:

Lovverket er der nettopp for at større del av befolkningen kan kunne nyte et nyttekjøretøy som moped, og om du hadde øket hastigheten til 60 km/t så ville også andre deler av lovverket endret seg, og du hadde egentlig forskjøvet kompromisset, hvor også kravene til deg som fører ville gått opp.

Kort sagt: Du ville i prinsippet bare laget en ny klasse med sine egne krav til føreren, og andre krav til sykkelen.

 

Ettersom satsingen på å senke trafikkulykker og minsking av skadeomfang i Norge er av høy prioritering, så ser jeg egentlig for meg at staten heller ville gått andre veien, og det er at lett-sykler får maks gå i 60-70 km/t, mens kravet til førere forblir det samme. Mens den livsfarlige mopedklassen blir borte.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moped er et lavterskeltilbud med lave krav. Derfor må nivået være deretter. Det kan godt hende at du mestrer høyere hastigheter enn 45, men det kan ikke opplæringen garantere for at alle gjør. Kan man sykle, kan man kjøre moped, og moped kan føres i samme bekledning som man ville brukt på pedalsykkel. Det svir riktignok godt å tryne i 45 også, men prøv stuntet i 60 eller 80 for en helt annen opplevelse.

 

For de som ønsker å kjøre fortere er det faktisk mulig å få lett motorsykkel like tidlig. Dette er riktignok i dyreste laget for de fleste, men det er et annet problem, som ikke løses ved et frislipp på mopedfart. Klasse A1 er svaret på denne klagesangen.

 

Det at en moped ikke kan følge trafikken gjør den sikrere, ikke farligere. Et kjøretøy med annen hastighet, enten det er fortere eller saktere, enn resten av trafikken, er synligere enn et som akkurat holder følge (som er det mange ser ut til å ønske). Det er bedre at mopeder blir forbikjørt enn at de blir liggende i blindsonene til andre trafikanter. Det er kanskje guffent å bli tatt igjen av en trailer, men alternativet er skumlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...