Gå til innhold

Forskjell på MJK & HJK?

Petterfp94

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter rundt 7mnd med hardtrening og flere kommende er det på tide å ta en beslutning ang hva jeg skal søke meg inn i i forsvaret. Å bli jeger er en gutte-drøm. Men jeg har enda ikke klart å lest meg skikkelig opp på de klare forskjellene mellom en marinejeger og en fallskjermjeger? Og hva er grunnen til de store forskjellene på de fysiske kravene?

Jeg er bonde fra vestlandet og har så og si vokst opp på sjøen. Fra baby-svømming fra 5-6mnd's alderen, til isbading i 15årsalderen. Har dykkersertifikat og har alltid hatt båt. Jeg forteller dette for å legge til grunne forutsetningene mine til å evt. søke MJK. Jeg har og som sagt trent i lengre tid med nettopp det formål å søke jeger-tjeneste. Men vet ikke hva som er det rette!

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De utfører mye av de samme tjenestene, men såvidt jeg forstår så er ikke fallskjermjeger en spesielstyrke, slik som det Marinejeger Kommandoen er. Jeg skal søke om MJK tjeneste selv. Selvom det heter Marinejeger, så er det ikke bare oppdrag som innebærer vann. De er både i den afghanske ørkenen og den somalske kysten og utfører forskjellige typer oppdrag. Fallskjermjeger kan jeg ikke stort om, så der skal jeg ikke påstå noe mer enn det at det ikke er en spesialstyrke.

Lenke til kommentar

Fallskjærmjegere er på en måte en underavdeling av HJK.

Man kan ikke søke FSK som førstegangstjeneste, man kan derimot søke MJK som førstegangstjeneste, men dette er en ?3?årig utdanninng.

sitter på mobil så kan ikke finne noen linker, men på forsvaret.no finner du info om MJK og FSK/HJK under spesialstyrke.

Men fallskjærmjeger er ikke samme som FSK(forsvarets spesial kommando).

Lenke til kommentar

De har forskjellige måter å løse oppdrag på etc. Kan ikke si noe særlig mye mer enn det, men kan si at jeg kjenner en som var Spes. jeger og en som er Marinejeger.

Edit: Men Marinejegeropptaket varer i 6mnd eller noe sånt, og mens Spesialjegeropptaket er mye kortere (selve opptaket, ikke utdanningen).

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått så er opptaket til FSK litt mere likt SAS mens MJK er som navy seal bud/s uten mat.

FSK kan man ikke ta som førstegangstjeneste men det kan man i MJK. Dem opererer mest sansynlig ganske likt. FSK er hakket mere hemmelig. Og er en mindre avdeling. Mener å ha hørt/lest at FSK rekruterer ofte fra MJK, men det skjer kjeldent andre veien.

MJK har grunn uttak i 30uker, vet ikke med FSK

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått så er opptaket til FSK litt mere likt SAS mens MJK er som navy seal bud/s uten mat.

FSK kan man ikke ta som førstegangstjeneste men det kan man i MJK. Dem opererer mest sansynlig ganske likt. FSK er hakket mere hemmelig. Og er en mindre avdeling. Mener å ha hørt/lest at FSK rekruterer ofte fra MJK, men det skjer kjeldent andre veien.

Kilder? Kjenner som sagt en som er marinejeger og en som var spesialjeger, vel de sier noe litt annet. Og FSK er helt klart størst.

Edit: Uansett alt blir bare hva vi tror (ønsker?) og synsing fra vår side, vi vet ikke hvordan det er i hver av de avdelingene, og det er en grunn til det.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Kilder? Kjenner som sagt en som er marinejeger og en som var spesialjeger, vel de sier noe litt annet. Og FSK er helt klart størst.

Tørr ikke å si noe helt sikker, men mener å ha lest det, men er også nå i leir med mjk, og hører ting. Kan ikke si all verden. Need to know nice to know.

kan se om jeg finner kilder når jeg kommer til datan ikveld.

Lenke til kommentar

Opptaket til MJK er 5 uker (http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/marinejegerkommandoen/marinejeger/Sider/Opptak-og-gjennomf%C3%B8ring.aspx). Fallskjermjeger mener jeg å ha lest ett sted er 3 uker (uten å ha kilde på dette)

FSK er vell toppen av toppen. Er vell en grunn til at du kun kan søke FSK om du allerede har gjennomført førstegangstjenesten. Jeg er rimelig sikker på at de beste av de beste er i FSK, og du har rett i at de sikkert rekrutterer de beste fra MJK og HJK.

Lenke til kommentar

Opptaket til MJK er 5 uker (http://forsvaret.no/...%C3%B8ring.aspx). Fallskjermjeger mener jeg å ha lest ett sted er 3 uker (uten å ha kilde på dette)

FSK er vell toppen av toppen. Er vell en grunn til at du kun kan søke FSK om du allerede har gjennomført førstegangstjenesten. Jeg er rimelig sikker på at de beste av de beste er i FSK, og du har rett i at de sikkert rekrutterer de beste fra MJK og HJK.

Kan jo aldri være sikker på noe som helst, men Telemarks Bataljonen er jo også kun etter du har fullført førstegangstjenesten, og dem er ikke MJK eller FSK for å si det sånn, så det må ikke være en faktor.

Folk detter jo av under hele første året som marinejeger, så hva som kan regnes som opptak er litt vansklig å si, men når man først har kommet seg til ramsund virker det som man er mere sikret, tror dette er 30 uker ut i utdanningen.

Uansett, vil du ha en karriere innen forsvaret ville jeg heller søkt, MJK eller KJK enn å gå Fallskjermjeger. Deretter søke FSK om det er ønskelig noen år senere.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Ramsund kommer man til etter Jul. Overlever du resten av førstegangstjenesteåret kan du skrive kontrakt (hender en sjelden gang at MJK ikke vil skrive kontrakt med deg). Da er man profesjonell på samme linje som med dem i FSK.

MJK og HJK/FSK ble bygget opp med SBS og SAS som forbilder. De gjør mye av det samme, men MJK er naturlig nok mer knyttet til Sjøforsvaret. FSK lærer f.eks ingenting om ubåt tjeneste.

TS: Hvis du har mye erfaring fra det våte element taler det i favør MJK. (Bare husk prosentvis kommer færre inn i MJK så man kan anta det er vanskeligere).

Lenke til kommentar

Opptaket til MJK er 5 uker (http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/marinejegerkommandoen/marinejeger/Sider/Opptak-og-gjennomf%C3%B8ring.aspx). Fallskjermjeger mener jeg å ha lest ett sted er 3 uker (uten å ha kilde på dette)

Var fallskjærmjeger som du trodde eller tenkte du på FSK, har du gjort research på KJK(kystjegerkommandoen)?

Lenke til kommentar

Var fallskjærmjeger som du trodde eller tenkte du på FSK, har du gjort research på KJK(kystjegerkommandoen)?

Når jeg spurte om førstegangstjeneste mente jeg da Fallskjermjeger, eller Marinejeger, så forstår ikke hvorfor folk drar inn FSK? Dette er jo "neste steg". Har grunnleggende forståelse for hva KJK innebærer. Men er og av den oppfatning av at om du ønsker en karriere some innebærer internasjonale opperasjoner, og generelt sett få brukt utdannelsen din så er det MJK eller HJK - med over gang til - FSK som gjelder. Min oppfatning av vanskelighetsgrad er - i synkende rekkefølge - som følger:

1.FSK

2.MJK

3.HJK

4.KJK

Enig?

Lenke til kommentar

Fallskjermjeger er en førstegangstjenste, og har ingen avdeling som reiser til utlandet. Denne tjenesten er mere for folk som vil ha en spennende førstegangstjeneste eller forberede seg til MJK eller FSK/HJK.

MJK er førstegangstjeneste jo.

Hei og takk for svar!

Hvilke definisjoner legger du i en "spesialstyrke" i så tilfelle? Om de utfører mye de samme tjenestene må vell de ha mye den samme treningen også, som definerer dem begge som mye det samme?

MJK driver med internasjonale operasjoner, og som flere har påpekt er fallskjermjeger kun førstegangstjeneste? Det med at FSK er et tøffere enn MJK tviler jeg sterkt på. De ligger på ganske lik linje med hverandre. Begge utfører antiterror oppdrag, men MJK er mer siktet til maritime oppdrag enn det FSK er. Ta f.eks. en kapring av et skip på det internasjonale hav, så tenker jeg at de vil sende MJK fremfor FSK. Jeg syns ikke det er logisk å sette 2 styrker opp imot hverandre SPESIELT om man ikke har vært i begge styrkene selv!

Lenke til kommentar

MJK driver faktisk ikke med anti-terror oppdrag i Norge, det er det kun FSK og Delta. Men MJK kan helt sikkert støtte dersom det skulle være behov.

Det å måle MJK og FSK opp mot hverandre er bare tull å gjøre dersom man ikke har vært hos begge avdelinger. Blir bare synsing.

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

MJK driver faktisk ikke med anti-terror oppdrag i Norge, det er det kun FSK og Delta. Men MJK kan helt sikkert støtte dersom det skulle være behov.

Det å måle MJK og FSK opp mot hverandre er bare tull å gjøre dersom man ikke har vært hos begge avdelinger. Blir bare synsing.

Muligens ikke i Norge, men det er kjent at de har bidratt i Afghanistan. Men jeg er helt enig. Det å sette 2 enheter opp imot hverandre blir bare tåpelig med mindre man har god erfaring innenfor begge

Endret av patix95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...