Gå til innhold

Jeg hater kommentarer uten mening


Harepuz

Anbefalte innlegg

Internett er min hovedkilde til informasjon. Nyheter, både innenriks og utenriks, om alle slags temaer. Jeg kan telle gangene jeg har kjøpt en papiravis på èn, kanskje to hender. De fleste av oss, i hvert fall flere og flere, bærer rundt på en portal til all verdens digital media.

Det er ofte sagt, og selv er jeg fryktelig lei uttrykket, men jeg tar det likevel med: verden har krympet.

Det er selvfølgelig ikke bare media som skal ha gleden for dette, men tenk på forandringen mobiltelefonen alene har gjort. Jeg husker veldig godt pappas ord: «Før gikk vi bort til hverandre og spørte om vi skulle leke sammen, da». Inntil vi fikk mobiltelefoner gjorde vi selvsagt det vi også, men det ble liksom mye enklere å bare sende en melding.

 

Og sosiale medier, da. Eksponeringssyke menneskers trenings- og jobbeblogg. Har du noen gang logget inn på Facebook og lest statusoppdateringer uten å lese om en persons treningsøkt, lunsj eller noe lignende? Det er i hvert fall heller unntaket enn regelen for underskrevne. Utgangspunktet for sosiale medier er selvfølgelig vel og bra. Å holde kontakten med hverandre, å dele livets gleder og sorger med kjente og kjære. Jeg blir bare lei av alt det unødvendige. De oppdateringene som like gjerne kunne sagt «trykk liker».

 

Det jeg irriterer meg aller mest over, og som kanskje er den største årsaken til at jeg skriver dette innlegget er hvor hjernedøde mange mennesker liker å fremstå på internett. Se for eksempel på nettaviser som VG og Dagbladet. Det er virkelig helt utrolig hvor mye tid folk (spesielt folk uten utdanning i følge noen av mine forelesere) bruker på å legge igjen usaklige, ubegrunnede og latterlig ureflekterte kommentarer. Verst er kanskje Dagbladet. Her har brukeren et alias og han/hun er dermed ganske så anonym. Det spiller jo derfor ingen rolle hvordan man fremstår, ikke sant? Det er helt greit for meg, det, men det som fascinerer meg er først og fremst tidsbruken. Hva er poenget? Hva får vedkommede, for ikke å si andre, ut av lavpannede innlegg uten mening overhode?

Ikke misforstå, det er nok av håpløse kommentarer på VG også.

Det er ikke bare at kommentarene er nyttesløse. Veldig mange er direkte fiendtlige også, og dette er nok ofte spesielt for kommentarfeltene der brukerne kan gjemme seg bak brukernavnene sine.

 

35b9hud.png

 

Jeg digger YouTube og tør ikke engang tenke på hvor mange timer med underholdning nettstedet har gitt meg. Det er møtestedet for blant annet kreative filmskapere, dyktige animatører, humorister og idioter. Ja, idioter. I bildet ovenfor har jeg samlet et knippe kommentarer lagt igjen under noen tilfeldige videoer på YouTube. Hva feiler det folk? For det første, hvorfor så slem? Jeg har lest flere ganger at for mye tid foran en skjerm kan gjøre folk aggressive. Kan dette være forklaringen? Jeg ser for meg tenåringer uten ambisjoner som sitter på rommet sitt med lyset skrudd av, og som i mangel på sosialt liv desperat forsøker å hente inn litt av oppmerksomheten de ikke makter å få utenfor husets fire vegger. Dette er selvfølgelig unøyaktig, fordomsfult og banalt, men det er bildet jeg har dannet i mitt hode. For det andre, hvorfor ikke finne på noe annet? Svaret på dette kan jeg jo allerede ha vært innom: disse folkene har kanskje ikke noe annet å ta seg til. Det kan vel ikke ha seg slik at de virkelig har troen på at det skal være til fordel for noen som helst?

Jeg kan ikke beskrive det, men jeg opplever en frustrasjon når jeg forsøker å tenke meg til disse menneskenes motivasjon. Ja, jeg vet de kalles "troll". Nei, jeg forstår ikke poenget. Det er bare bortkastet tid.

 

Jeg føler jeg må skrive litt om diskusjoner også. Jeg elsker dem. Det er gøy, og ideelt sett givende å uttrykke meningene sine, høre andres meninger og drøfte sammen. Et forum er et bra sted for dette, da man enkelt finner mennesker å diskutere med som deler dine interesser. Men i blant disse menneskene vil det være folk med mindre kunnskap om temaet. Dette er selvfølgelig helt greit. Det jeg mener ikke er greit er at disse menneskene likevel velger å delta i diskusjonen med sin svada.

Det beste eksempelet jeg kommer på er såkalte «fanboys». Så flott da, at du er fornøyd med produktet ditt, men hvorfor sier du at det er bedre når du ikke har peiling på alternativene? Hvorfor må du slenge dritt om alternativene bare fordi du ikke er begeistret? Disse folkene ser ut til å glemt at smaken er som rompestompen. Det er typisk for dem å fremme et hat mot B bare fordi de selv eier eller liker A. Diskusjoner som dette har i praksis like mye for seg som småkranglene på barneskolen:

 

Ola: «B suger»

Arne: «A suger»

Ola: «Nei, B suger»

Arne: «Nei, A suger»

 

Dette er naturligvis uunngåelig, og det vil aldri ta slutt. Noen liker tydligvis å kaste bort tiden sin på å skrive møl.

 

Poenget mitt er at jeg synes det er trist at så mange folk sitter og sløser tid som de åpenbart trenger til noe annet. Du kan nærmest se behovet for oppmerksomhet og livserfaring ved å lese deres kommentarer og innlegg.

I tilfelle noen lurer: Nei, jeg blir ikke provosert, og jeg vet bare kan overse det. Som regel gjør jeg jo det. Oksygenet til dette innlegget er en kombinasjon av et tema som har ligget i hodet mitt nokså lenge og skrivekløe. Ja, jeg har nå vært veldig negativ, men jeg ser for all del mange, mer betydningsfulle positive sider ved internett.

 

Jeg håper emnet er plassert i riktig del!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det heter: "På internett kan du være hva du vil. Dumt at så mange vil være idioter og drittsekker"...

 

En av mine gamle sjefer sa det slik (etter at jeg hadde sagt noe uoverilt i en epost til en kollega): Skal du si noe pent kan du si det på epost. Skal du si noe vanskelig så si det på telefonen, og skal du si noe stygt så gjør det ansikt til ansikt.

 

Det er som jeg pleier å si lett å være tøffere enn toget når du sitter bak PC'en med cola og potegull. Jeg pleier å tenke på den ovenstående leveregelen før jeg poster i vanskelige emner eller kommer med personlige kommentarer.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...