coban Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Expert Norge AS: http://www.proff.no/...tstyr/Z0I3V1CL/ 2007: 4287 MNOK (169 MNOK ORES) 2011: 3600 MNOK (-27 MNOK ORES) Minus -16% på inntektssiden siden 2007, bunnlinjen er snudd fra 169 MNOK positiv til minus -27 MNOK. Elkjøp Norge: http://www.proff.no/...tning/Z0I5OG8Q/ 2007: 4292 MNOK (71 MNOK ORES) 2011: 4595 MNOK (126 MNOK ORES) 7% økning på inntekstsiden. Resultat har nesten doblet seg. Elektronikkbransjen Norge: http://www.elektroni...-presentasjoner Ifølge Elektronikkbransjen så er markedet ned -5,4% totalt [edit: var feil tidligere]. Nå har jeg jobbet i bransjen en del år, og markedet har falt jevnt og trutt siden toppårene 07/08. MAO så har MrLG rett. Endret 21. september 2012 av coban Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Takk for skikkelig informasjon, det var et friskt pust. Utifra følgende grafer (Jeg ser nå på omsetning, da det er dette som har betydning for markedsandel) Elkjøp: http://www.proff.no/...C3%B8p+Norge+AS Expert: http://www.proff.no/...Expert+Norge+AS virker det som Elkjøp har klart seg bedre gjennom finanskrisen enn hva Expert har. Her har helt tydelig Elkjøp tatt markedsandeler fra Expert. Dette passer bra med at Expert har rykte for å være dyrere og kunder heller går til Elkjøp for å spare penger i vanskelige tider. Det siste året virker det som nedgangen til Expert har snudd. Jeg har allikevel vanskelig for å tro at nedgangen til Expert har noe med service å gjøre og hvor fornøyde kunder er, men det er selvfølgelig ikke umulig. Det er en stund siden jeg jobbet i Expert (rundt oppgangstiden), på den tiden var folk stort sett fornøyde med servicen og jeg hørte ofte klager på Elkjøp. Det høres jo litt rart ut at dette plutselig skulle endre seg til at "Elkjøp har bedre service enn Expert" Endret 21. september 2012 av Visjoner Lenke til kommentar
coban Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Takk for skikkelig informasjon, det var et friskt pust. Utifra følgende grafer (Jeg ser nå på omsetning, da det er dette som har betydning for markedsandel) Elkjøp: http://www.proff.no/...C3%B8p+Norge+AS Expert: http://www.proff.no/...Expert+Norge+AS virker det som Elkjøp har klart seg bedre gjennom finanskrisen enn hva Expert har. Her har helt tydelig Elkjøp tatt markedsandeler fra Expert. Dette passer bra med at Expert har rykte for å være dyrere og kunder heller går til Elkjøp for å spare penger i vanskelige tider. Det siste året virker det som nedgangen til Expert har snudd. Jeg har allikevel vanskelig for å tro at nedgangen til Expert har noe med service å gjøre og hvor fornøyde kunder er, men det er selvfølgelig ikke umulig. Det er en stund siden jeg jobbet i Expert (rundt oppgangstiden), på den tiden var folk stort sett fornøyde med servicen og jeg hørte ofte klager på Elkjøp. Det høres jo litt rart ut at dette plutselig skulle endre seg til at "Elkjøp har bedre service enn Expert" Vel, jeg syntes ikke det er rart.. Elkjøp har en bedre webside, bedre kundeservice på telefon og mail, mulighet for å hente i butikk. Ting snur seg veldig raskt i denne bransjen - og Expert har sovet i timen. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Vel, jeg syntes ikke det er rart.. Elkjøp har en bedre webside, bedre kundeservice på telefon og mail, mulighet for å hente i butikk. Ting snur seg veldig raskt i denne bransjen - og Expert har sovet i timen. Bedre webside kan jeg skrive under på ja . Det kan faktisk hende web er et avgjørende punkt hvor Expert har driti seg ut. Siden har ikke forandret seg mye siden jeg jobbet der, og da var den ganske tragisk. Mulighet for å hente i butikk har da vel Expert også. Det var oppe og gikk allerede da jeg jobbet der. Telefon og mail, snakker du da om korrespondanse direkte til den enkelte butikk eller sentralt? Personlig tror jeg hovedproblemet til Expert ikke nødvendigvis er service, men heller strategi. De har forsøkt uten å klare det å "bli som Elkjøp" med "kanontilbud" og eplekjekke inkompetente selgere, istedet for å ta vare på det de hadde, nemlig ryktet som et sted man fikk litt bedre kompetanse og litt bedre varer for en litt dyrere penge. Det var det folk satte pris på med Expert i min tid. Nå har de havnet et sted midt i mellom, med noen butikker hvor du får både og, men andre butikker du ikke får noen av delene. Det er nok fortsatt stor forskjell på små lokale Expertbutikker og store kjede-eide varehus. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Jeg kan komme med de korrekte tallene for selve "butikkjedene". Husk at både Elkjøp og Expert består av en lang rekke selskaper, og her er det det selskapet som driver butikkene/nettbutikkene som er det interessante. For Elkjøp er da ikke Lefdal med (som alle vet er det en del av Elkjøpkonsernet) I perioden 2007 - 2011 har de to kjedene hatt følgende utvikling (Lefdal er tatt med i tillegg). Jeg bruker kun salgsinntekter, da posten andre inntekter kan inneholde inntekter som ikke nødvendigvis er knyttet til salg/omsetning i selve butikkene. 2007 2008 2009 2010 2011 Expert 4,2 mrd 4,1 mrd 3,8 mrd 3,5 mrd 3,6 mrd Elkjøp 4,1 mrd 4,3 mrd 3,9 mrd 4,1 mrd 4,3 mrd Lefdal 1,2 mrd 1,4 mrd 1,5 mrd 2,0 mrd 2,2 mrd Så det er korrekt at Expert har hatt en omsetningsnedgang, som de ser ut til å snu til en viss grad (det finnes nyere informasjon som ikke er åpent tilgjengelig som tydeligere viser dette). Elkjøp har ikke hatt omsetningsøkning å snakke om, mens Lefdal er den klare vinneren. Lefdal sin økning skyldes nok i stor grad utbygging av butikker på nye steder, noe jeg vet de har gjort de siste årene. Altså Elkjøpkonsernet (Dixon) Både Elkjøp og Expert hadde en omsetningsdupp i 2009 - grunnet finanskrisen. Elkjøp har tatt seg raskt opp, Expert sliter noe mer med å hente seg inn igjen. Men endring i omsetningstall kan ikke brukes til å legge sammen 1 og 1. En omsetningsnedgang kan faktisk være villet, dvs man velger å fokusere drift på de mest lønnsomme områdene, og dropper mindre attraktive områder. Sier ikke at det gjelder her, men skråsikre uttalelser på dette området krever faktisk at man gjør en analysejobb. Og omsetningstall kan i alle fall ikke brukes til å vurdere prisnivå eller service. Når det gjelder total størrelse er Expert AS og Elkjøp Nordic AS ikke så ulike i størrelse. @coban: Du kan ikke bruke totale driftsinntekter i dette tilfellet. I posten andre driftsinntekter kan det ligge inntekter som ikke er relevante - f.eks former for tjenestesalg som ikke er relatert direkte til butikkenes omsetning. Så man må bruke salgsinntekter. @Visjoner: Du har mye rett i det siste om Experts mangel på strategi. Expert har ikke funnet fram til potensielle differensieringsfaktorer eller markedsfører de godt nok. F.eks handler jeg en del på den lokale Expert-butikken, som ikke er eid av Expert (frittstående kjedebutikk) fordi de har et tilbud knyttet til hjemfrakt og montering som knuser Elkjøp sitt (som i realiteten er fraværende - dvs prisen er hårreisende). Jeg er enslig, og det å få inn et kjøleskap, vaskemaskin, komfyr eller stort TV er ikke akkurat enkelt uten hjelp. For mange i de mest kjøpesterke gruppene, dvs personer fra 50 - 70 år (ja dette er de mest kjøpesterke når det gjelder kapitalvarer), vil slike faktorer kunne ha større betydning enn pris. Endret 21. september 2012 av Bolson 1 Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Expert er jo forferdelig med prisene sine. Handler aldri noe der da det er dyrt. Men greit å gå inn der på da det er lang til nærmeste elkjøp, lefdal i sentrum for å teste og se på produktene man skal kjøpe på nett. Lenke til kommentar
coban Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg kan komme med de korrekte tallene for selve "butikkjedene". Husk at både Elkjøp og Expert består av en lang rekke selskaper, og her er det det selskapet som driver butikkene/nettbutikkene som er det interessante. For Elkjøp er da ikke Lefdal med (som alle vet er det en del av Elkjøpkonsernet) I perioden 2007 - 2011 har de to kjedene hatt følgende utvikling (Lefdal er tatt med i tillegg). Jeg bruker kun salgsinntekter, da posten andre inntekter kan inneholde inntekter som ikke nødvendigvis er knyttet til salg/omsetning i selve butikkene. 2007 2008 2009 2010 2011 Expert 4,2 mrd 4,1 mrd 3,8 mrd 3,5 mrd 3,6 mrd Elkjøp 4,1 mrd 4,3 mrd 3,9 mrd 4,1 mrd 4,3 mrd Lefdal 1,2 mrd 1,4 mrd 1,5 mrd 2,0 mrd 2,2 mrd Så det er korrekt at Expert har hatt en omsetningsnedgang, som de ser ut til å snu til en viss grad (det finnes nyere informasjon som ikke er åpent tilgjengelig som tydeligere viser dette). Elkjøp har ikke hatt omsetningsøkning å snakke om, mens Lefdal er den klare vinneren. Lefdal sin økning skyldes nok i stor grad utbygging av butikker på nye steder, noe jeg vet de har gjort de siste årene. Altså Elkjøpkonsernet (Dixon) Både Elkjøp og Expert hadde en omsetningsdupp i 2009 - grunnet finanskrisen. Elkjøp har tatt seg raskt opp, Expert sliter noe mer med å hente seg inn igjen. Men endring i omsetningstall kan ikke brukes til å legge sammen 1 og 1. En omsetningsnedgang kan faktisk være villet, dvs man velger å fokusere drift på de mest lønnsomme områdene, og dropper mindre attraktive områder. Sier ikke at det gjelder her, men skråsikre uttalelser på dette området krever faktisk at man gjør en analysejobb. Og omsetningstall kan i alle fall ikke brukes til å vurdere prisnivå eller service. Når det gjelder total størrelse er Expert AS og Elkjøp Nordic AS ikke så ulike i størrelse. @coban: Du kan ikke bruke totale driftsinntekter i dette tilfellet. I posten andre driftsinntekter kan det ligge inntekter som ikke er relevante - f.eks former for tjenestesalg som ikke er relatert direkte til butikkenes omsetning. Så man må bruke salgsinntekter. @Visjoner: Du har mye rett i det siste om Experts mangel på strategi. Expert har ikke funnet fram til potensielle differensieringsfaktorer eller markedsfører de godt nok. F.eks handler jeg en del på den lokale Expert-butikken, som ikke er eid av Expert (frittstående kjedebutikk) fordi de har et tilbud knyttet til hjemfrakt og montering som knuser Elkjøp sitt (som i realiteten er fraværende - dvs prisen er hårreisende). Jeg er enslig, og det å få inn et kjøleskap, vaskemaskin, komfyr eller stort TV er ikke akkurat enkelt uten hjelp. For mange i de mest kjøpesterke gruppene, dvs personer fra 50 - 70 år (ja dette er de mest kjøpesterke når det gjelder kapitalvarer), vil slike faktorer kunne ha større betydning enn pris. Du har selvfølgelig rett i at jeg har inkludert med "andre inntekter", likevel så syntes jeg at det tegner et 99% riktig bilde av rikets tilstand. 2007 2008 2009 2010 2011 Expert 4,2 mrd 4,1 mrd 3,8 mrd 3,5 mrd 3,6 mrd Elkjøp 4,1 mrd 4,3 mrd 3,9 mrd 4,1 mrd 4,3 mrd Lefdal 1,2 mrd 1,4 mrd 1,5 mrd 2,0 mrd 2,2 mrd Hvis jeg bruker din metode til å kalkulere stykeforholdet mellom "elkjøp" og expert (inkludert lefdal) så blir det jo slik: 2007...2011: 1.26, 1.39, 1.42, 1.74, 1.80 Som det fremkommer ovenfor så har styrkeholdet mellom de to kun gått én vei. Elkjøp konsernet har styrket sin posisjon betydelig, mens expert har tapt. Nå vet vi at markedet generelt har gått ned ganske mye siden 2007 - og da har jo expert klart seg relativt bra siden 2008. Mao er det andre enn elkjøp og expert som har tapt. Du blander sammen omsetning og lønnsomhet, det kan være bevisst for alt vi vet. Uansett så er omsetning er uttrykk for hvor stor andel av markedet man "eier", om man klarer å snu denne omsetningen til noe positivt eller ei kommer an på andre faktorer. Sakens kjerne er at hvis man ikke har omsetning så har man ikke grunnlag for å skape lønnsomhet. Jeg vil si at 10 MRD og 15 MRD i omsetning er ganske betydelig.. spesielt hvis du inkluderer med resultatet til hver av disse enhetene som er på minus -1 MRD kontra pluss 500 MNOK. Det betyr at Expert AS taper 10 øre for hver krone de tjener. Når jeg ser på regnskapet til de to kjedene så er det tydelig at Expert må kutte kostander. Posten lønnskostander er på samme nivå som den var på i toppåret 2007, men omsetningen er betydelig lavere. Elkjøp har samme kostnadsnivå ettersom de har tilsvarende samme omsetning. Det er veldig mye tall å ta tak hvis man virkelig ønsker, spesielt hvis man begynner å se på balansen. Disse tallene er jo bare det mest nødvendige ift til det man får ut av br.sund registrene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå