Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hei! Har til nå 2 tusenmetere fra biltema, men vurderer å montere to til. Men så vet jeg at det ikke er lov med 4 tusenmetere på personbil. Men hva slags reaksjoner kan jeg forvente meg om jeg monterer 2 til? Ser utrolig mange som kjører med f.eks 3 lys, og det er jo ikke lov mtp at det skal være partall av lys. Og hvor stor er risikoen for å bli stanset for dette? Har vel strengt tatt ikke lov å montere tusenmetere uten typegodkjenning, men har ikke hørt noe ang dette.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Du risikerer forelegg på flere tusen kroner dersom du blir stoppet i kontroll. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Du risikerer forelegg på flere tusen kroner dersom du blir stoppet i kontroll. Hvis du blir stoppet i teknisk kontroll/rutinekontroll risikerer du måtte møte til kontroll hos vegvesenet. Du får nok også et forenklet forelegg på 2600kr (Samme som å kjøre uten tilstrekkelig lys) Ellers er det bare å demontere to av lyktene før PKK. Har selv kjørt med 4 ekstralys på alle mine bileri 4 år bak rattet. Har blitt stoppet i kontroller, uten reaksjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Takker for svar. Tok meg forøvrig tid å lese på vegvesenet og kan visst ha 4 tusenmetere og 6 tusenmetere på lastebil med max 480 lux. Så har jo 30 av ref. verdi på biltema lysa. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Skal du ha dette på en lastebil med tillatt totalvekt over 12 tonn? Da kan du ha: "For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 - og M3 -kjøretøy." dvs. lastebil m. ttv over 12 tonn og buss med ttv over 5tonn. http://www.lovdata.n...8-028.html#28-1 Hvor er det du har lest? Endret 20. september 2012 av mobile999 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei! Leste det her:: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys Fjernlys Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei! Leste det her:: http://www.vegvesen....rhet/Bilens+lys Fjernlys Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys. som mobile999 sa. På en lastebil kan du montere 4 esktra lys, og på en personbil kan du montere 2 ekstra. Det står det tillatte antallet, og dette inkluderer hovedlykten din. Altså kan du kun montere 2 ekstra fjernlys på bilen din hvis hovedlykten din også har fjernlys. Sammen skal disse ikke lyse sterkere enn 480LUX. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. Som forrige innlegg beskriver: Legg merke til at dette er inkludert bilens orginale fjernlys. Endret 3. oktober 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Aha, søren Takk for oppklaringen! Tror jeg holder meg til 2 jeg da, hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå