Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med DNS oppslag i Exploreren

Anbefalte innlegg

Folkens. Har en liten lei greie som jeg ikke helt finner ut av..

Jeg har en kunde med en Windows 2003 server som fungerte som en ROUTER og domene kontroller. Denne hadde IP adressen 172.16.0.1/24

Så kjøpte kunden en hardware router fordi de ville ha inn VPN etc. Denne routeren er satt opp som DHCP server med IP range 172.16.1.X/24 og jeg har ikek passordet til den. Jeg tenkte at dette ikke var noe stort problem, da jeg bare kunne endre IP adressen på Windows serverene. Jeg endret den til 172.16.1.1/24 og slo av DHCP services på burken for å la Cisco routeren ta over rollen. Dette så ut til å fungere helt perfekt. Alle fikk mnye IP adresser og alt ser bra ut.

Problemet er at jeg ikek kan browse serveren fra exploreren ved å bruke nettverks navnet. Men fra CMD så kan jeg både pinge navn og IP

Altså: Fra CMD:

PING 172.16.1.1 FUNKER

PING MyServer FUNKER

Explorer: \\172.16.1.1 FUNKER

Explorer: \\MyServer Funker IKKE

Noen som har noe tips her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardware routeren deler ikek ut IP adresse til serveren. Den er fast. DHCP i routeren er satt til 172.16.1.100-172.16.1.199. Derfor har nok ikek routeren delt ut denne adressen til en annen klient heller.

Hosts filen er selvsagt en mulighet, men det er mange maskiner i dette nettet som skal bruke serveren og det blir jo helt håpløst..

Jeg ser ikek helt dette med network tjenesten. Som sagt så kan jeg åpne en DOS boks og pinge både 172.16.1.1 og MyServer uten problemer. Det er Windows Explorer som ikke klarer å se \\MyServer og dermed fungerer ingen av SHARE som er opprettet av login script og slikt under pålogging

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig? Hvordan skal routeren kunne blokkere intern nett trafikk? Routeren er jo bare en EDGE til internet og hvis ikke jeg har missforstått alt som har med TCP-IP å gjøre så er det kunn trafikk som går igjennom gateway som håndteres av en router, men jeg har tatt feil før jeg...

En anne ting. Hvordan forklare dette at man uten videre kan bruke exloreren mot hvilken som helst anne maskin på nettet? Bare å åpne NetworkNaigh... og dobbeltklikke på en av maskinene i nettet og vips så kommer alle shares opp. Merkelig hvis routeren skulle finne på å spærre intern trafikk sånn uten videre - og bare på IP 172.16.1.1. Virker ikke logisk for meg...

Lenke til kommentar

tja, det kunne jeg gjort, men jeg er usikker på om dette løser noe. Eneste tjenestene som kjører på routeren er jo brannmur og gateway. DNS og slikt er fortsatt på serveren og alle klientene har 172.16.1.1 som IP adresse til serveren. Tror jeg skal koste på meg en restart og se hva som skjer. Tipper at IP byttet har forvirret serveren av en eller annen grunn og at noen tjenester fortsatt tror at nettet går på 172.16.0.X

Eller kansje jeg burde sette tilbake DHCP på serveren i stedet for routeren....... Bare hater uforklarlige problemstillinger :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...