Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped eller lett mc?


ingunnm

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har noen tips angående valg av enten moped eller lett mc? Jeg bor på et sted der det er et stykke (ca. 4-5 km) til nærmeste bussholdeplass eller tog stasjon og har tenkt å skaffe meg enten moped/scooter eller lett mc. Jeg er så usikker på hvem av dem..

Kommer i hovedsak til å bli brukt til og fra toget og til og fra venner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det vel i hovedsak tre praktiske, vesentlige faktorer: pris, fart og (lovlig) mulighet for passasjer.

 

Du kjenner vel best dine lokale veistrekker, og iom at du bor såpass langt fra nærmeste bussholdeplass er vel ikke faren stor for at du roter deg borti noe motorvei. Mopeder kan vel kjøres de fleste steder hvor det ikke er motorvei, men det er vel ikke nødvendigvis verken hensiktsmessig eller forsvarlig egentlig å ligge i 45 i 80-sone - selvsagt avhengig av veien og trafikken der.

 

Prismessig vil ikke bare en lettsykkel være omlag dobbelt så dyr i innkjøp, lappen er også vesentlig dyrere enn for moped. I tillegg vil det være svært lite obligatorisk du slipper unna om du senere skal ta tungsykkellappen og har lettsykkellappen fra før. På min lokale trafikkstasjon koster mopedlappen 6000 (pakkepris). For lettsykkel koster det 1050 for MC-kurs, 740 per kjøretime (45 min), 4100 for sikkerhetskurs, 500 for teoriprøve og totalt ca 3900 for oppkjøring (inkl gebyrer til vegvesenet). Påregner du 10 dobbelttimer og null stryk er du oppe i over 24000 bare for lappen. Fordelen er, naturlig nok, at du får en grundigere trafikal opplæring, og kanskje du vil behøve færre kjøretimer når du en dag i fremtiden skal utvide førerkortet med flere bokstaver. Samtidig er det en vesensforskjell på disse prisene om du kun planlegger å ta lappen for å kjøre enten moped eller lettsykkel når du er i alderen 16-18.

 

Og selvsagt, mulighet for å kjøre lovlig med passasjer. Jeg vet ikke hvor tungt dette veier hos deg, men boten ser ut til å være 2000 kr for å kjøre med passasjer over 10 år på moped (+ ytterligere om vedkommende ikke har hjelm).

 

Selv tok jeg verken M (moped) eller A1 (lettsykkel) da jeg var 16. I dag har jeg A (mellomtung/tung) og B (bil) (der A1 og M er "med på kjøpet"), og kjører tung sykkel, hovedsaklig til og fra jobb. Hadde jeg hatt A1 fra før hadde jeg nok heller kjøpt en lettsykkel, da det først og fremst er praktiske årsaker til grunn (motorvei herfra til jobb), og hadde nok aldri endt opp med å ta A. Skulle jeg valgt mellom moped og lettsykkel da jeg var 16 hadde jeg nok valgt moped pga. pris og topografien i lokalområdet (for det meste tettbygd strøk og lite behov for å kjøre på motorvei den gang), men bor du "på landet" med mindre tettbygd strøk og høyere fartsgrenser kan dette selvsagt veie tyngre for lettsykkel.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Klasse M følger med B, klasse A1 gjør det ikke. Jeg har hatt B i noen år nå, men har ikke kunnet kjøre A1 før jeg fikk klasse A nå nylig.

Hadde A1 fulgt med B hadde jeg neppe tatt A, som sagt ;)

 

Vel å merke: i tidligere tider har det gjort det. Min far, som tok billappen tidlig på 70-tallet, fikk A1 inkludert, og kjører faktisk nå en 125 ccm scooter til og fra jobb når det er sesong for det. Min mor, som jeg regner med tok billappen rundt 1980, har ikke A1.

 

edit: Jeg ser nå hvordan det forrige innlegget mitt kunne misforstås. Poenget var at jeg i dag har både A1 og M uten å ha tatt dem spesifikt, men A1 fulgte altså med A, ikke B :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...