Gå til innhold

utskifting av deler i PC

Anbefalte innlegg

Halloen

Da jeg mistenker at hovedkortet mitt har tatt kveld, tenkte jeg det var på tide å bytte ut litt deler maskina.

Så tenkte å høre med folket her om deres mening på det jeg har plukket ut da jeg ikke er så oppdatert på HW-fronten lengre.

Det som blir vidreført fra nåværende PC er følgende: Phenom X6 1090T, AMD 5850 og ymse disker og tilbehør.

Har plukket ut følgende fra komplett:

Gigabyte GA-990FXA-D3, Socket-AM3+ 979.00NOK

ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SLI&CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower 745.00NOK

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, Rød LEDs Av/På

Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W PSU 845.00NOK

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA,140mm Vifte

Lurer også på som er forskjellen på D3 og UD3 versjonene av HK. Er det noen praktisk forskjell? Driver ikke med noe særlig overklokking.

Men er vel PSU jeg er mest usikker på. Modulær høres praktisk ut, men ikke noe krav.

Ser jo også at komplett er rimelig dyrt, men de har alt på lager. Foretrekker å bestille alt på en plass. Andre webshops som jeg bør sjekke ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke legge litt penger i ting om du først skal kjøpe nytt kabinett + PSU?

Jeg syns skal du først velge ny psu vurder minimum Corsair TX 650W.

Ville heller vurdert Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB

8GB 2Rx8 1G x 64-Bit, DDR3-1600, CL10, 240-Pin DIMM om du ikke vurder å handle noe brukt her.

Kjøpe lange rambrikker gir deg problemer hvis du vurder noctua D14 kjøler senere.

Angående forskjeller på hovedkort ser du det her:

Om hovedkortet er innen garanti (5 år) ville jeg prøvd garanti først, hovedkort ryker ikke så lett om man ikke overklokker, men kommer du inn i bios eller er pcen helt død?

Kan jo være strømforsyningen som er defekt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke legge litt penger i ting om du først skal kjøpe nytt kabinett + PSU?

Jeg syns skal du først velge ny psu vurder minimum Corsair TX 650W.

Ville heller vurdert Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB

8GB 2Rx8 1G x 64-Bit, DDR3-1600, CL10, 240-Pin DIMM om du ikke vurder å handle noe brukt her.

Kjøpe lange rambrikker gir deg problemer hvis du vurder noctua D14 kjøler senere.

Angående forskjeller på hovedkort ser du det her:

Om hovedkortet er innen garanti (5 år) ville jeg prøvd garanti først, hovedkort ryker ikke så lett om man ikke overklokker, men kommer du inn i bios eller er pcen helt død?

Kan jo være strømforsyningen som er defekt.

Kan være PSU som streiker, men jeg holder en knapp på HK. Får intet bilde\POST på skjermen, men alt av vifter og disker spinner opp. Så skjer det ikke mer. Selv powerknappen er død. Går ikke å holde den inne for å skru av.

Og maskinen var sånn, så plutselig funket den en kveld. Funket perfekt da, kunne spille og kose meg. Neste oppstart var den steindød igjen. Har forsøkt å starte uten noen komponenter i den, CMOS resett, etc. uten resultat.

Men så til komponentene, hvorfor trenger jeg større PSU?

Kommer neppe til å kjøre SLI\crossfire, eller klokke veldig mye. Er vel hovedsaklig det som trenger ekstra strøm? Men samtidig så har jo teknikmagasinet butikk her i byen, så trenger ikke bestille da.

Hovedkort-versjonene så jo rimelig like ut med unntak av noen ekstra tilkoblinger.

Enkelte butikker frasier seg alt ansvar om du kommer med ordet "garanti" etter at leverandørens garanti er utløpt (typisk 1-2 år).

Du må reklamere på produktet. CPUen er vel maks 2-3 år gammel, og jeg tipper at hovedkortet er omtrent på samme alder.

Kabinett og psu er gammelt, så det skulle jeg uansett bytte ut.

Kunne sikkert reklamert på HK, men det er kjøpt hos datakjeden før de gikk konk. Og det er uansett ett AM2+ kort, så like å greit å bytte det ut med ett AM3+ kort. Maskinen begynte sitt som liv ett athlon X2 4200-system.

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om kun bytte av hovedkort og ram burde det ikke trenge mere strøm nei.

Nyere hovedkort har 8 pins cpu strømkontakt isteden for 4 pins men det finnes overgangskabel for det.

Vi vet ikke hvorfor hovedkortet gikk i stykker, kan jo være strømforsyningen ikke er helt lengere like god så kanskje heller det er grunnen til ny strømforsyning. Men vil anbefale å kjøpe litt for god strømforsyning.

Teknikmagasinet har et veldig bra kabinett for prisen Ace ATX Ecco 420 120mm fan til 200 kr er godt kjøp er kanskje ikke så veldig støydempene kabinett og manger USB3 porter på fremsiden men til prisen er det veldig bra kjøp, Corsair CMPSU-650TX 650W var den eneste strømforsyning der som er verdt å vurdere de andre Deltaco PSU-423 ville jeg være skeptisk til spessielt for overklokking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...