Gå til innhold

5DII, vente på 6D eller gå over til Nikon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde 5d2 som ble frastjålet, men fikk det heldigvis dekt av forsikringsselskapet (værre med bildene på minnekortet :( ). Det betyr at jeg skal gå til innkjøp av et nytt kamera, og jeg har sitti på gjerdet for å se hva Nikon og Canon klarte å finne frem rundt Photokina.

 

Nikon har en fordel som ikke er nevnt under her som er at jeg har kun venner med Nikon. Det betyr at hvis jeg har Nikon vil jeg ha større mulighet til å låne til meg og bort utstyr. Det er jo alltid greit med noen friske pust inniblant. Laget et veldig raskt budsjett med litt pluss minus. Det står mye om D600, men det er jo mye fordi det er et nytt system.

 

post-91287-0-28963400-1348006881_thumb.png

 

Ser at "tyngre" og "tregere" på 5d skulle vært rødt. Og at "Mangler Telezoom" på D600 kunne vært uthevet det og. Bruker ikke telezoomen så ofte at jeg trenger kjøpe det med en gang, det hadde blitt en investering til seinere.

 

Spørsmål på si, hvordan er blitzstyringen på Nikon? Kan jeg fjernutløse sb-600 med den interne blitzen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du har venner som har Nikon er alltids et argument. Men du bør være klar over at det er forskejeller på hvordan de forskjellige kameraene tolker forskejllige farger; det gjelder også RAW.

 

Nikon grønn, f.eks. er veldig forskjellig fra Canon grønn. Også når vi snakker om å se på RAW filene i f.eks. Lightroom. Jeg har ikke gått i dybden på dette enda; da jeg ikke har så mye erfaring med hverken LR eller Nikon. Men jeg opplever det samme når jeg ser på RAW filene mine fra Canon, Olmypus og Panasonic. Samt filer jeg fra kameraer jeg bare har vært innom - Nikon D40 & D90; Fuji X10, Sigma DP2.

 

Jeg skal ikke si at den ene produsenten er mer riktig enn de andre; eller om LR er mer eller mindre riktig enn andre. Poenget er mer at at det er mange tolkninger der ute; og hvis du liker resultatet av det du har i dag; så bør det være et sterkt argument for å fortsette med det.

 

Spørsmål på si, hvordan er blitzstyringen på Nikon? Kan jeg fjernutløse sb-600 med den interne blitzen?

Jeg vil være sterkt overrasket om det ikke er så.

Lenke til kommentar

Vel for å være ærlig så fikk jeg ikke brukt det så mye. Kjøpte en oppgradering for bruke i ferien, men ble frastjålet på 4. dagen i USA :(

 

Det jeg var misfornøyd med kommer vel frem av dokumentet. Det er tregere, oppstart og shutter-lag er mye høyere enn D600. I tillegg var autofokusen ikke noe som imponerte, men det er jo alltid mulig å jobbe med. Jeg er heller ikke noen stor fan av å kjøpe elektronikk brukt, vet aldri hvordan det har vært behandlet, uavhengig av hvordan det ser ut (tenker på fukt etc). Jeg syns bare det er "for gæli" å skulle betale 13k for et nytt 5D2 i september 2012.

 

At 6D ikke er tilgjengelig før desember ødelegger ganske mye for det kamereaet, jeg tror rett og slett det blir D600 eller 5D2 igjen. Det taler for Nikon at det er nytt, både kamera og system. Er alltid gøy å skulle lære seg noe ^^ 5D2 har den fordelen at det er vesentlig rimeligere og at jeg slipper jobben med å selge+ sende objektiver og blitz over alt.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det vil nok 5D II synke i pris utover siden 6D blir og ta over, kan til og med hende vi ser det på salg helt nedi 9990.-, 6D vil nok ligge på rundt 14990.- i begynnelsen når prisraset får roet seg, og sakte krype nedover til 11990.- utover neste år. en annen ting også er at det kan være vanskelig og få tak på 6D før produksjonen er oppe og går skikkelig.

 

6D er omtrent samme størrelse som 60D bedre fokussystem en 5D mkII og skal være enormt bra til fokusering i relative mørke omgivelser "Canon påstår at det skal klare og fokusere i månelys".

Lenke til kommentar

Av erfaring vil jeg si det ikke er så enkelt å skifte system som en tror , dette med kanpper/innstillinger "gror" fort fast i fingrene og er ikke så enkelt å endre på som man tror,det samme med at de forskjellige merkene faktisk gir forskjellig fargevalg om jeg kan si det slik , det må tilvennes over tid og er ikke helt enkelt.

Det er iallefall min erfaring etter bytte av merke og jeg sitter fortsatt med en sterk bismak i munnen etter at jeg gjorde det og angrer faktisk litt .....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette skulle ikke være lett. Takker for alle tilbakemeldinger, at kameraene kommer til å gå ned i pris er vel ingen spådom, men nå har jeg vært uten kamera siden starten av juli så det begynner å klø VELDIG etter å få tak i et kamera. Litt derfor det frister lite å skulle vente på 6D i desember (tidligst).

 

Normalt når man/jeg starter tråder som dette har man en ganske god magefølelse på hva man selv ønsker. Denne gangen er det derimot veldig åpent, jeg svinger mellom 5D og D600 stadig. Det føles bare "kjipt" å skulle kjøpe et brukt 5D på nytt, når det er det jeg hadde fra før, og det er et "gammelt" kamera. I tillegg til at jeg ikke liker bruktkjøp, og syns ikke nyprisen er verdt det ekstra.

 

På D600 er ulempen at jeg må selge unna utstyret mitt, og at det svir ekstra på lommeboka. Til gjengjeld får jeg jo et nytt kamera, noen ekstra funksjoner og noen ting som er fordel (raskere, blitzstyring og AF er de sterke plussene). Syns også Snekkerns argument var godt med at det er ikke bare-bare å skulle bytte system. Jeg syns også at 6D vs D600 ikke gjør det verdt å skulle bytte fra Canon til Nikon, det er bare så dumt at Canon sitt ikke er tilgjengelig.

 

5D Mark II er 4 år gammelt, og vil nok ikke holde seg like godt i verdi som arvtakerne gjør. Det har ikke noe særlig å si i denne sammenheng, men jeg tar alle plusser og minuser med i regnestykket nå. Ser også ut til at jeg muligens kan få kjøpe D600 med litt rabatt slik at prisforskjellen mellom 5DII og D600 blir på 3000 (i tillegg mister jeg tele-zoomen).

 

post-91287-0-20340700-1348083434_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alternativt et pent brukt 7D til 6000 kr. Så har du et skikkelig kapabelt action-hus i tillegg til 6D når den tid eventuelt kommer.

 

Jeg har nå kun 5D mk3 og angrer allerede på at jeg solgte 7D. Selvom det egentlig ble solgt for å finansiere 5d mk3 :)

 

*Edit. Jeg hadde heller ikke behov for to hus, men det var veldig befriende når jeg hadde det. Et med vidvinkel/normalzoom og et med makro/tele/lyssterk fastoptikk. Særlig når man er ute og trasker på vinteren, og objektivbytter ikke er helt problemfritt.

 

Men 40D er jo et akkurat passe reserve-hus til en slikk og ingenting :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ja noen vil kanskje si det.. Og jeg burde vel kanskje ha lært etter å ha blitt frastjålet mitt på ferie i statene. Men nå er det jo også en gang slik at alt utstyr veier, og koster penger :)

Det finnes mange speilløse alternativer som ikke veier mye. Om du går for det som både hovedsystem og kamera #2 - eller kun #2, er fritt valg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...