Bytex Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Hei, Vet ikke om det er noen excel-guruer her, men spør nå likevel. Kanskje det kan gjøres via Visual Basic også, som jeg heller ikke har så mye greie på. På jobb bruker vi Excel til 4 forskjellige utregningsark til 4 forskjellige pulverblandinger. Det har gjennom flere år blitt gjort grove feil av og til ved at folk har åpnet feil utregningsark og ikke sett det. Vi snakker om avvik for flere hundre tusen i penger (disse skjemaene brukes til å regne ut overskuddspulver i blandingene våre). Jeg har prøvd å gjøre disse regnearkene så forskjellige som mulig (sterke farger i heading etc), men likevel hadde vi to slike avvik iløpet av noen uker for litt siden. Det som skjer er at overskuddspulver-mengden kan bli feil med 20-100kg, som igjen ødelegger blandingen så den må vrakes (3900 kg). Så vi hadde oppe i et forbedringsmøte idag om vi kan komme på noen gode måter å løse dette på. Folk greier tydeligvis ikke å åpne riktig ark hver eneste gang. Det kom et forslag om et tekst-vindu der man skriver inn materialnummeret til produktet vi lager, som så åpner sheeten tilhørende dette nummeret. Altså ikke en 4-valgs meny, men at vi faktisk må skrive inn riktig nummer (7-siffers batchnummer), og dermed få riktig sheet opp. Jeg ble tildelt oppdraget siden jeg er "data-mann", men jeg vet ikke så mye om Excel-programmering. Kan man lage en "sheet" som vi sender ut til alle, som bare åpner en input-boks "Tast inn materialnummer: " som så åpner den riktige av de 4 arkene vi har? Hvordan da? Googlet endel på jobb idag men fant ikke ut så mye vettig. Endret 18. september 2012 av Bytex Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jo da, dette kan jeg hjelpe deg med. Jeg tar deg bokstavelig på at det er snakk om å vise ark, ikke åpne arbeidsbøker. Vedlagte fil (fejrn .txt fra navnet før bruk) inneholder en forside med innskrivningsboks, og fire forskjellige skjulte ark, der rett ark vises ved rett kode. Programmeringen ligger i modulene Forside og ThisWorkbook. Sistnevnte skjuler alle andre ark ved åpning, det er kanskje ikke praktisk for ditt bruk, men så vet du hvor kode for slikt legges. Bytex.xls.txt Meld tilbake her eller PM for videre assistanse. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Tester det på jobb på mandag Tusen takk. Kommer tilbake til mere da. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Sure, god helg! H Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Beklager manglende tilbakemelding, det funket utmerket med endel modifisering Visual Basic koding har jeg sågodt som null peiling på, så jeg endret bare det som trengtes å endre for å få det inn i vårt format. Tusen takk skal du ha, Harald. Presenterte løsningen på møte i dag og det var godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå