Gå til innhold

Nikon FX objektiver for 15k?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Både fordi jeg syns D600 og D800 er mer interessent enn 5D3 og 6D fra Canon, og fordi jeg nå har fått flere venner med FX Nikon vurderer jeg å bytte leir. Det kunne vært greit med muligheten til å bytte rundt på objektiver for å teste litt av hvert :)

 

Likevel blir det dyrt, så jeg lurer litt på hvor mye jeg taper. Penger blir det ikke, heller objektiver :p Idag har jeg:

 

Canon 70-200 f/4L IS

Canon 24-105 f/4L IS

Sigma 50mm f/1.4

Sigma EF-530 Super

 

Jeg har regnet kjapt over, og tror jeg skal få ca 15k hvis jeg selger med ut av Canon nå. Problemet er at jeg kan svært lite om Nikon sine objektiver, så jeg spør her om litt tips. En 50mm 1.4 koster jo ikke allverden, og det bør ikke bli for dyrt å bare bytte den inn, det er værre med zoomene mine.

 

Er det Nikon 24-70 f/2.8 som er beste erstatter for normalzoomen min? Er Nikon objektivene på høyde med Canon når det gjelder byggekvalitet?

 

Det er klart det er synd å miste et objektiv i parken, men på lang sikt så kan det jo være verdt det :)

 

Takker for svar og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotovideo priser (finnes billigere):

 

- 70-200 f/4 finnes ikke hos Nikon enn så lenge; så her blir det AF-S 70-200mm f/2.8 VR II; pris 15.895,-

- 24-105 f/4 her har man AF-S 24-120 f/4 VR til kr 8.204,-

- 50mm finnes i Sigma utgave med Nikon fatning; men AF-S 50mm f/1.4; pris 2.660,-

 

Blits:

SB-700; pris 1.995,-

 

Så alt i alt om du dropper 70-200mm f/2.8 VR II kan du gå i pluss ;) Forventer at en f/4 VR utgave dukker opp relativt snart.

 

Edit:

Ikke noe problem med byggekvalitet på Nikon sin objektivpark, man får på samme måte som hos Canon kvalitet etter pris.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det var jo egentlig for lett til at jeg ikke skulle ha funnet ut av det selv ^^ Er 24-105'en på samme nivå som Canon sin, både optisk og byggekvalitetsmessig? Den var jo billigere enn 24-70 som jeg hadde funnet (så er jo også 24-70 til Canon dyrere enn 24-105).

 

Blir jo bare vanskeligere og vanskeligere dette å skulle velge neste kamera. . .

Lenke til kommentar

Mange alternativer som normalzoom til Nikon FX:

 

Nikkor AF-S 24-120mm f/4

Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5

Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8

Tamron 24-70mmf /2.8 VC

Sigma 24-70mm f/2.8 ...

 

Husker ikke om alle har VR ...

 

Personlig, så er det 24-120mm og 24-85mm som er mest interessant, da jeg er mer opptatt av brennviddeomfang enn lysstyrke på en normalzoom. Trenger jeg lysstyrke så er det fastoptikk i området f/1.4-f/2 som gjelder.

Lenke til kommentar

AF-S 24-70mm f/2.8 (har ikke VR) er ekstremt bra, AF-S 24-120mm f/4 VR er ikke helt på høyden, men fortsatt et ekstremt bra objektiv - man mister et blendertrinn men vinner VR (ikke minst har det en pris som er 4000+ lavere enn 24-70).

 

VR = IS ;)

 

Edit:

Ryktene skal ha det til at AF-S 24-120mm f/4 VR er optisk bedre enn Canon sin 24-105 f/4 IS variant (henger nok sammen med at Nikon sin er nyere).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ryktene skal ha det til at AF-S 24-120mm f/4 VR er optisk bedre enn Canon sin 24-105 f/4 IS variant (henger nok sammen med at Nikon sin er nyere).

Da er den i såfall mer enn god nok. Det er vel egentlig første generasjon av 24-120mm som har et fynsete rykte - den nye skal være meget bra i forhold til pris og spec. ut i fra det jeg har sett av tester.

Lenke til kommentar

Ryktene skal ha det til at AF-S 24-120mm f/4 VR er optisk bedre enn Canon sin 24-105 f/4 IS variant (henger nok sammen med at Nikon sin er nyere).

Da er den i såfall mer enn god nok. Det er vel egentlig første generasjon av 24-120mm som har et fynsete rykte - den nye skal være meget bra i forhold til pris og spec. ut i fra det jeg har sett av tester.

Ny og gammel 24-120mm kan ikke sammenlignes; 2 fullstendig forskjellige verdener.

Lenke til kommentar

Ny og gammel 24-120mm kan ikke sammenlignes; 2 fullstendig forskjellige verdener.

Mitt poeng, exactly ;) Husk at dine krav til optikk er er ca 200% høyere enn den nest mest krense landet ;)

Jeg vet hva jeg vil ha, selv om det koster blod/svette/tårer å få det med seg (muligens også på kontoen?).

 

Forøvrig AF-S 24-120mm f/4 VR er ikke optisk feilfri; men feilene korrigeres automatisk i kamera (JPEG) eller via Lightroom4. Magi :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg vet hva jeg vil ha, selv om det koster blod/svette/tårer å få det med seg (muligens også på kontoen?).

Har fått med meg det ;) Det er helt OK; selv jeg er ikke der (tjener heller ikke penger på foto).

 

Forøvrig AF-S 24-120mm f/4 VR er ikke optisk feilfri; men feilene korrigeres automatisk i kamera (JPEG) eller via Lightroom4. Magi :)

Magi og magi fru Blom. De fleste er der om dagen. Om man synes det er OK eller ikke, er en annen diskusjon. Fordelen er at det sørger for å få ned størrelsen og prisen. Ulempen er at man må korrigere; med det potensielle kvalitetstapet det gir.

 

For meg, så er det verdt det. En 24-120mm er en ypperlig allround-zoom for ferieturer. Da er det allsidighet som gjelder. Som studio-objektiv; kanskje ikke like mye.

Lenke til kommentar

Hmmm... Var ikke lett dette her. Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta det store steget, eller bare bli værende med Canon. Tror jeg oppretter en ny tråd under systemkameraer for å få litt input på valg av "vei", Canon 5D2, vente på 6D eller gå over på D600

Hvis du er tungt investert i Canon, så blir det bare tull å bytte til Nikon; forskjellene er ikke så store.

Lenke til kommentar

Hmmm... Var ikke lett dette her. Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta det store steget, eller bare bli værende med Canon. Tror jeg oppretter en ny tråd under systemkameraer for å få litt input på valg av "vei", Canon 5D2, vente på 6D eller gå over på D600

Hvis du er tungt investert i Canon, så blir det bare tull å bytte til Nikon; forskjellene er ikke så store.

 

Er helt enig i dette. Du besitter såpass bra optikk allerede at det å bytte system i stedet for bare et evt. hus ikke nødvendigvis er noe du tjener på.

Lenke til kommentar

Det enkleste er alltid å beholde optikken man har og heller kjøpe nytt Canon hus. Du får vurdere verdien av å ha det samme som de fleste andre du kjenner vs å ha noe eget. Forskjellene er neppe de helt store uansett, begge produsentene lager utstyr som gjør det mulig å produsere fantastiske bilder. Så utstyret er ikke restriksjonen; men du som fotograf ;)

Lenke til kommentar

Meget imponert over det jeg har lest av 24-120 så langt, han som har testet den her virker å ha gjort en grundig jobb og er jo kjempeimponert:

 

http://mansurovs.com...120mm-vr-review

Plukket opp et AF-S 24-120mm f/4 VR i dag, så lenge varte shopping-stopp.......

 

Gratulerer !

Har i lengre tid tenkt meg et eksemplar av 24-70 f 2,8 men har vurdert det til å være i overkant dyrt og tungt.

Men denne linsa ser ut til å passe min lommebok, samtidig som den ( etter testen å tyde ) har omtrent

like gode optiske kvaliteter.

Regner med du også vil gi din mening om objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...