jtk2310 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 God kveld! Har ett litt spesielt spørsmål her. Hva er konsekvensene av å stå ulovlig parkert på fortau dersom bilen ikke har skilt? Annet enn å eventuelt bli tauet bort da altså. Saken er følgende: Jeg stod her en natt (ca. 2:30) parkert utenfor Bislett kebab i Trondheimsveien i Oslo, delvis på fortauet (Ca 50/50). Ja, jeg vet det ikke er lov, men tenkte at jeg ville være max 10 sekunder unna bilen uansett så hvis det ville være nødvendig å flytte på bilen kunne jeg gjøre det når som helst. Det er ikke skiltet parkering forbudt i denne gata, men heller ikke plass til to biler i bredden, derfor tenkte jeg jeg kunne bruke litt av fortauet ettersom dette er like bredt som selve kjørebanen. Jeg vil anta at jeg opptok ca 1/3 av fortauets totale bredde. Jeg gikk inn, bestilte nattmaten min og satt meg ned for å spise med øyna mot bilen. Der dukket det opp en parkeringsvakt rundt hjørnet og var rask med å gi meg en gul lapp under viskeren. Gikk ut og prøvde å snakke meg ut av det, men det var han ikke interessert i. Han hadde tatt bilde av bilen mens han kjørte forbi, parkert rundt hjørnet og kommet tilbake med gaven sin. Regner med at jeg i fremtiden vil benytte meg av andre parkeringsplasser i området. Skal legges til at dette er en "parkeringsfelle" deluxe. Det står flere advarser inne i sjappa at dette ofte skjer, men jeg tenkte de kunne vise skjønn. Men cash is king. Ble iallefall verdens dyreste babb. Alikevel lurer jeg på: 1. Dersom jeg hadde tatt av skiltene og lagt de inne i bilen, hva hadde han gjort da? Kunne ikke gitt meg bot. 2. Ville han ringt til politiet? 3. Er det ulovlig å stå parkert uten skilt på offentlig sted? 4. Hvis politiet hadde kjørt forbi, hva hadde/ kunne de gjort? 5. Og ikke minst: Hadde det vært ulovlig? (Annet enn selve parkeringen altså) Takk for svar! Lenke til kommentar
peetah Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 1. Hvis han kommer over en bil som står ulovlig parkert og han ikke kan identifisere eier av bilen for å bøtelegge så ringer de politi. Politiet får bilen tauet bort og finner ut hvem bilens eier er ved å åpne bilen å se etter vognkort eller andre dokumenter som kan avsløre bilens eier. Politiet ville fått bilen tauet bort. Det er ulovlig å parkere en bil på fortauet uansett om skiltene er på eller ikke. Bilen blir tauet bort om det ikke er mulig å bøtelegge føreren eller om den står til hinder for annen trafikk. Bislett kebab er nok ingen "felle" som du kaller det.. Grunnen til at så mange har fått bot her er fordi alle tenker som deg.. 'bare 10 sekunder unna bilen' .. Parkeringsvaktene i Oslo bruker dessverre bare 5 sek 1 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Det står flere advarser inne i sjappa at dette ofte skjer, men jeg tenkte de kunne vise skjønn. Fantastisk logikk! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå