Gå til innhold

Hva bør den grunnleggende opplæring bestå av?


Hva er de kritiske aspekter i den grunnleggende opplæring?  

44 stemmer

  1. 1. Hva er de MEST kritiske aspekter i den grunnleggende opplæring?

    • Observasjon (Hvordan best bruke våre sanser for å vite noe om virkeligheten)
      22
    • Tenke abstrakt (Matte, logikk, Argumentasjon,...)
      38
    • Kommunikasjon (Lytte, Snakke, Lese, Skrive, norsk, engelsk,..)
      32
    • Vitenskap (Fysikk, kjemi, biologi, etc)
      28
    • Sosialfag (Historie, samfunnsfag, økonomi, etc)
      25
    • Filosofi (Etikk, Kunnskap, Virkelighet, Politikk, ...)
      27
    • Religion (Ateisme, Kristendom, etc)
      7
    • Kunst (Musikk, forming, etc)
      6
    • Sport/Fysisk aktivitet
      15
    • Annet (Vennligt beskriv)
      3


Anbefalte innlegg

Mestringsteknikk? Det er en blanding av selvdisiplin, impulskontrol og andre relaterte temaer. I dag er du heldig om f.eks foreldrene dine, eller en onkel lærer det til deg, da det er en veldig stor fordel å skaffe seg det på en tidlig alder. Speksis, og evnen til å sette seg ned å studere det som blir presantert er også ekstremt fordelaktig å skaffe seg.

 

 

Ja. Filosofi er noe man burde hatt på barneskolen. Da en lett forståelig variant. Filosofi er svært viktig!

I alle fall har filosofi betydde mest for meg gjennom hele livet.

 

Ikke en forenklet variant. En godt strukturert variant, som gjør en ordtellig gjennomgang. Den forenklede viaranten er vanligvis en pest, fordi den gjør aldri en god nok jobb, samtidlig som barna har større læringspotensiale enn senere i livet.

Filosofi trenger ikke være så innviklet. Mye filosofi er innviklet. Jeg tenkte mest på det mest grunnleggende... =)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnskolen bør ha som mål å oppdra gode samfunnsborgere: Individer som fungerer selvstendig og uavhengig, og som er i stand til å videreutvikle det samfunnet de velger å være en del av. Grunnskolen bør derfor gi dem (i prioritert rekkefølge):

 

* Basisferdigheter (lese, skrive, de fire regnearter): Fordi de er grunnlaget for all tilegnelse, systematisering, og bearbeidelse av kunnskap.

* Kritisk tenkning: Sentralt verktøy for å bearbeide kunnskap.

* Solid STEM-forankring (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Fundamentet for å lære å tenke abstrakt, såvel som tankegang rundt regelanvendelse.

* Tilstrekkelig utvalg av humaniorafagene til at samfunnsborgeren kan forstå bakgrunnen for dagsaktuelle spørsmål, med særlig vekt på historie.

 

Religion, kunst, og sport hører privatsfæren til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnskolen bør ha som mål å oppdra gode samfunnsborgere: Individer som fungerer selvstendig og uavhengig, og som er i stand til å videreutvikle det samfunnet de velger å være en del av.

Jeg er tildels enig i mye av de konkrete faginnhold du nevner men anser ikke at selve formålet et å skape "samfunnsborgere", derimot å utvikle personens evner best mulig. Altså mitt mål er det individuelle barnet, ikke samfunnet. Dog mange er enige med deg:

 

Aristotle

The citizen should be moulded to suit the form of government under which he lives
http://classics.mit....cs.8.eight.html

 

 

Plato

They will begin by sending out into the country all the inhabitants of the city who are more than ten years old, and will take possession of their children, who will be unaffected by the habits of their parents; these they will train in their own habits and laws, I mean in the laws which we have given them: and in this way the State and constitution of which we were speaking will soonest and most easily attain happiness, and the nation which has such a constitution will gain most.
http://classics.mit....blic.8.vii.html

 

Kom over en interesant artikkel på wiki http://en.wikipedia....hy_of_education

 

Religion, kunst, og sport hører privatsfæren til.

Jeg mener derimot at alt tilhører privatsfæren, men det var igrunnen ikke poenget med innlegget. Det jeg var interesert i var synspunkter på hva dere anser som viktigst/kritisk i den grunnleggende utdanningen, ikke diskusjonen om opplæringen burde gjøres i privat eller offentlig regi. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Grunnskolen bør ha som mål å oppdra gode samfunnsborgere: Individer som fungerer selvstendig og uavhengig, og som er i stand til å videreutvikle det samfunnet de velger å være en del av.

Jeg er tildels enig i mye av de konkrete faginnhold du nevner men anser ikke at selve formålet et å skape "samfunnsborgere", derimot å utvikle personens evner best mulig. Altså mitt mål er det individuelle barnet, ikke samfunnet. Dog mange er enige med deg:

 

Jeg synes ikke det er en målsetning å skulle utdanne borgere som har gode evner innen alt men ikke klarer å fungere i den sammensatte gruppen de som utgangspunkt er nødt til å finne seg i å leve med.

 

 

Kom over en interesant artikkel på wiki http://en.wikipedia....hy_of_education

 

Interessant link, skal titte på den litt senere i kveld.

 

Religion, kunst, og sport hører privatsfæren til.

Jeg mener derimot at alt tilhører privatsfæren, men det var igrunnen ikke poenget med innlegget.

 

Med "privatsfæren" mente jeg at dette etter mitt syn ikke er en del av den nødvendige og systematiske opplæringen alle bør få - skal tolkes som "utenfor skolen", ikke som offentlig/privat-skillet. Jeg beklager at det ikke kom tydeligere frem.

 

 

del_diablo: De fire regnearter er en grunnleggende basisferdighet, mens STEM er den faggruppen basisferdigheten benyttes i og utvikles gjennom.

Lenke til kommentar

Dog mange er enige med deg:

 

Aristotle

The citizen should be moulded to suit the form of government under which he lives
http://classics.mit....cs.8.eight.html

 

 

Plato

They will begin by sending out into the country all the inhabitants of the city who are more than ten years old, and will take possession of their children, who will be unaffected by the habits of their parents; these they will train in their own habits and laws, I mean in the laws which we have given them: and in this way the State and constitution of which we were speaking will soonest and most easily attain happiness, and the nation which has such a constitution will gain most.
http://classics.mit....blic.8.vii.html

 

Arguing that universal public education was the best way to turn the nation's unruly children into disciplined, judicious republican citizens, Mann won widespread approval from modernizers, especially in his Whig Party, for building public schools.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Horace_Mann

Lenke til kommentar

Visste ikke at det sto SÅ ille til i Norge:

 

Norsk skole i nyere tid

 

I 2001 ble det lagt fram en granskning av skolesystemet i over tretti industrialiserte land som viste at Norge har de mest uregjerlige elevene i Europa, at landet oppnår middelmådige eller dårlige faglige resultater, og at landet er blant dem som dårligst tar vare på både de skolesvake og de skoleflinke. Samtidig gikk det fram av undersøkelsen at Norge er et av de land som brukte mest penger på skolen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Skole

Lenke til kommentar

Vent... vent... vent... 25% Norsk? Og ingen er stødige mellom Og og Å, eller ordfordeling?

At mattematikken er oppe i 15% stemmer i allefall ikke med hva du lærer i faget. Mange dedikerte timer, men ingen vettug bruk av dem.

 

Også moro at skolene har lov til å fritt drive med 25% reallokering per fag, så lenge minstekravene følges....... Moro detalje.

Lenke til kommentar

Vent... vent... vent... 25% Norsk? Og ingen er stødige mellom Og og Å, eller ordfordeling?

At mattematikken er oppe i 15% stemmer i allefall ikke med hva du lærer i faget. Mange dedikerte timer, men ingen vettug bruk av dem.

 

Også moro at skolene har lov til å fritt drive med 25% reallokering per fag, så lenge minstekravene følges....... Moro detalje.

 

Matematikk*

Lenke til kommentar

<p>

Vent... vent... vent... 25% Norsk? Og ingen er stødige mellom Og og Å, eller ordfordeling?

Det syns jeg er mindre viktig enn at der er logiske argumenter som blir uttrykt i ord.

 

Det som skrives i verden kan stort sett deles opp i to grupper:1. Underholdning2. Saklig (informasjon, argumenter, etc)Personlig mener jeg at man burde konsentrere seg om å lære å gjøre nummer 2 som prioritet. Men av det jeg kan huske fra da jeg gikk på skolen (veldig lenge siden) så var dette total fraværende. Kanskje det har bedret seg?

Lenke til kommentar

Jeg synes alle de oppgitte emnene er viktige i en eller annen form i skolen. Det virkelig interessante for meg er hva disse emnene faktisk inneholder. Jeg ser for meg at man kan bedre kvaliteten på alle elevene ganske mye hvis man prøver å reallokere underemnene i fage for å bedre nyttig lærdom per tid. En no-brainer er f.eks. å fjerne sidemål.

 

Jeg synes også pie-grafen over tidsallokeringer mellom fagene er svært interessant. Den vitner om at vi bruker relativt lite tid på for eksempel naturfag, som jeg mener er et av de viktigere fagene. Et annen problem er selvsagt at vi antaglig har for mange fag. Jeg tror de viktige postene her er (i tilfeldig rekkefølge):

 

Norsk

Matematikk

Engelsk

Naturfag

Historie (ikke oppgitt, men burde inneholde elementer fra filosofi, samfunnsfag og RLE).

 

Jeg mener også kroppsøvning er viktig. Men jeg er litt usikker på hvilken plass det har i skolen. Det er ikke umulig at plassen er 30 min trening (ballspill, løping, sykling, osv) på slutten av skoledagen (hver dag) eller en mer organsiert form for "friminutt".

 

Jeg er i utgangspunktet svært kritisk til å øke antallet timer med mindre man faktisk har noe fornuftig å fylle timene med. Jeg mener timene bør effektiviseres før de utvides. Det offentlige burde ikke ha mandat til å kaste bort skoleungers tid.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Mulig min oppfattning er feil, men jeg tror at det som man burde lære på grunnskolen er "å lære".

 

Altså, jeg tror det viktigste er å bygge opp en kapasitet til å lære hva som helst, hvilket innebærer en god forståelse for hvordan vi vet hva som er (eller vi nå anser som) sant og hvordan unngå det som ikke er sant. (Merk, jeg forutsetter her at vi ønsker å lære sannheten, fremfor å lære falskheter, noe som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten).

 

Selve kunnskapen som man er borti tror jeg mindre viktig. Lære dem å fiske, ikke bare gi dem noen fisker.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Mulig min oppfattning er feil, men jeg tror at det som man burde lære på grunnskolen er "å lære".

 

Altså, jeg tror det viktigste er å bygge opp en kapasitet til å lære hva som helst, hvilket innebærer en god forståelse for hvordan vi vet hva som er (eller vi nå anser som) sant og hvordan unngå det som ikke er sant. (Merk, jeg forutsetter her at vi ønsker å lære sannheten, fremfor å lære falskheter, noe som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten).

 

Selve kunnskapen som man er borti tror jeg mindre viktig. Lære dem å fiske, ikke bare gi dem noen fisker.

Når er man moden nok til å både lære hvordan man skal lære og å faktisk se gevinsten av å bruke dette på egent initiativ?

Lenke til kommentar

 

Når er man moden nok til å både lære hvordan man skal lære og å faktisk se gevinsten av å bruke dette på egent initiativ?

Merkelig nok ser det ut til at barn har dette tildels innebygd, altså interessen til å lære, men jeg mistenker skolen for bruke 10 år på å drepe denne naturlige interesse.

 

Dog, du stiller et bra spørsmål, når kan man begynne å lære om hvordan man lærer, i motsettning til bare det å lære i seg selv. Jeg tror dette skjer engang mellom 10 og 13 år da du begynner å få bedre og bedre forståelse for abstrakte konsepter og ikke mindst logikk.

 

Gevinsten av å bruke det tror jeg de ser fort, noe annet er at muligens rettningen de drar ivei ikke er en man selv ønsker.

Lenke til kommentar

Når er man moden nok til å både lære hvordan man skal lære og å faktisk se gevinsten av å bruke dette på egent initiativ?

 

For å være helt ærlig: Veldig tidlig. Og vi har ironisk nok hele skolesystemet bygd rundt å drepe gnisten. Nei, problemet er ikke gevisten, men at noen ting må de ble gamle nok for at hjernen skal fungere godt rundt. Men det er ikke store sakene, mye som kan støppes inn før dette, som fortsatt er intresant og relevant.

Lenke til kommentar

 

Når er man moden nok til å både lære hvordan man skal lære og å faktisk se gevinsten av å bruke dette på egent initiativ?

Merkelig nok ser det ut til at barn har dette tildels innebygd, altså interessen til å lære, men jeg mistenker skolen for bruke 10 år på å drepe denne naturlige interesse.

 

Dog, du stiller et bra spørsmål, når kan man begynne å lære om hvordan man lærer, i motsettning til bare det å lære i seg selv. Jeg tror dette skjer engang mellom 10 og 13 år da du begynner å få bedre og bedre forståelse for abstrakte konsepter og ikke mindst logikk.

 

Gevinsten av å bruke det tror jeg de ser fort, noe annet er at muligens rettningen de drar ivei ikke er en man selv ønsker.

Jeg håper du og del_diablo har rett her, men jeg er litt skeptisk til at lysten til å lære skal overvinne lysten til å gjøre andre ting for folk flest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...