OJ Doe Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei, jeg vurderer å studere juss i USA, jeg studerer i dag økonomi, og vil fullføre denne graden. Grunnen til at jeg vil ta juss i tilegg er for å kunne jobbe innen forretningsjuss, aka "Commerce Law", her kreves logisk nok kunnskap innen begge fagfelt, og det vil ta en del tid og penger å ta en mastergrad i tilegg til økonomi. I US kan man derimot bygge på hvilken som helst grad, for så å gå Law School, som er 3 år. Etter dette må man avlegge "Bar exam", som tilsvarer advokatbeviligning i Norge vil anta. Da har jeg informert, eller feilinformert nok. Spørsmål: 1. Stemmer overnevnte, eller har jeg glemt noe? 2. Er det noen som har gjort dette, og kan komme med fornuftig info? 3. Hvis du ikke har gjort dette, men likevel kan komme med fornuftig info, please do. 4. Finnes det andre løsninger, i Norge? 5. Gitt at jeg fullfører overnevnte løp, og består Bar-exam, kan jeg da søke om advokatbevilgning i Norge? Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Tenker du på å jobbe i Norge eller USA? Jobbmarkedet for nyudannede jurister er horribelt i USA, det utdannes altfor mange. Det normale rådet er at det ikke er verdt det, økonomisk sett i hvert fall, hvis en ikke kommer inn på en t6-skole. For noen år tilbake var det t-14, ikke så lenge før det var det t-50. Min far er utdannet i USA, jobbet der i 23 år, og jobber i dag som advokat i Norge. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Som det blir sagt over - arbeidsmarkedet er helt jævlig i USA. Som utlending kommer du rett og slett ikke til å få jobb. Å dra over til USA for å gå på Law School er i dag helt vanvittig risikabelt. Forferdelig høye skolepenger og færre og færre jobber for nyutdannede = med mindre du har gått på Harvard, Yale, Columbia eller Stanford får du ikke jobb om du ikke er blant de aller beste i klassen. Jussutdannelsen i Norge er 2 år lengre, men du får til gjengjeld veldig mye mindre studielån og jobbutsikter som er en del bedre. Det er dessuten gode muligheter for å jobbe ved siden av, i alle fall om du er litt dreven student (hvilket du vel er med en økonomigrad under beltet når du starter) og er litt effektiv. Alternativt er det mange som tar studiet på kortere tid enn normert. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Andre land som har tilsvarende løsning? Jeg har bare 5 i snitt, og kan dermed glemme Norge ser det ut til. Dessuten er en jussutdannelse i utlandet unnagjort på 3 år, med tilsvarende lavere levkostnader, som betyr at jeg ligger 2 år foran. Gitt at jeg får en god jobb, som ikke er helt usansynlig, kan det være at alternativkosten ikke er så langt unna en master i Norge. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Med et sånn snitt, hva får deg til å tro du kan komme inn på en god skole i utlandet? Juss er et nasjonalt fag. Lengden på utdanningen varierer, men stort sett er det lavere grad, vet ikke om noen tilsvarende usa, annet enn Canada. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Og du har tenkt til å lære norske lover, og norsk rettspraksis på skole i usa? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Med et sånn snitt, hva får deg til å tro du kan komme inn på en god skole i utlandet? Juss er et nasjonalt fag. Lengden på utdanningen varierer, men stort sett er det lavere grad, vet ikke om noen tilsvarende usa, annet enn Canada. Fordi jeg ligger an til et godt snitt på batcheloren, som er grunnlaget man søker på ved Law School. Osse-mon waits for alice: Det vil jo ikke være veldig reelt, men spesialiseringsystemet i Law School gjør at jeg kan velge "Commerce law" og mye internasjonale handelslover, så jeg håper å bli brukbar internasjonalt. Dette er noe jeg evt. måtte sjekket bedre før jeg søker. Lenke til kommentar
CruellaDeVil Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Du kan jo alltids studere juss gjennom Folkeuniversitetet. Der kommer du inn uansett, bare du betaler. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Andre land som har tilsvarende løsning? Jeg har bare 5 i snitt, og kan dermed glemme Norge ser det ut til. Dessuten er en jussutdannelse i utlandet unnagjort på 3 år, med tilsvarende lavere levkostnader, som betyr at jeg ligger 2 år foran. Gitt at jeg får en god jobb, som ikke er helt usansynlig, kan det være at alternativkosten ikke er så langt unna en master i Norge. Det er lavere levekostnader ja, men studieavgiftene er astronomiske i forhold til her i Norge. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Spesielt når man tar i betraktning at du kan jobbe ganske mye på siden av jusstudiet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Utenlandsk grad vil kunne godtas som likeverdig med norsk dersom du består en prøve i norsk rett, jfr. domstolsloven pgf 241. "Bar Exam" godtas ikke som tilsvarende advokatbevilling. I Norge må du regne med å gå gradene som advokatfullmektig - og det innebærer at du må finne noen som er villig til å ansette deg med din utenlandske grad. Dersom dette er veien du vil gå vil jeg heller anbefale den britiske LL.B. som også er treårig, men som i motsetning til i USA er direkte anerkjent i Norge som følge av EØS-samarbeidet. Noen studier, f.eks. University of Leicester tilbyr LL.B.-studiet over to år til særs dyktige studenter. (Alternativt kan du være sær, som jeg var, og ta det femårige studiet på tre år.) Endret 22. september 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå