Gå til innhold

[Løst] Kan alle hovedkort benytte 3 tb disker til lagringsdisk?


Tetanus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har for tiden en HP server som begynner å dra på årene. Kjølingen begynner å bli dårlig, og med den geniale layouten som de har valgt er det ikke superenkelt å skifte viftene.

 

Uansett, så har jeg i en lengre periode tenkt på å flytte mesteparten av innholdet på serveren over på en annen maskin. Siden jeg ikke benytter meg av særlig avanserte funksjoner så blir denne å kjøre Win 7 x64. Det er det enkleste siden jeg allerede har lisensen, og dessuten kan kjøre normale programmer osv på den. Det er imidlertid litt på siden av hva jeg egentlig lurer på.

 

Som primærdisk til OS osv har jeg en eldre Intel SSD som skal brukes, så den saken er jo grei. Som lagringsdisker snuser jeg litt på WD Red 3 TB disker. Spørsmålet er relativt greit; kan jeg bruke disse diskene som lagringsmedia, og får jeg da utnyttet hele kapasiteten? Hovedkortet er et eldre Asus M3N78-EM som jeg har liggende.

 

Jeg har ikke klart å lese meg til noe entydig svar på dette, så takk for hjelpen.

 

Setter pris på all tilbakemelding!

 

-T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fant jeg svaret på spørsmålet ditt.

 

Windows 7 32-bit operating systems are not capable of using drives larger that 2TB as a Boot Disk. You may be able to use a 2TB and larger drive as a data disk as long as your motherboard can address that size of disk. The motherboard must be equipped with EFI BIOS. Check with the manufacturer of your specific motherboard or the manufacturer of your computer to verify High-Capacity drive support before purchasing this drive.

 

Kilde: burlystorage.com

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

 

Da slår jeg meg til ro med at mitt HK, som altså har AMI bios ikke støtter større disker enn 2 tb native.

 

Da blir det tre slike istedet for to større.

 

Takker for hjelpen, ha en flott helg!

 

EDIT: Leste nå på Seagate sine sider at det er uproblematisk å benytte 3tb disker som lagring, bare ikke som OS disk eller oppstartsdisk.

http://www.seagate.com/support/downloads/beyond-2tb/

Jeg tolker det dihen at det er ikke bør være problemer med å bruke store disker på mitt system, eller misforstår jeg noe her?

-T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Hvis man må konvertere så har man vel gjort en feil til å begynne med.

Når man monterer en ny disk så må man inn i DIskbehandling. Der dukker det opp en dialog som spør om man vil initialise disken som MBR eller GPT.

features_win05.jpg

 

Edit: Fant nå at Windows 8 velger GPT som default på en 3TB disk. Det er jo lurt.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Beklager. "Konvertere" disken var feil ordvalg. "Montere" disken som GPT er mer rett og si, og det var det jeg gjorde..

 

Men det går også an å konvertre fra MBR til GPT uten å miste data, noe som linken viste.

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...