Tetanus Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Heisann! Jeg har for tiden en HP server som begynner å dra på årene. Kjølingen begynner å bli dårlig, og med den geniale layouten som de har valgt er det ikke superenkelt å skifte viftene. Uansett, så har jeg i en lengre periode tenkt på å flytte mesteparten av innholdet på serveren over på en annen maskin. Siden jeg ikke benytter meg av særlig avanserte funksjoner så blir denne å kjøre Win 7 x64. Det er det enkleste siden jeg allerede har lisensen, og dessuten kan kjøre normale programmer osv på den. Det er imidlertid litt på siden av hva jeg egentlig lurer på. Som primærdisk til OS osv har jeg en eldre Intel SSD som skal brukes, så den saken er jo grei. Som lagringsdisker snuser jeg litt på WD Red 3 TB disker. Spørsmålet er relativt greit; kan jeg bruke disse diskene som lagringsmedia, og får jeg da utnyttet hele kapasiteten? Hovedkortet er et eldre Asus M3N78-EM som jeg har liggende. Jeg har ikke klart å lese meg til noe entydig svar på dette, så takk for hjelpen. Setter pris på all tilbakemelding! -T Endret 20. september 2012 av Tetanus Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Jeg har fortsatt ikke funnet ut av dette, men det kan jo rett og slett være jeg overtenker dette siden det ikke er noen som svarer. Kanskje dette er et såkalt ikke problem. -T Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Jeg mener at det er 50% sjanse for at hovedkortet ditt støtter disken fullt ut. Hvor gammel er hovedkortet? Hadde et par gamle hovedkort fra før 2006, og disse taklet ikke 1 Gb disker. Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Litt usikker, mener hk er 3-4 år. Gjelder problematikken selv om en ikke skal boote fra disken? Leste ett eller annet sted at Asus har laget egen software som løser denne problematikken, men er generelt skeptisk til å bruke software for å kunne lese innholdet på en hdd. -T Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Da fant jeg svaret på spørsmålet ditt. Windows 7 32-bit operating systems are not capable of using drives larger that 2TB as a Boot Disk. You may be able to use a 2TB and larger drive as a data disk as long as your motherboard can address that size of disk. The motherboard must be equipped with EFI BIOS. Check with the manufacturer of your specific motherboard or the manufacturer of your computer to verify High-Capacity drive support before purchasing this drive. Kilde: burlystorage.com Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Det kan bli driverproblemer også om man ikke skal boote. Ref denne artikkelen: http://www.servethehome.com/fix-746gb-3tb-hard-drive-issue/ Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Takk for svar folkens! Da slår jeg meg til ro med at mitt HK, som altså har AMI bios ikke støtter større disker enn 2 tb native. Da blir det tre slike istedet for to større. Takker for hjelpen, ha en flott helg! EDIT: Leste nå på Seagate sine sider at det er uproblematisk å benytte 3tb disker som lagring, bare ikke som OS disk eller oppstartsdisk. http://www.seagate.com/support/downloads/beyond-2tb/ Jeg tolker det dihen at det er ikke bør være problemer med å bruke store disker på mitt system, eller misforstår jeg noe her? -T Endret 21. september 2012 av Tetanus Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Ser at de lister opp kjente problemer under "Compatibility Highlights", inkludert RST problemet jeg nevnte. Så det er vel sannsynlig at 3TB disker vil fungere på din PC. I verste fall må du ha 2 partisjoner og driver. Lenke til kommentar
frans Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Begrensninger ligger som regel i OSet og ikke i BIOS/Hovedkort. Monterte nettopp en 3T harddisk i min 4 år gamle Asus P5KC hovedkort. Løsningen er å konvertere disken til en GPT disk. Se http://www.dynamic-disk.com/resource/convert-GPT-disk-to-MBR.html Kjører 64-bit Win 7U. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Hvis man må konvertere så har man vel gjort en feil til å begynne med. Når man monterer en ny disk så må man inn i DIskbehandling. Der dukker det opp en dialog som spør om man vil initialise disken som MBR eller GPT. Edit: Fant nå at Windows 8 velger GPT som default på en 3TB disk. Det er jo lurt. Endret 1. oktober 2012 av Hårek Lenke til kommentar
frans Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Beklager. "Konvertere" disken var feil ordvalg. "Montere" disken som GPT er mer rett og si, og det var det jeg gjorde.. Men det går også an å konvertre fra MBR til GPT uten å miste data, noe som linken viste. Endret 3. oktober 2012 av Hårek Fjernet unødvendig sitering av innlegget over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå