Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hasselblad med fullformat speilrefleks

Anbefalte innlegg

De digitale MF "bakstykkene"/kameraene ligger på grovt regnet 100 000 - 300 000 NOK. Ikke at jeg har sjekket prisene i det siste så det er bare et grovt anslag. Merk at ingen av disse er i nærheten av 6x6 cm. Småskalaproduksjon ser også ut til å gi de noen handicap sammenlignet med mindre brikker i masseproduksjon. Det gjelder forsåvidt ikke bare brikkene, men også resten av elektronikken og programvaren i kameraene.

ermesjo: Jeg håper fremtidig teknologi vil gi kvantesprang i prisen på digitale MF bakstykker. Her er noen av teknologiene jeg håper slår til:

- "Through silicon vias". Koblinger gjennom brikken, ikke bare ut på sidene. Dette er en av nøkkelfaktorene for å kunne bygge MF-brikker som en mosaikk av mindre og langt billigere brikker, uten mellomrom.

- Andre substratmaterialer enn Silisium. Grafitt "grafen" skal være en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

€5000 sier rykte at denne designer versjonen av Sony NEX7 med Hassy logo vil koste når den kommer.

Artikkel British Journal of Photography hvor Hasselblad forsvarer seg mot den skarpe kritikken de har fått for denne modellen; http://www.bjp-onlin...th-lunar-camera

(les også kommentarene)

Responding to the swift and negative reaction to its just-announced Lunar mirrorless camera, Hasselblad's business development manager, Luca Alessandrini, forcefully defended the venerable camera maker's partnership with Sony in an interview with the British Journal of Photography.

Alessandrini stressed that, 'This [the Lunar] is not a NEX-7 camera, just because we are buying components from Sony'.

He makes a pointed distinction between the Hasselblad-Sony partnership and the 'rebranding' arrangement between Leica and Panasonic.

Alessandrini also says that the decision to use an unmodified Sony sensor for the first Lunar camera doesn't preclude the company from making sensor modifications for future models.

In seeking to explain the company's long-term strategy and product design decisions, Alessandrini says that unlike other makers who have distinct looks for different camera classes, 'What we're doing is designing three cameras – a compact camera, a DSLR and a mirrorless – with the same style'. And as for criticism generated by the Lunar's €5000 price, he adds, '...we're not robbing people by making a huge profit on the camera. Our profit margin is the same as everyone else's; we're just using more expensive materials.'

:wow: Jeg lurer på om de er overrasket over den negative mottakelsen?

Kommentarene på DPReview er nesten 100% negative og mer enn vanlig degraderende.

Å prøve å bortforklare at dette ikke er en NEX7 er lite troverdig, det er det visst ingen som kjøper.

In the end, Hasselblad, with this new initiative, is hoping to attract a larger, younger audience to its range of cameras, says Peter Stig-Nielsen, Hasselblad's director of professional camera products. "I've been longing to talk to a younger audience of potential professionals, and I really believe the Sony name is familiar to this audience. Sony is in the gaming industry, the music industry – things that relate to a young generation. I think the Sony brand and the Lunar product is going to help spread the message about what Hasselblad is."

Jeg tror de har totalt missforstått populariteten av Sony's merkenavn, det er veldig negativt i visse kretser, selv blant de som kjøper produktene deres som f.eks. PS3.

Dette er ikke en god lansering. :hm::confused:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Etter å ha lest alle komentarene her og på DPreview (Der de fleste er Canon og Nikon fans), lurer jeg ikke på om dette trekket til Hasselblad hadde ver genierklert hvis det var Canon eller Nikon som hadde vært sammarbeidspartneren!!! :confused:

Edit: Skriveleif

Endret av Stimon02
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest alle komentarene her og på DPreview (Der de fleste er Canon og Nikon fans), lurer jeg ikke på om dette trekket til Hasselblad hadde ver genierklert hvis det var Canon eller Nikon som hadde vært sammarbeidspartneren!!!

Jeg tror Sony kan være en bra samarbeidspartner for Hasselblad, de lager tross alt veldig bra sensorer og rimelig bra hus også.

Det jeg opplever som problemet er måten Hasselbad gjør dette på, ved å ta et et år gammelt Sony-kamera, sette på eget navn, muligens noen firmware justeringer, men hovedendringen er et skallet rundt med grep i ulike materiealer. Det virker som et halvhjertet forsøk på å selge et i utgangspunktet godt kamera til 4-5 ganger så høy pris pga Hasselblad-navnet.

Hadde Hasselblad samarbeidet med Sony om f.eks et nytt fullframe NEX-kamera som bare ble solgt som Hasselblad tror jeg det ville blitt meget bra motatt hvis prisen var OK. Samme om Hasselbad hadde lansert en "ekte" FF speilrefleks med Alpha-fatning.

Edit: Skrivefeil

Endret av se#
Lenke til kommentar

Etter å ha lest alle komentarene her og på DPreview (Der de fleste er Canon og Nikon fans), lurer jeg ikke på om dette trekket til Hasselblad hadde ver genierklert hvis det var Canon eller Nikon som hadde vært sammarbeidspartneren!!!

Jeg tror Sony kan være en bra samarbeidspartner for Hasselblad, de lager tross alt veldig bra sensorer og rimelig bra hus også.

Det jeg opplever som problemet er måten Hasselbad gjør dette på, ta et et år gammelt Sony-kamera, setter på eget navn, muligens noen firmware justeringer, men hoved endringen er et skallet rudnt med grep i ulike materiealer. Det virker som et halvgjerter forsøk på å selge et i utgangspunktet godt kamera til 4-5 ganger så høy pris pga Hasselblad-navnet.

Hadde Hasselblad samarbeidet med Sony om f.eks et nytt fullframe NEX-kamera som bare ble solgt som Hasselblad tror jeg det ville blitt meget bra motatt hvis prisen var OK. Samme om Hasselbad hadde lansert en "ekte" FF speilrefleks med Alpha-fatning.

Jeg er ikke uenig i den tanken, men de må jo begyne en plass.

Jeg tror at dette er "bare" test for å se hva de kan få istand med en eksisterende modell før de begyner å "utvikler" en egen modell i begge formatene. Det jeg egentlig ser fram til er hva de får til angående objektiver.

Det store spørsmålet er jo hvor "billigg" utstyret blir. Når man ser på hva "normatl" Hasselblad utstyr koster er det jo ikke noe en hver stikker å kjøper på en enkelt lønning.

Lenke til kommentar

Sony sin 24 megapixler er jo en av de beste crop-sensorene på markedet for tiden, sammen med Fuji sin. Canon og Nikon har ingenting å stille opp med her. Så når Hasselblad skulle gjenbruke en eksisterende sensor så er det ikke dumt å velge akkurat denne. Dersom de har klart å få enda mer ut av den enn Nex-7 klarer, så har de faktisk verdens beste speilløse kamera med crop-sensor. Da er plutselig den skyhøye prisen mulig å forsvare. Men det gjenstår jo å se hvor gode fotografiske egenskaper det egentlig har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...