Gå til innhold

Coop åpner mobilbetjent matbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig tiltak, kundene gjør alt selv, til samme pris og med redusert service. Det selges inn som en kjempefordel, på samme måte som nettbanken. Like moderne som service er umoderne.

 

Den eneste forskjellen er vel at kassakø tiden nå er delt opp i 100 små "lete-etter-EAN-koden" tider. Dessuten litt småkaotisk posepakking siden en ikke har full oversikt over alle varene fra starten av (dersom du må pakke alt i poser etterpå kunne du like gjerne stått i kø på "gamlemåten").

 

Jeg må innrømme at jeg må lete lenge etter fordelene for kunden her.

Lenke til kommentar

Dette funker bra. På Coop Obs i Bodø har de samme system, bare uten appen. Altså at man går rundt med en håndholdt scanner istedet for en iPhone. Fordelen er rett og slett at det blir mindre kø og kundene pakker i posene mens de handler. Perfekt når man har dårlig tid!

Lenke til kommentar

Vi tar det for gitt at vi selv må fylle bensing på bilen. Vi begynner å bli godt vandt til selv-innsjekk av bagasje på flyplasser. Vi fikser enkelt tog-, buss- og bane-billetter på automater. Vi plukker varene selv på vinmonopolet.

 

Om noen år, forstår vi knapt at det på 2010-tallet fantes butikker uten selvbetjente kasser ;-)

Lenke til kommentar

Artig tiltak, kundene gjør alt selv, til samme pris og med redusert service. Det selges inn som en kjempefordel, på samme måte som nettbanken. Like moderne som service er umoderne.

 

Den eneste forskjellen er vel at kassakø tiden nå er delt opp i 100 små "lete-etter-EAN-koden" tider. Dessuten litt småkaotisk posepakking siden en ikke har full oversikt over alle varene fra starten av (dersom du må pakke alt i poser etterpå kunne du like gjerne stått i kø på "gamlemåten").

 

Jeg må innrømme at jeg må lete lenge etter fordelene for kunden her.

Fordelen er tid spart. Tid vi ellers bruker til å glo på nakkehårene til personen foran deg i kø.

 

Poser er det første du tar når du går inn i butikken. Disse skanner du altså først. Så legger du alt ned i poser, i det systemet du selv vil. Flere butikker benytter i dag håndholdte skannere, og det har fungert utmerket de sikkert 20+ gangene jeg har brukt det.. Og om du ikke ønsker å bruke dette, så nyter du godt av det likevel ettersom det blir flere som står i kø.

 

Jeg vil anta at dette blir basert på tillit, som med de håndholdte enhetene. Det tas stikkprøver, og er det en stor differanse mellom app/skanner og innhold i poser får du ikke bruke dette før du har handlet vanlig måte noen ganger. Tror ihvertfall det er slik det fungerer.

Lenke til kommentar

Eg trur at dette blir ei bra løysning for kundane. Det er sjølvsagt ein balansegang mellom tekniske nyvinningar og mindre kundeservice, men akkurat til dette formålet så trur eg ikkje at kundeservicen blir savna. Svært ofte så opplever eg kundebehandlinga frå ungdommen i kassa som såpass dårlig at dette ikkje vil bli eit stort savn for min del.

Eg har vært borti enkelte butikker som yter suveren service, men dette er desverre oftare regelen enn unntaket.

 

Dessutan så har ein alt i dag gjort ting såpass tungvindt og tidkrevande i kassa at eit heilautomatisk system vil være å foretrekke. Å betale med mynt eller seddler har blitt spesielt tidkrevande no med desse automatane som krever at seddlane blir bretta heilt ut og at myntane blir putta inn ein etter ein.

 

Personleg trur eg at dette er eit komplott frå matvarebutikkane sin side for å få folk til å betale med kort i staden for mynt. :ph34r:

Lenke til kommentar

Artig tiltak, kundene gjør alt selv, til samme pris og med redusert service. Det selges inn som en kjempefordel, på samme måte som nettbanken. Like moderne som service er umoderne.Den eneste forskjellen er vel at kassakø tiden nå er delt opp i 100 små "lete-etter-EAN-koden" tider. Dessuten litt småkaotisk posepakking siden en ikke har full oversikt over alle varene fra starten av (dersom du må pakke alt i poser etterpå kunne du like gjerne stått i kø på "gamlemåten").Jeg må innrømme at jeg må lete lenge etter fordelene for kunden her.

 

Hei! Jobber selv i en butikk hvor kunder gjør dette med en egen skanner.

Du tar med deg poser når du går inn i butikken, og du kan derfor pakke i posene ettersom du handler.

Du får oversikt over tottalsum på handelen din hele tiden. Siden mennesker gjør feil, og pris/etikket noen ganger ikke stemmer overens, så ser du på skanneren den korrekte prisen.

Med mindre du blir plukket ut til kontroll (noe du må påregne med ujevne mellomrom), så slipper du å plukke varene ut fra vogna, op på båndet, og tilbake i poser igjen. Bare sjekk ut, betal, og gå :)

Du kan uansett kontroll eller ikke, gå forbi den vanlige køa, som noen ganger er laaaaang.

 

Her er det masse fordeler for kunden.

Og ja, butikken sparer kanskje noen kroner på arbeiderlønn i forbindelse med kassa, men samtidig så koster utstyret og vedlikeholdet også noen kroner.

 

Gevinsten for butikken ligger i fornøyde og flere kunder, som forhåpentligvis genererer økt salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...