Gå til innhold

Fremdriftsplan i MS Project

Rembrandt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

MS Project ligger nå i vanlig Officepakke (Office 2013), så dette er et mer aktuelt tema nå.

Jeg puster liv i denne tråden fordi dette er også noe jeg lurer på.

Å lage en enkel fremdriftsplan er forholdsvis greit å få til, men det er mange funksjonaliteter som ikke nødvendigvis er like intuitive å finne ut av på egenhånd. Etterlyser derfor et forum hvor man kan lære mer om dette. Noen forslag?

Jeg kan starte med å gi noen tips selv, noe av det lille jeg kan.

Hvis du oppretter en aktivitet i et prosjekt så kan du lage underaktiviteter til disse ved å lage en ny aktivitet under og så trykke "Rykk inn aktivitet" knappen som er visualisert med en pil til høyre i verktøylinjen øverst på skjermen.

For at en aktivitet skal utføres etter en annen, f.eks. aktivitet på linje nummer 7 skal gjøres etter aktivitet på linje nr. 6 så skriver du tallet 6 i kollonnen "foregående aktivitet" i linje 7. Da vil aktivitet nr 7 flytte seg slik at den alltid begynner etter aktivitet nr. 6 er ferdig.

Tilsvarende hvis en vil at aktivitetene skal starte samtidig så skriver en "6ss" i samme felt. SS står da for start-start og betyr at de starter samtidig. Vil du at aktiviteten skal starte 3 dager senere enn foregående så skriver du 6ss+3dager i feltet. Tilsvarende hvis du vil at aktiviteten skal starte 3 dager før foregående aktivitet er ferdig skriver du 6AS-3dager. Her må du skrive 6AS, som betyr Avslutning - Start. Det finnes mange slike koder, men SS og AS er trolig de du trenger mest.

Ved å lage innrykk på aktiviteter som går under andre aktiviteter så muliggjør du en rullgardin-funksjon som lar deg komprimere linjene som er underlagt en aktivitet. Dette gjør prosjektet mer ryddig når du begynner å få litt omfattende prosjekter med mange linjer.

Lykke til videre for de som fant dette nyttig og kom gjerne med mer informasjon og/eller linker til andre nyttige manualer, etc for opplæring av MS Project. Jeg trenger mer!

Endret av KennyLoggins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...