Rembrandt Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei, lurer på om hvordan skal man utarbeide utkast til fremdriftsplan på prosjekter i MS Project? Ser frem til gode tips, På forhånd takk. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Et lite tips fra meg iallefall. Gjør som på min arbeidsplass, la vær å bruke masse penger på ms project. Excel funker like bra uansett. Kanskje ikke så fancy grafikk som med MS project dog. Lenke til kommentar
KennyLoggins Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) MS Project ligger nå i vanlig Officepakke (Office 2013), så dette er et mer aktuelt tema nå. Jeg puster liv i denne tråden fordi dette er også noe jeg lurer på. Å lage en enkel fremdriftsplan er forholdsvis greit å få til, men det er mange funksjonaliteter som ikke nødvendigvis er like intuitive å finne ut av på egenhånd. Etterlyser derfor et forum hvor man kan lære mer om dette. Noen forslag? Jeg kan starte med å gi noen tips selv, noe av det lille jeg kan. Hvis du oppretter en aktivitet i et prosjekt så kan du lage underaktiviteter til disse ved å lage en ny aktivitet under og så trykke "Rykk inn aktivitet" knappen som er visualisert med en pil til høyre i verktøylinjen øverst på skjermen. For at en aktivitet skal utføres etter en annen, f.eks. aktivitet på linje nummer 7 skal gjøres etter aktivitet på linje nr. 6 så skriver du tallet 6 i kollonnen "foregående aktivitet" i linje 7. Da vil aktivitet nr 7 flytte seg slik at den alltid begynner etter aktivitet nr. 6 er ferdig. Tilsvarende hvis en vil at aktivitetene skal starte samtidig så skriver en "6ss" i samme felt. SS står da for start-start og betyr at de starter samtidig. Vil du at aktiviteten skal starte 3 dager senere enn foregående så skriver du 6ss+3dager i feltet. Tilsvarende hvis du vil at aktiviteten skal starte 3 dager før foregående aktivitet er ferdig skriver du 6AS-3dager. Her må du skrive 6AS, som betyr Avslutning - Start. Det finnes mange slike koder, men SS og AS er trolig de du trenger mest. Ved å lage innrykk på aktiviteter som går under andre aktiviteter så muliggjør du en rullgardin-funksjon som lar deg komprimere linjene som er underlagt en aktivitet. Dette gjør prosjektet mer ryddig når du begynner å få litt omfattende prosjekter med mange linjer. Lykke til videre for de som fant dette nyttig og kom gjerne med mer informasjon og/eller linker til andre nyttige manualer, etc for opplæring av MS Project. Jeg trenger mer! Endret 10. mars 2015 av KennyLoggins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå