Ståle Nordlie Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) For det første, hvordan kunne en japaner angivelig allerede ha disse øyene som privat eiendom? Hvem har gitt ham retten til å hevde det? osv. Japan erklærte formelt øyene som Japansk territorium i 1895. De var da ubebodd ingenmannsland. Øyene var bebodd av hundrevis av japanere fram til 1940. De privat eiendom ved at en japansk forretningsmann startet en fiskeforedlingsfabrikk, og formodentligvis enten kjøpte øyene fra staten eller fikk rett til dem ved hjelp av en homesteading-lov. Hans etterkommere solgte øyene til andre japanske privatpersoner på 70-tallet. For det andre, blir en øy (hvorsomhelst) liksom automatisk et lands territorium fordi de "kjøper tomten" av en privatperson? Japan erklærte formelt øyene som Japansk territorium i 1895. De var da ubebodd ingenmannsland. Øyene var bebodd av hundrevis av japanere fram til 1940. USA tok over kontrollen etter andre verdenskrig, og leverte øyene tilbake til Japan i 1972. Dessuten er området visstnok like mye omtalt i gamle kinesiske dokumenter, helt tilbake til 1500-tallet, da bla. daværende Ming-dynastiet utstedte tillatelser til fiskere osv. til å sanke skjell og annet matforråd på øyene. "Vistnok"? Kilde? Slik jeg forstår det har folk fra hele området - Kina, Japan/Okinawa og Taiwan - fisket i havet rundt øyene i århundrer. Både det kinesiske og det japanske navnet på hovedøya er "Fisking" ("Fiske-øya"?). De gamle dokumentene jeg har hørt om er stort sett reisebeskrivelser. Hvis en eller annen kinesisk byreåkrat i Kina inkluderte øyene på et kart for mange hundre år siden virker ikke det spesielt relevant heller. Japan var de første som faktisk tok kontroll over, og bosatte folk på, øyene. Nå vet jeg ikke om denne øy-disputten mellom Kina-Japan har vært behandlet i internasjonal havretts-domstol, men jeg er i allefall rimelig sikker på at dette trikset med å "kjøpe øyene så nå er de japanske" ikke holder mål. Det er ikke noe slikt "triks" her. Du har misforstått situasjonen og problemstillingen. Endret 22. september 2012 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Uff Kina.. De har ett mål for øye og det er total dominans over hele kloden. Ja... Faen ta dem! Det værste er at det er 1 milliard av disse folka, pluss at det blir flere for hver dag. Jorden er allerede overbefolket nok som den er. La det hele bombes til helvete så løser vi befolkningsproblemet i samma slengen! Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 "To kinesiske marinefartøy har tatt seg inn i japansk farvann rundt de omstridte øyene i Øst-Kina-havet som begge land gjør krav på.": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/artikkel.php?artid=10046126 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 "To kinesiske marinefartøy har tatt seg inn i japansk farvann rundt de omstridte øyene i Øst-Kina-havet som begge land gjør krav på.": http://www.vg.no/nyh...?artid=10046126 Uff jeg så det. Neste blir at US Marines i Japan går i land på øyene? Eller at USA viser muskler på andre måter.. Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hehe. Vel akkurat nå viser de muskler ved Hormuz stredet om jeg ikke tar feil. Var vel der den forrige store militærøvelsen var for ikke mange dagene siden. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Si hva dere vil. Før eller siden blir det atomkrig skjønner dere. Interessene er for store og det er for mye på spill for begge parter. Forholdet mellom USA og Kina er annerledes enn tidligere ussr og USA. Avhengighet hadde ikke USA -ussr som eksistere mellom USA-kina og det ble ingen atomkrig pga fordi det ville bli selvmord. Isteden ble det surrogat kriger. Jeg antar det kan hende igjen selv om Kina liker ikke å styre andre land som var ussr s vane Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 "Kort tid etter at taiwanske båter var på plass i farvannet rundt den omstridte øygruppen i Øst-Kina-havet, er de nå i ferd med å trekke seg tilbake.": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/artikkel.php?artid=10046227 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå