Gå til innhold

Har harddisken min tatt dagen?

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

I løpet av den siste uken har jeg hatt problemer med min stasjonære pc.

Spesifikasjonene på mitt system står under min profil. I denne maskinen står det 2 x 120 Gb Intel 520 SSD (hvor den ene kjører OS), videre har jeg 3 x 1 Tb WD + Seagate disker som brukes til lagring av filer. Jeg kjører ikke raidoppsett.

Problemet som har oppstått er at den ene mekaniske disken jobber mer eller mindre konstant, til tross for lett bruk av windows rett fra en SSD. Disken har tidvis lagd en del klikkelyder.

I går fikk jeg plutselig ekstremt store vansker med å åpne/installere programmer og etter forsøk på en restart, brukte bios lang tid på å poste, og flagget for windows under oppstarten stod på stedet hvil.

Etter å ha plugget ut samtlige mekaniske disker og koblet de til hver for seg, har jeg stadfestet at den ene disken sannsynlig er defekt. Den jobber konstant, lager periodevis merkelige klikkelyder og den oppdages hverken i bios eller i enhetsbehandling under windows.

Dette er, tross flere tidligere pc- bygg, min første harddisk - kræsj. Derfor er jeg ganske noob på området.

Hva tror dere?

Om den er kaputt, hva bør jeg kjøpe som erstatning? Jeg vil da gå for en 2 - 3 Tb disk som utelukket skal brukes til lagring av filer. Holdbarhet går foran den helt store ytelsen.

EDIT: Det er en Seagate - disk som har klikket. Altså to inntakte WD - disker og en mulig kaputt Seagate.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, beskrivelsen høres kjent ut.

Kan vi bytte om på dette med døende harddisker så vi får balanse? Jeg har hatt to døde hardisker på kort tid.

Nettopp.

Det var det jeg fryktet... Hva bør man velge i dag dersom man skal ha en disk til rundt en høvding i pris? Frister å gå for Seagate Barracuda 3 Tb, men vet ikke helt om dette er holdbare disker. Var jo trossalt en Seagate som sviktet nå.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 8 stk Seagate Barracuda 2TB i RAID 5, vært flittig brukt i et år uten problem. Men biterror forekommer omtrent uansett, selv om du ikke merker det.

Også enhver disk kan feile, om du har klart å dunke til maskinen mens diskplata går rundt, så er det ikke mye kreftene som skal til før du har ødelagt disken.

Jeg tror at hvis du holder deg unna grønt og blått, så skal holdbarheten være definitivt større.

Hvis du skal ha maximum holdbarhet, så er det Seagate® Constellation® ES.2 3TB som gjelder. (Seagate er bedre på enterprise, mens western digital er bedre på desktop, det er i alle fall min erfaring som serverteknikker)

Lenke til kommentar

Jeg kjører 8 stk Seagate Barracuda 2TB i RAID 5, vært flittig brukt i et år uten problem. Men biterror forekommer omtrent uansett, selv om du ikke merker det.

Også enhver disk kan feile, om du har klart å dunke til maskinen mens diskplata går rundt, så er det ikke mye kreftene som skal til før du har ødelagt disken.

Jeg tror at hvis du holder deg unna grønt og blått, så skal holdbarheten være definitivt større.

Hvis du skal ha maximum holdbarhet, så er det Seagate® Constellation® ES.2 3TB som gjelder. (Seagate er bedre på enterprise, mens western digital er bedre på desktop, det er i alle fall min erfaring som serverteknikker)

Ok. Da tror jeg det blir en Barracuda. Forhåpentligvis vil vel SSDer om noen år bli et godt alternativ til denne disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...