Gå til innhold

Mp3-spiller erfaringer.


Anbefalte innlegg

ipods lydkvalitet ble slaktet i lyd og bilde
Slaktet og slaktet... Jeg har det bladet selv, og den blir ikke slaktet.
Det er ikke vankskelig å skjønne hvorfor iPod er en dundrende suksess. spilleren er griselekker, kvaliteten er i en klasse for seg, og den lyder svært bra tatt i betraktning at musikken er komprimert. At du kan velge lydkvalitet selv og tilpasse den etter egen smak med spillerens equalizer, gjør iPod til den mest atraktive bærbare spilleren der ute, tror vi. Og da snakker vi ikke bare om utsene.

 

kanskje det var eyefi da, men fikk vell noe som 6 av 10, ikke slakt, men langt fra testvinner..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ipods lydkvalitet ble slaktet i lyd og bilde
Slaktet og slaktet... Jeg har det bladet selv, og den blir ikke slaktet.
Det er ikke vankskelig å skjønne hvorfor iPod er en dundrende suksess. spilleren er griselekker, kvaliteten er i en klasse for seg, og den lyder svært bra tatt i betraktning at musikken er komprimert. At du kan velge lydkvalitet selv og tilpasse den etter egen smak med spillerens equalizer, gjør iPod til den mest atraktive bærbare spilleren der ute, tror vi. Og da snakker vi ikke bare om utsene.

 

kanskje det var eyefi da, men fikk vell noe som 6 av 10, ikke slakt, men langt fra testvinner..

Det var nok ikke eyfi heller, da jeg også abonerer på det bladet. Den fikk bare 7/10 på musikk i 128Kbps i Lyd&bilde, men slakta ble den ikke.

 

Btw. ikke tro at jeg tar alle testene i det bladene så seriøst, synes egentlig ikke Lyd&bilde og Eyefi er så bra, men det duger som lesestoff og de har greie nyheter. Lyd&bide har kamera-tester og eyefi har hjemme-hos-reportasje, det er gøy å lese. Også fikk jeg abonomentene ganske billig med DVD-filmer.

 

De som sender ut Lyd&Bilde har driti seg litt ut, for jeg får en DVD-film hver gang selv om jeg bare har betalt for å få første gangen :p

 

Betalte 440kr for 11 nr og 1 film men jeg får 11 nr og 11 filmer! (vel og merke hvis de ikke oppdager feilen)

Lenke til kommentar

Har Ipod 30gb og er helt uenig med den testen i Hjemme PC om at bassen er "flat og spinkel". Dette er det reneste tøv fra ende til annen. Har selv Ipoden koplet via linjeutgang til stereoannlegget, og jeg skal love dere at mine Cerwin Vega 1215 leverer dyp og solid nok bass til at hele huset rister. Lyden er også meget klar og fin. Men for at man skal få den nødvendige kvalitetet på lyden, er det jo hull i hodet å bruke mp3 kodet i bare 128kpbs. Dette er altfor dårlig, og selv bruker jeg EAC/Lame Vbr koding med "-alt preset extreme-" innstilling. Da får man MYE bedre lyd. Også "-alt preset standard-" gir meget bra lyd. Dette tar selfølgelig litt større plass enn 128Kpbs, men med 30gb spiller dette ingen rolle.

For å få bedre lyd på Ipoden er dette programmet: http://www.ringom.no/espen/ipod/ fint. Det gir økning i lydnivået slik at man kan omgå Europa senkingen av volumet. Da får man mer "trøkk" i lyden.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du tenker litt utvidet når du skal anskaffe MP3.

 

De er veldig kjekke til ekstern HD. Jeg har Mpio HD100 20GB og denne opptrer som ekstern USB masselagringsenhet ved kobling til USB.

 

Benytter windows utforsker til å overføre med. Med USB 2.0 går overføringene kjapt. Ingen innstallasjon er nødvendig for å få dette til å fungere (Win XP).

 

Investerte i Koss SportaPro til tross for at det var zennheiser MX300 med spilleren. Disse gjorde utslaget på lydfronten. Rent funksjonsmessig er det ikke noe å klage på. Batteriet varer nesten de lovde 11 timene på en ladning.

 

Jeg sliter litt med å finne oppgradert firmware til spilleren, men Xsenses

lover bot og bedring på dette.

 

 

Yoda

Lenke til kommentar

Etter det eg har lest nå så ligger landet slik.

 

iPod:

Ulemper: 1000,- dyrare, mindre batterilevetid, og noen sa at lyden var dårlig, men ut ifra det eg har hørt skal den vist være god med Koss SportaPorta-pro.

 

Fordeler: Remote, størrelsen, design ;), FireWire kompitabel, docking stasjon.

 

Zen:

Ulemper: Ingen remote, hørte noe om ein "tappeknapp" som du vipper opp og ned for å scrolle slik at det blir vanskelig, større og tyngre, mp3'er uten ID3 tag info

 

Fordeler: God lyd, billegare,

Lenke til kommentar
Etter det eg har lest nå så ligger landet slik.

 

iPod:

Ulemper: 1000,- dyrare, mindre batterilevetid, og noen sa at lyden var dårlig, men ut ifra det eg har hørt skal den vist være god med Koss SportaPorta-pro.

 

Fordeler: Remote, størrelsen, design ;), FireWire kompitabel, docking stasjon.

 

Zen:

Ulemper: Ingen remote, hørte noe om ein "tappeknapp" som du vipper opp og ned for å scrolle slik at det blir vanskelig, større og tyngre, mp3'er uten ID3 tag info

 

Fordeler: God lyd, billegare,

Sludder og vås! Ellers har du vel fått med det viktigste...
Lenke til kommentar

mulig eg klippa bort litt for masse fra den quoten min. Dette fant eg i "Diskuter denne atrikkelen i forumet (Zen)"

 

Fikk Zen NX 30GB i dag... Funker som bare fæn, og er dritbra til prisen... Skulle egentlig kjøpe 128mb mp3 player, eksternt kabinett og hd men kjøpte zen som erstatning for alt det... billigere og fetere...  

 

Men den mangler fjernkontroll og har ikke god mappefunksjononalitet (for mp3'er uten ID3 tag info). Selv foretrekker jeg mp3'er med bra ID3 tag info, for å kunne bruke alle søkefunksjonene osv.  

 

Jeg kjøpte den for 2790kr btw.

Lenke til kommentar

Det virker jo nesten som om vanlige Zen, rent praktisk, er bedre enn den nye da... (vel og merke hvis man ser bort i fra pris, størelse og kapasitet)

 

Bedre scrolle-hjul istedenfor tap, blå-farge på display-lyset, designet er litt mindre billig, fjernkontroll m/radio, mic og opplyst display (hvis man har fjernkontrolen da...) osv.

 

Nesten som om NX er en lite-versjon av vanlige Zen.

 

Men Zen NX er mindre, stiligere, tynnere, lettere har finere farge, 10GB ekstra, og ikke minst mye billigere.

 

Hvis man absolutt må ha bra spiller til å brife og i tillegg har et par tusen å sløse bort, så kan man jo velge iPod istedenfor :wink:

Lenke til kommentar

zeph: er jo litt forskjell på det du skriver og det han skriver da:

 

 

Men den mangler fjernkontroll og har ikke god mappefunksjononalitet (for mp3'er uten ID3 tag info). Selv foretrekker jeg mp3'er med bra ID3 tag info, for å kunne bruke alle søkefunksjonene osv.
Selfølgelig har den ikke god mappe funsjonalitet hvis filene mangler tag-info. Åssen skal den vite hvilken artist og hvilket album det er da? Skal den gjette??

 

Men hvis du har orden på sakene er det ikke noe problem. For hvem har vel flere titals-gig med musikk usortert? Ikke jeg ihvertfall...

 

Jeg har alt ordentlig sortert og alle tag-filene i orden, og da fungerer det glitrende!

 

minus: mp3'er uten ID3 tag info
Skjønte jo hva du mente nå... Men det kan jo oppfattes som om Zen ikke støtter id3-tag info. Desutten ser ikke jeg på dette som en ulempe. Litt av vitsen med en jukebox er jo at den skal ha et stort utvalg som er godt sortert.
Lenke til kommentar
Har Ipod 30gb og er helt uenig med den testen i Hjemme PC om at bassen er "flat og spinkel". Dette er det reneste tøv fra ende til annen. Har selv Ipoden koplet via linjeutgang til stereoannlegget, og jeg skal love dere at mine Cerwin Vega 1215 leverer dyp og solid nok bass til at hele huset rister. Lyden er også meget klar og fin. Men for at man skal få den nødvendige kvalitetet på lyden, er det jo hull i hodet å bruke mp3 kodet i bare 128kpbs. Dette er altfor dårlig, og selv bruker jeg EAC/Lame Vbr koding med "-alt preset extreme-" innstilling. Da får man MYE bedre lyd. Også "-alt preset standard-" gir meget bra lyd. Dette tar selfølgelig litt større plass enn 128Kpbs, men med 30gb spiller dette ingen rolle.

 For å få bedre lyd på Ipoden er dette programmet: http://www.ringom.no/espen/ipod/ fint. Det gir økning i lydnivået slik at man kan omgå Europa senkingen av volumet. Da får man mer "trøkk" i lyden.

Cerwin Vega er vel ikke akuratt kjent for å gi perle-lyd da...

 

Men visst fae'n er det mye dynamikk og det dundrer bra!

 

Unasett, iPod har definitivt ikke dårlig lyd.

Lenke til kommentar
ipods lydkvalitet ble slaktet i lyd og bilde
Slaktet og slaktet... Jeg har det bladet selv, og den blir ikke slaktet.
Det er ikke vankskelig å skjønne hvorfor iPod er en dundrende suksess. spilleren er griselekker, kvaliteten er i en klasse for seg, og den lyder svært bra tatt i betraktning at musikken er komprimert. At du kan velge lydkvalitet selv og tilpasse den etter egen smak med spillerens equalizer, gjør iPod til den mest atraktive bærbare spilleren der ute, tror vi. Og da snakker vi ikke bare om utsene.

 

kanskje det var eyefi da, men fikk vell noe som 6 av 10, ikke slakt, men langt fra testvinner..

Det var nok ikke eyfi heller, da jeg også abonerer på det bladet. Den fikk bare 7/10 på musikk i 128Kbps i Lyd&bilde, men slakta ble den ikke.

 

Btw. ikke tro at jeg tar alle testene i det bladene så seriøst, synes egentlig ikke Lyd&bilde og Eyefi er så bra, men det duger som lesestoff og de har greie nyheter. Lyd&bide har kamera-tester og eyefi har hjemme-hos-reportasje, det er gøy å lese. Også fikk jeg abonomentene ganske billig med DVD-filmer.

 

De som sender ut Lyd&Bilde har driti seg litt ut, for jeg får en DVD-film hver gang selv om jeg bare har betalt for å få første gangen :p

 

Betalte 440kr for 11 nr og 1 film men jeg får 11 nr og 11 filmer! (vel og merke hvis de ikke oppdager feilen)

 

er ikke i nærheten av å kjøpe produkter basert på tester i lyd og bilde, gjorde det engang for noen år siden når jeg kjøpte tv`en, aldri angret så mye på et kjøp før.. Men det jeg sier er at ipod nødvendigvis ikke er det beste produktet, selv om det er det som snakkes mest om..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...