Gå til innhold

deling av nettlinje

Anbefalte innlegg

jeg bruker Internett fra Altibox og har planer om å kanskje dele linjen med en annen pc ( trådløst eller kabel).

i dag går det en kabel fra hjemmesentralen direkte til den stasjonære pcen

hva vil være den enkleste løsningen her ?

switch eller rutter ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvilken hjemmesentral du har.

Ja, det er sikkert mulig det er flere porter på hjemmesentralen hans også, men det enkleste for ham blir kanskje å kjøpe en ruter uansett, iom. at han vil koble til en andre pc med enten kabel eller trådløst kan han jo kjøpe en trådløs ruter, så får han både trådløst og muligheten til flere kabel-pc'er på nettverket :)

Lenke til kommentar

Ja, det hadde vert greit å vite hvilken hjemmesentral ts har. Har ingen erfaring med Altibox-sentralene, så jeg vet ikke om de er bra DHCP servere, eller om de bare deler ut én ip. Som jeg har forstått det finnes det flere varianter, så det finnes sikkert hjemmesentraler med innebygget ruter, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Sentralen som er en del år nå ( fra ca 2007/8 ) har 2 tilkoblinger for tv ,2 for telefonen ( som ikke er i bruk) og en til data.

Det er ikke nevnt noen steder at den har innebygd trådløs rutter.

Hvorfor er det enklere med rutter en switch ?

Problemet med trådløst er jo er jo det kan være lit ustabilt signal samt at man bør kryptere det .

jeg har spurt om det flere ganger , men klarer aldri å huske hva den store forskjellen mellom rutter og switch er.

Lenke til kommentar

Du lurte på å bruke trådløs og da må du nesten ha noe som leverer det, ikke sant? ;) (derfor router)

Forskjellen på switch og router er at router f.eks ha trådløst, samt at den gir ut IP adresser. Du får DITT nett innenfor en router (hvis den er satt til det)

En switch kan du sammenligne med en skjøtledning med flere uttak. Den bare øker antall kontakter kan kan koble til.

Derfor er det viktig å vite om du VIL ha trådløs, for da MÅ du gå for det.

Trenger du ikke det, så KAN du enklest gå for Switch HVIS du har rette sentral. (da gir den ut IP og du trenger ikke en til som gjør det - da er det enklest med switch)

En router fungerer uansett, men en switch er avhengig av rett sentral/levering.

http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger

Lenke til kommentar

For å si det sikker så er jeg ikke helt sikker på hvilken hjemmesentral jeg har

( ingen av dem er avbildet på siden)

det eneste jeg finner ut er at det står på "mine sider" at sentrallen ikke støtter avanserte Internett styringer

Derfor vet jeg ikke om switch vil fungere .

om jeg vil ha trådløs rutter eller fast tilkobling er jeg ikke sikker på

Det er selvfølgelig kjekt med trådløs forbindelse , men samtidig er jeg lit tvilende til om jeg faktisk ønsker den muligheten. naboen , en eldre mann som bor noen 100 meter unna har trådløs forbindelse .

han fikk lit trøbbel med forbindelsen for en tid siden

En annen som jeg kjenner gikk tilbake til kabel da han også opplevde trøbbel med den trådløse forbindelsen

Han bor i et område med mange rekkehus

Lenke til kommentar

Du kommer nok uansett best ut ved å kjøpe en trådløs ruter, ettersom det ikke finnes så veldig mange uten trådløs funksjonalitet. Du kan uansett bare slå av den trådløse delen, om du ønsker. Du har sikkert en elektrobutikk i nærheten som har routere inne, det er kanskje den enkleste å kjappeste måten å få det gjort.

Som nevnt tidligere har også komplett mange. Denne er en grei og billig variant.

Lenke til kommentar

Hvis du har en svart boks som det står Telsey på, og er fra 2007/2008, så er det mest sannsynlig en CPL3, uten innebygget wifi.

Du ser det enkelt om den har 2 antenner på sidene eller ikke. Har den 2 antenner, 1 på hver side, så har du en CPL4.

Kanskje du igjenkjenner en av hjemmesentralene dine her: http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Det var den siden jeg siktet til.

Den består av 2 stk bokser.

den en der fiberen er koblet til . den mener jeg var svar ( her ikke sjekket det i de siste )

Den andre er boksen som er koblet til den første med bred tykkere kabel er sølvfarget

Det er her man kobler til alle tilkoblingen

Det er heller ingen antenne

over dette er det lasert et større hvit deksel merket med kreatell

opprinnelig brukte mit lokale selskap ikke altibox

Sentralen er fra før altibox kom inn i bilde

Lenke til kommentar

Du må ateselig lenger nord .

jeg er fra Bodø.

Selskapet heter signal og ble opprinnelig startet på et sted som heter Fauske.

Vet du hvor det er ?

Til og begynne med hadde de sitt eget system men fant ut at de var bedre å satse på et system som var kommet lengre i utviklingen

altibox systemet brukt det samme utstyret

jeg forventer faktisk er svar fra kundeservice i dag eller i morgen.

edit:

hjemsentralen min heter Tilgin 342

Lenke til kommentar

Det er vel en router slik jeg forstår det.

Det kan du forresten sjekke via å se hvilken IP du har

Høyreklikk nettverk nede til høyre på oppgavelinja - "Åpne nettverk ...." -> tilkobling -> detaljer (ipv4=?)

Har du 192.168. start der, så har du router og trenger bare en switch. (for å gjøre det enklest - men da får du ikke trådløs hvis du senere vil ha det ... da må du kjøpe router)

Lenke til kommentar

Det er vel en router slik jeg forstår det.

Det kan du forresten sjekke via å se hvilken IP du har

Høyreklikk nettverk nede til høyre på oppgavelinja - "Åpne nettverk ...." -&--#62; tilkobling -&--#62; detaljer (ipv4=?)

Har du 192.168. start der, så har du router og trenger bare en switch. (for å gjøre det enklest - men da får du ikke trådløs hvis du senere vil ha det ... da må du kjøpe router)

jeg fikk bekreftet at det vil ikke funger med bare en switch.

Det er altså ingen rutter

hvis da ikke kundeservice tar feil

Da jeg hold på finne ut av det så så det ut som adressen begynte med 127 , men nå ser det ut som om det begynner på 192,168 .

Her må man ikke glemme at alle signalene til TV ,telefon og Data gar via en felles kabel utenfor huset .

så kontaktene er allerede definert.

jeg tolker det slik at det er en rutter der , men den er forhandskonfigurert til et annet formål

Lenke til kommentar

Det har du raskt funnet ut via hvilken IP du har. Men det er uansett kanskje mest fornuftig å kjøpe seg en trådløs-router. Da har du muligheten for trådløs hvis du trenger senere (bare å ha trådløs av inntil da). Samtidig kan du også bruke den som switch hvis du ønsker det(hvis du har router i sentral - nå eller senere).

(mindre porter enn de fleste switcher, men 4 (som vel er vanlig) bør vel holde til deg uansett pr idag + trådløs med muligheten for så mange du vil)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det var et punkt her jeg stusset litt på.

Kundeservice sier at det ikke vil fungere med en switch

Likevel får jeg frem tallen 192.168.x.x

i tillegg er den ene tv tilkoblingen delt med en switch .

Det er også koblet en telefonlinjen med egen boks inn på datalinjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...