mannyboi Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Hei alle! Her er nok en historie av om en freelance fotograf som blir snytt av sin "arbeidsgiver": Jeg ble for noen måneder siden kontaktet av et ikke navngitt firma her i Norge på forespørsel om jeg kunne tenke meg en jobb som freelance fotograf hos dem. Denne jobben skulle i all hovedsak bestå av å dekke forskjellige arrangement som dette firmaet stelte i stand. Siden det var flere bikkjer om dette beinet valgte firmaet å ha en "prøverunde" med flere forskjellige fotografer, herunder meg. Jeg dekket et event for dette firmaet, gratis, for å vise hva jeg er god for. Etter å ha brukt et par timer på å dekke eventet, tatt mye gode bilder og etterbehandlet dem nøye var de på vei til arbeidsgiver i god tid. Dette var et prosjekt jeg brukte litt tid på da jeg tross alt hadde veldig lyst på denne jobben. Jeg ventet spent på svar, men dagene ble til uker og jeg fikk ikke noe svar. Jeg sendte en mail, som tydeligvis ble ignorert. Etter en uke sendte jeg nok en mail, hvor jeg også presiserte at jeg er ene og alene eier av opphavsretten på disse bildene, men ikke svar denne gangen. Hele denne historien tok jeg som en lekse jeg lærte på den harde måten. Det hører også med at jeg nå i ettertid har fulgt nøye med på nettsiden til dette firmaet, og nå oppdaget jeg at de plutselig har tatt seg friheter, og begynt å bruke mine bilder på nettsiden sin. Etter å ha kuttet ALL kontakt med meg etter at jeg leverte produktet mitt syntes jeg dette er godt over snittet frekt, og jeg ser nå mitt snitt med å være like kjip som de er tilbake. Vi har aldri hatt en kontrakt, annet enn en muntlig avtale om at jeg skal ta bilder på gitt sted til gitt tid, og levere dem over nettet etterpå. Hvordan står jeg stilt mtp. hvilke krav jeg kan stille som kompensasjon? Er det noen gitte satser jeg burde bruke? Tusen takk for alle svar! 1 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Leit å bli lurt og jeg føler med deg. Har ikke noen konkrete råd eller tips jeg kan bidra med unntatt å slenge ut en lenke til frilansinfo.no som har mye bra info som kanskje kan hjelpe deg. Lykke til og ikke la deg bøffe uten kamp! Hvis du sier navnet på firmaet så ville det gitt folk muligheten til å styre unna (hvis de ikke viser respekten du ber om) http://www.frilansinfo.no/ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Send en faktura til firmaet på beløpet du skulle hatt, pluss ett straffegebyr. Sørg for å dokumentere bruddet på opphavsretten. Betaler de ikke følger du standard prosedyre med purring, inkassovarsel, inkasso osv... 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Sørg for å dokumentere at de faktisk har brukt bildene dine. Sørg også for å dokumentere at de rent faktisk er dine - ta vare på all korrespondanse du har hatt med dem. Så sender du dem en faktura, hvor du forklarer at du anser at dere hadde avtalt et freelance-oppdrag som var betinget av at de faktisk ønsket å bruke bildene dine. Når de nå har valgt å bruke dem, skal du ha betalt. Dersom dere ikke avtalte noen (eventuell) pris, henviser du til standardsatsene til frilansinfo.no. 3 Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Takk for svar alle sammen! Jeg endte opp med å sende en høflig, men... bestemt e-post til daglig leder i bedriften, hvor jeg fortalte hvordan hele saken hadde utartet seg, og presiserte hvor lite fornøyd jeg var med at de hadde brukt bildet mitt uten tillatelse. Jeg framstilte også et relativt beskjedent krav til kompensasjon, på den nette sum av 1500,- for bruk uten tillatelse og kreditering. Jeg sendte også mailen som kopi til "kontaktpersonen" min i gitt firma. Dagen derpå fikk jeg en lang og beklagende mail fra daglig leder, med unnskyldninger og et forsøk på å forklare at det er skjedd en feil. De ville gjerne etterkomme kravet mitt, og jeg var velkommen til å fakturere de med nevnt beløp. I tillegg ønsket han mitt telefonnummer, og spurte om de kunne bruke meg videre etter behov i området som jeg bor i. Selv om 1500,- er et ganske beskjedent krav, så syntes jeg likevel jeg kom greit ut av det! Ikke har jeg brent broen helt heller, og jeg kan (kanskje) få oppdrag i fremtiden også. Det store aberet er at jeg nå må opprette enkeltmannsforetak for å skaffe meg et org. nr. som jeg kan fakturere bedriften på... Heldigvis er det gratis å opprette et enk. foretak, så det ordner seg nok! Takk for all hjelp, anbefaler andre som skulle komme i samme situasjon som meg å løse problemet på samme måte! 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå