Gå til innhold

Hva skjer dersom man setter et EF-S objektiv på et fullformats Canon eos kamerahus?

Anbefalte innlegg

Jeg har pr i dag en 550D og drømmer om et fullformats hus. Hva skjer dersom jeg av vanvare setter på et objektiv beregnet for crop på et fullformats hus? Bortsett fra at det blir vignettering i bildet; blir det fysisk skade på speil og/eller bakrerste linseelement?

Jeg har følgende objektiver, som sannsynligvis ikke kan brukes til fullformat:

Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS2

Sigma EX 10-20 f/3,5 DC HSM,

Sigma APO DG 70-300/f/4-5,6

Tamron AF 17-55 f/2,8 aspherical LD XR Di 2 SP

Tamron AF 90 f/2,8SP Di

Samyang 8 f/3,5 fish-eye CS

Er det noen som vet noe spesifikt om disse?

Det er med litt gremmelse jeg ser at jeg bare har 2 objektiver jeg er sikker på kan brukes til en fremtidig fullformat: Canon EF 50 f/1,4 og T.K.L. 500 f/6,3 DX med T2 adapter.

Endret av st.einar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF-s-objektiver (crop) passer ikke fysisk på et EF-only hus (fullformat). Man skal bruke ganske mye makt for å få det til, og ting vil bli ødelagt.

Alle tredjepartsobjektiver bruker dog EF-fatning, og passer fint på fullformat - en del vil dog gi vignetering.

Av dine objektiver vil 18-55mm ikke passe fysisk, mens 10-20m, 17-55mm og 8mm vil gi vignetering. Sistnevnte kan man fjerne solblenderen på og bruke som sirkulær fisheye. Resten vil fungere helt greit.

Lenke til kommentar

EF-S passer, som nevnt over, ikke. Tredjepartsoptikk som Sigma 10-20, Tamron 17-55 og Samyang 8mm vil passe fysisk, men vil gi seriøs helt svart vignettering.

Som olegunnaro skrev vil 70-300 og 90mm fungere helt fint.

Vil Tamron og Sigma for crop også stikke et stykke inn i kamerahuset?

Lenke til kommentar

Nå du trykker på utløserknappen sier det klabang og du har ødelagt speilet i FF-kameraet :)

EF-S objektivene stikker et lite stykke inn i kameraet, men det gjør ikke EF objektivene.

EF objektiv

post-151946-0-71947900-1347941582_thumb.jpg

EF-S objektiv

post-151946-0-31699700-1347941620_thumb.jpg

Nå du trykker på utløserknappen sier det klabang og du har ødelagt speilet i FF-kameraet :)

EF-S objektivene stikker et lite stykke inn i kameraet, men det gjør ikke EF objektivene.

EF objektiv

post-151946-0-71947900-1347941582_thumb.jpg

EF-S objektiv

post-151946-0-31699700-1347941620_thumb.jpg

Gjelder dette også tredjeparts objektiver for crop?

Lenke til kommentar

Gjelder dette også tredjeparts objektiver for crop?

Både ja og nei, flesteparten passer på EF-fatning selv om de er tilpasset cropsensor, problemer er at man kan få sterk vignettering på mange brennvidder og/eller bildene kan bli veldig softe i kantene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket alle mine objektiver, og kun ett av dem bygger inn i kamerahuset, nemlig Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS2.

Jeg sjekket Tamrons hjemmeside også, og der er 90/2,8 oppført som fullformat, så den vil i alle fall fungere. Tilsvarende er nå Sigma APO DG 70-300/4-5,6 listet som fullformat, det var den ikke da jeg kjøpte den, mener jeg å huske. De øvrige er det jo ingen i vits i å bruke, selv om de fysisk passer, fordi de vil vignettere. Da ser det straks litt rimeligere ut; jeg trenger kun en vidvinkel for å ha fullt sortiment med fullframe. Det er bare å begynne å spare....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...