Gå til innhold

Finansiering og forbrukslån..

Laffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss si 15000 og 24 mnd.

Og eventuelt 12

Med ett forbrukslån hos en bank har man lavere rente enn en ren finansiering gjennom for eksempel Cresco som er en vanlig måte.

Slike banklån har som regel en rente fra 7-8% men man må betale ett etableringsgebyr på rundt 1000 kr noe som øker den effektive renten betraktelig på en så liten lånesum.

Typisk kredittkortrente ca 20% og med en kjøpesum på 15 000 kr, vil du få en rente på underkant av 300 kr første måneden, i tillegg kommer ofte ett månedsgebyr på rundt 50 kr. Denne månedsrenten vil bli mindre og mindre jo mer du betaler ned på det.

Den aller beste løsningen vil være å utnytte den 9mnd betalingsutsettelsen som de fleste tilbyr. I denne perioden kan du like vel betale ned... du må betale ett gebyr på dette men hele lånet er ellers rentefritt i denne perioden.

Har sett Elkjøp tilby 30 mnd rentefri nedbetaling som vil være det absolutt beste men husk at renter begynner å gå som vanlig hvis du er for sen med en betaling.

Lenke til kommentar

Vi har 30 måneders rentefri nedbetaling på kjøp over 20 000,- (20 måneder på kjøp over 10 000,-) kun på spesialkampanjer, vi hadde det senest i august. Dette er ikke noe som skjer hele året, men er et tilbud vi har nå og da :).

For tiden har vi 9 måneders betalingsutsettelse til 450,- i gebyr uten rente, MEN - vi tilbyr også Delbetaling hvor man betaler en fast sum i måneden, og den nominelle renten er så lav som 9,9%.

Delbetaling har vi hele året - effektiv rente blir følgende:

Effektiv rente: 22,7 %. 15.000,- kr o/12 mnd. totalt 16.732,- kr.

Om du betaler over 24 måneder så blir summen høyere, men ikke mye :).

Lånebeløp: kr 15 000,00

Terminbeløp: kr 756,00

Nominell rente: 9,90%

Etableringsgebyr: kr 299,00

Termingebyr: kr 50

Løpetid (ant. mnd.): 24

Effektiv rente: 20,60%

Kredittkostnader

Totalt: kr 3 421,00

Pr mnd: kr 142,54

Lenke til kommentar

La oss si 15000 og 24 mnd.

Og eventuelt 12

Med ett forbrukslån hos en bank har man lavere rente enn en ren finansiering gjennom for eksempel Cresco som er en vanlig måte.

Slike banklån har som regel en rente fra 7-8% men man må betale ett etableringsgebyr på rundt 1000 kr noe som øker den effektive renten betraktelig på en så liten lånesum.

Typisk kredittkortrente ca 20% og med en kjøpesum på 15 000 kr, vil du få en rente på underkant av 300 kr første måneden, i tillegg kommer ofte ett månedsgebyr på rundt 50 kr. Denne månedsrenten vil bli mindre og mindre jo mer du betaler ned på det.

Den aller beste løsningen vil være å utnytte den 9mnd betalingsutsettelsen som de fleste tilbyr. I denne perioden kan du like vel betale ned... du må betale ett gebyr på dette men hele lånet er ellers rentefritt i denne perioden.

Har sett Elkjøp tilby 30 mnd rentefri nedbetaling som vil være det absolutt beste men husk at renter begynner å gå som vanlig hvis du er for sen med en betaling.

Det skal veeeeldig godt gjøres å få så lav rente på et forbrukslån. Ofte tilbyr bankene lav, middel eller høy rente, avhengig av en individuell kredittvurdering. Om man ikke har sikkerhet havner man som regel alltid på 17-21% effektiv rente.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruker denne tråden:

Jeg har ennå ikke kjøpt det produktet jeg skal ha, men skal gå til innkjøp om noen dager. Grunnen til at jeg tar opp forbrukslån eller om det blir finansiering, er fordi jeg trenger dette sårt mtp at det vil gå utover andre ting.

Nå har det seg sånn at jeg vil få lønning neste måneden som vil dekke hele beløpet.. men det jeg lurer på er hvordan vil finansieringen fungere hvis jeg da tar å velger finansiering m/ 12mnd og betale alt neste måned? Kommer jeg da til å måtte betale for renter de neste 11 månende? eller hvordan fungerer det?

En annen ting: Kredittkort. Hvordan er det når det kommer til renter ifht finansiering-betaling?

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Bruker denne tråden:

Jeg har ennå ikke kjøpt det produktet jeg skal ha, men skal gå til innkjøp om noen dager. Grunnen til at jeg tar opp forbrukslån eller om det blir finansiering, er fordi jeg trenger dette sårt mtp at det vil gå utover andre ting.

Nå har det seg sånn at jeg vil få lønning neste måneden som vil dekke hele beløpet.. men det jeg lurer på er hvordan vil finansieringen fungere hvis jeg da tar å velger finansiering m/ 12mnd og betale alt neste måned? Kommer jeg da til å måtte betale for renter de neste 11 månende? eller hvordan fungerer det?

En annen ting: Kredittkort. Hvordan er det når det kommer til renter ifht finansiering-betaling?

Nei, rentene blir lagt til hver enkelt måned. Du vil kunne betale inn beløpet du låner, minus rentene for første måned og et eventuelt etableringsgebyr.

Kredittkort er egentlig ikke så forskjellig fra forbrukslån. De aller fleste kredittkort har ikke noe etableringsgebyr, og de har også en rentefri periode de første 30-50 dagene. Et forbrukslån gir deg ca de samme rentene, men gir deg større frihet til å selv bestemme nedbetalingstid og avdragsfrie måneder.

Lenke til kommentar

Så forbrukslån vil da være det mest aktuelle for min del eller evt kredittkort? Om jeg da velger å betale med kredittkort, vil det da si at jeg ikke har muligheter for å velge hvor mye/når jeg kan betale? Det er på en måte fast bestemt dato på forhånd?

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Da har jeg blitt mer klokere på angåendet det. ;)

For evt senere kreditt/forbrukslån så vil da kreditt være mest lønnsomt når det kommer til det å betale innen noen dager/uker/mnd(1) ettre a man har kjøpt på kreditt? Mens hvis man skal kjøpe noe på avbetalig(12/24 md) så er forbrukslån det mest aktuelle?

Lenke til kommentar

På kortsiktige lån kan du bruke kredittkort. Så å si alle kredittkort har en rentefri periode på ihvertfall 45 dager. På langsiktige lån kan du velge forbrukslån, da det gir det større frihet til å selv regulere nedbetalingstiden på lånet. Annet enn det er de i bunn og grunn det samme. Men det kan være greit å lete litt. F.eks så tilbyr kredittkortet til Skandiabanken betydelig lavere rente enn du får på mange forbrukslån.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

kredittkort kan være en løsning hvis man kun skal låne penger kortsiktig. en annen løsning kan være såkalte mikrolån (som f.eks. lånet fra folkia), hvor du kan låne opp til 5000.- tror jeg, men dette er jo såklart en lån som er meget dyrt og har noen av de høyeste rentene på markedet.

å kjøpe varer på kreditt kan være ganske gunstig hvis lånetilbyderen butikken samarbeider med har gode vilkår. jeg kjøpte en laptop på elkjøp med cresco finansiering. vilkårene der var overraskende gode. men det vil vel uansett kanskje lønne seg å få et lån i banken hvis man kan det, da disse som regel har gunstigst vilkår

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...